این گروه یمنی اعلام کرد که نیروهایش با خدمه کشتی مطابق با آموزه‌ها و ارزش‌های دین اسلام برخورد خواهند کرد. این گروه اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل عملیات خود را علیه شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه متوقف نکند، به حملات خود علیه اهداف اسرائیل ادامه خواهد داد و همچنین به تمامی کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا برخورد با آن هشدار داد که به یک هدف قانونی تبدیل خواهند شد. ارتش اسرائیل روز دوشنبه توقیف این کشتی را یک «رویداد بزرگ» خواند؛ اما گلکسی لیدر را یک کشتی اسرائیلی ندانست و گفت که هیچ پرسنل اسرائیلی در میان خدمه آن وجود نداشته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفت این کشتی متعلق به بریتانیا بوده و توسط یک شرکت ژاپنی اداره می‌شود. کشتی توقیف‌شده متعلق به «ری‌من کریر» و مرتبط با تاجر اسرائیلی آبراهام رامی اونگار است.

حداقل دو کشتی باری دیگر متعلق به ری در سال۲۰۲۱ در آب‌های خلیج‌فارس هدف قرار گرفتند. اونگار، یک میلیاردر برجسته اسرائیلی و از نزدیکان ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس از اظهارنظر درباره جزئیات این توقیف خودداری کرد. این حمله سطح جدیدی از تشدید تنش را نشان می‌دهد؛ زیرا حوثی‌ها نقش برجسته‌ای در میان گروه‌های مقاومت در انجام حملات تحریک‌آمیز علیه اسرائیل در پاسخ به تلاش‌های جنگی ارتش اسرائیل علیه حماس ایفا کرده‌اند. درواقع این اولین باری است که جنگنده‌های یمنی کنترل یک کشتی تجاری را پس از ورود با هلی‌کوپتر به‌دست می‌آورند. گروه حوثی‌ها، صنعا، پایتخت یمن را در سال۲۰۱۵ به تصرف خود درآوردند و از آن زمان تاکنون کنترل اکثر این کشور را با وجود عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به‌دست گرفته‌اند.

در اولین مورد از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، جناح یمنی مدعی شد که در ماه گذشته حداقل دو حمله موشکی دوربرد به سمت اسرائیل داشته است. از زمانی که ارتش عراق در زمان صدام حسین، در طول جنگ خلیج‌فارس در سال۱۹۹۱، موشک‌های اسکاد را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد، این حملات اولین رگبار موشکی خارجی برای هدف قرار دادن اسرائیل بود. حوثی‌ها هفته گذشته تهدیدهای خود را برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در منطقه به‌دلیل جنگ اسرائیل تکرار کردند. یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده و ارتش عربستان سعودی رگبار وسیعی از موشک‌های کروز و پهپادهای تهاجمی را که از یمن به سمت اسرائیل شلیک شد در اواخر اکتبر خنثی کردند و تلاش آشکار حوثی‌ها برای گشودن جبهه جدیدی در میان لشکرکشی اسرائیل به غزه را خنثی کردند.

حوثی‌های یمن یک پهپاد آمریکایی MQ-۹ را در ۸نوامبر بر فراز دریای سرخ سرنگون کردند و ایالات متحده را به‌ جمع‌آوری اطلاعات از طرف اسرائیلی‌ها متهم کردند. هفته گذشته یک ناوشکن دیگر به نام «یواس‌اس توماس هادنر» یک پهپاد شلیک‌شده از یمن را که به گفته مقامات دفاعی گمان می‌رود توسط حوثی‌ها شلیک شده بود، سرنگون کرد. در عراق و سوریه، ایالات متحده گروه‌های مقاومت، از جمله کتائب حزب‌الله را متهم کرده است که در پشت بیش از ۶۰حمله موشکی و پهپادی به پایگاه آمریکایی بوده است. آمریکا مدعی است برای مبارزه با داعش در این پایگاه حضور دارد. مقامات پنتاگون تلاش کرده‌اند این حملات را جدا از جنگ اسرائیل و حماس کم‌اهمیت جلوه دهند، اما به‌طور خصوصی اذعان کرده‌اند که سه دور حملات هوایی آمریکا نتوانسته است جریان مداوم رگبارها را که اکثر آنها توسط پدافند هوایی ائتلاف خنثی شده‌اند، بازدارد. در اوایل سال جاری، مقامات ارشد پنتاگون پیش‌نویس جدیدی را برای نیروهای نظامی ایالات متحده برای دفاع از کشتی‌های تجاری تنظیم کردند.