نخست‌وزیر سوئد آزادی «حمید نوری» را تائید کرد/دو زندانی در راه بازگشت به سوئد

اولف کریسترسون در این پیام همچنین از آزادی دو محکوم سوئدی در ایران به نام‌های یوهان فلودروس و سعید عزیزی خبر داد و افزود که این دو نفر در راه بازگشت به سوئد هستند.

خبر مرتبط
فوری/ حمید نوری آزاد شد+‌ جزئیات مهم

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر در پیامی از آزادی حمید نوری، شهروند ایرانی که در سوئد به‌طور غیرقانونی بازداشت شده بود، خبر داد.

پیشتر معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز از آزادی و بازگشت حمید نوری به ایران خبر داد. کاظم غریب آبادی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت.

وی افزود: این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.

خبرگزاری عمان هم اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‎شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند؛ براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

حمید نوری، شهروند ایرانی، در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید.

محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پیشتر پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.