کنعانی: آزادی «حمید نوری» جلوه‌ای از دیپلماسی اقتدار وحمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان است

 «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت آزادی حمید نوری که با دسیسه و طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت گروهک تروریستی نفاق گرفتار شده بود، جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در تحقق و تامین منافع ملی و نیز حمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان است.

خبر مرتبط
نخست‌وزیر سوئد آزادی «حمید نوری» را تائید کرد/دو زندانی در راه بازگشت به سوئد

نخست‌وزیر سوئد روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیر سابق) آزادی «حمید نوری»، شهروند ایرانی را که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، تائید کرد.

ظهر روز شنبه، دولت عمان از تبادل زندانیان میان ایران و سوئد به واسطه این کشور خبر داد و از فضای مثبت در مذاکرات دو طرف ایرانی و سوئدی در مسقط تمجید و تاکید کرد که خواهان حل و فصل این پرونده انسانی است.

«اولف کریسترسن»، نخست‌وزیر سوئد نیز ضمن تایید آزادی حمید نوری، از بازگشت ۲ شهروند زندانی این کشور در ایران به نام‌های «سعید عزیزی» و «یوهان فلودروس» به سوئد خبر داد.

کنعانی در ادامه افزود که آزادی این شهروند ایرانی از اسارت، ناشی از رأی غیرقانونی و فاقد مشروعیت دادگاه سوئد، در نتیجه تلاش‌های مستمر سیاسی، حقوقی و کنسولی دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه و دیگر مراجع ذیربط کشور حاصل شده است.

کنعانی گفت: «به همین مناسبت لازم است از اهتمام ویژه شخص رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله‌ رئیسی و تلاش‌های مستمر و مجدانه وزیر شهید امور خارجه امیرعبداللهیان تجلیل و قدردانی گردد».

«کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه نیز در پیامی در شبکه ایکس درباره آزادی حمید نوری نوشت: این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به‌خصوص برادرم شهید دکتر امیرعبداللهیان می‌باشد.

«عطیه نوری» هم با اشاره به آزادی پدرش نوشت: «الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است. امروز جای شهیدان عزیزمان امیرعبداللهیان و رئیسی خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: حمید نوری، شهروند گروگان گرفته شده پس از تحمل ۱۶۸۰ روز اسارت غیرقابل توصیف و مغایر با مبانی اولیه حقوق بشر به وطن عزیز و آغوش خانواده و عزیزان صبور خود بازگشته است.

کنعانی با تشکر از نقش سلطنت عمان در کمک به تسهیل این فرایند، تاکید کرد «وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود به تلاش مستمر و مجدانه برای آزادی دیگر شهروندان ایرانی در خارج از کشور ادامه خواهد داد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.