یمن روی موج محبوبیت منطقه‌ای

عبدالله بن‌عامر، یکی از مقامات بلندپایه یمنی در یکی از دپارتمان‌هایی که بخشی از وزارت دفاع است، به نیویورک‌تایمز گفت: «موضع یمن روشن است.» او گفت: کارزار ارتش یمن در دریای سرخ زمانی متوقف خواهد شد که «جنگ اسرائیل علیه مردم غزه متوقف شود.» به نوشته «نریم- المُساوه»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، جنگ اسرائیل در غزه خشم مردم را در سراسر خاورمیانه علیه اسرائیل و متحد اصلی‌اش ایالات متحده برانگیخته است و نیروهای ارتش یمن را که روزگاری شمال این کشور را کنترل می‌کردند، به کانون توجه جهانی تبدیل کرد. درحالی‌که بسیاری از دولت‌های عربی از طریق کمک‌ها و دیپلماسی به مساله جنگ ورود کرده‌اند، اما این نیروهای ارتش یمن بودند که دست به یک حمله نظامی آتشین زدند و محبوبیت خود را در سراسر منطقه افزایش دادند.

آنها پهپادها و موشک‌هایی را به سمت جنوب اسرائیل پرتاب کردند و متعهد شدند که تمام کشتی‌هایی را که به بنادر اسرائیل سفر می‌کنند، از عبور از تنگه باب المندب در نزدیکی یمن که یک نقطه کلیدی برای تجارت جهانی است، بازدارند. اکثر حملات آنها خنثی شده است، اما ماه گذشته، آنها یک کشتی تجاری را ربودند و ماه جاری هم یک کشتی نروژی را با موشک مورد اصابت قرار دادند و باعث آتش‌سوزی آن شدند. حملات یمنی‌ها بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان را تحت فشار قرار داده است تا مسیر کشتی‌ها را تغییر دهند. حملات آنها همچنین تجارت جهانی را مختل کرده و قیمت نفت را افزایش داده است. «یوئل گوزانسکی» یک مقام سابق اسرائیلی و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: «مشکل حوثی‌ها این است که بازدارندگی آنها بسیار سخت است.»

توانایی‌های آنها و بی‌باکی ظاهری‌شان با سال‌ها جنگ داخلی تقویت شده است. در سال۲۰۱۴، آنها صنعا، پایتخت یمن را تصرف کردند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در تلاش برای از بین بردن آنها مداخله نظامی کرد؛ اما در نهایت شکست خورد و مبارزان یمنی در شمال این کشور در قدرت باقی ماندند. حتی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که مبارزات نظامی چندین ساله علیه مبارزان یمنی را رهبری کرد و زمانی می‌گفت که «هیچ کشوری نمی‌پذیرد که شبه‌نظامی در مرز خود داشته باشد» امروز درحالی‌که به سمت توسعه اقتصادی می‌رود، تاکید می‌کند که علاقه‌ای به رویارویی با آنها ندارد. «ندوه الدوسری» محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه می‌گوید: «همه اینها باعث تقویت این درک در آنها شده که در راه درست هستند و خدا در کنار آنهاست.»

قبل از جنگ غزه، مبارزان یمنی به امضای قراردادی با حمایت آمریکا و عربستان نزدیک می‌شدند که می‌توانست موقعیت آنها را تثبیت و راه را برای یک روند صلح گسترده‌تر هموار کند. اما این امر به دلایلی محقق نشد. «فریاء المسلمی» پژوهشگر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم‌هاوس می‌گوید که جنگ غزه برای این گروه «رویایی بود که محقق شد». به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بخشی از شعار این گروه است. آنها همچنین به بازوی مهم «محور مقاومت» تبدیل شده‌اند.