نشست گروه7 زیرسایه جنگ غزه

 جو بایدن در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت توافق آتش‌بس در غزه که ماه گذشته خودش اعلام کرد، اما هنوز به‌طور علنی توسط اسرائیل یا حماس پذیرفته نشده است، گفت: «کاش شما بچه‌ها کمی طبق قوانین عمل می‌کردید.» بایدن موضع ایالات متحده را تکرار کرد که این پیشنهاد توسط اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل متحد و گروه۷ تایید شده و این توقف با حماس است. بایدن گفت: «من اینجا هستم تا درباره یک وضعیت بحرانی در اوکراین صحبت کنم. تو از من موضوع دیگری می‌پرسی. خوشحال می‌شوم که بعدا با جزئیات به آن پاسخ دهم.» این لحظه نماد سایه‌ای بوده که حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه بر تلاش‌های بایدن برای بازگرداندن نقش سنتی ایالات متحده به‌عنوان مدافع دموکراسی و چراغ راه حقوق بین‌الملل انداخته است. در ایالات متحده، بایدن با اعتراضاتی در سراسر کشور روبه‌رو شده است و او که اروپا و کشورهای زیادی را در اطراف اوکراین گرد آورده است، به‌طور فزاینده‌ای در حمایت قاطع خود از اسرائیل در جنگش علیه حماس منزوی شده است.

اسرائیل مدعی است در هفته‌های اخیر، کابینه جنگی فورا به دنبال پایان دادن به جنگ در غزه است؛ جنگی که پس از حمله حماس در ۷اکتبر آغاز شد و ۱۲۰۰اسرائیلی را کشت و حدود ۲۵۰نفر را به اسارت خود درآورد.مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که تا کنون بیش از ۳۷هزار غزه‌ای جان خود را از دست داده‌اند و گروه‌های کمک‌های بشردوستانه هشدار می‌دهند که صدها هزار نفر با شرایط قحطی روبه‌رو هستند. بایدن در هفته‌های قبل از دو سفر متوالی به اروپا -اولین سفر دو هفته گذشته به فرانسه صورت گرفت- با اعلام توافق آتش‌بس از سوی متحدان اروپایی حمایت کرد؛ یک طرح سه مرحله‌ای که منجر به آتش‌بس دائمی و بازسازی غزه می‌شود که به ادعای وی مورد حمایت اسرائیل است. بایدن در سخنرانی خود در ۳۱ماه مه در کاخ سفید گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ فرا رسیده است.» گروه۷ در روزهای پس از آن سخنرانی این طرح را تایید کرد و گفت که این طرح «مسیری معتبر به سوی صلح است که منجر به راه‌حل دو دولتی می‌شود.»

در روزهای قبل از سفر بایدن به اجلاس، ایالات متحده نیز به دنبال این طرح بود و در شورای امنیت از آن حمایت کرد؛ جایی که ایالات متحده مکررا از طرح‌های قبلی که خواستار آتش‌بس بود، جلوگیری کرده بود. اما تا زمانی که او برای اجلاس سران گروه۷ در ایتالیا فرود آمد، نه اسرائیل و نه حماس علنا این توافق را نپذیرفته بودند.  اسرائیل همراه با حماس، با دور جدیدی از اتهامات نقض قوانین بین‌الملل روبه‌رو شده‌اند؛ یکی از چندین موردی که دولت بایدن از اسرائیل دفاع کرده است. یک کمیسیون سازمان ملل متحد می‌گوید غیرنظامیان زیادی کشته شده‌اند. این کمیسیون همچنین بر آسیب‌های سنگین درگیری به کودکان تاکید کرد و افزود: نه تنها تعدادکشته‌شدگان بالاست، بلکه تعداد زیادی کودک نیز یتیم شده‌اند.