چین در فهرست دشمنان گروه7

 رئیس‌جمهوری اوکراین نیز درباره رابطه قوی چین و روسیه و کمک‌های این کشور به مسکو گفت که در این لحظه، بایدن خم شد تا در میکروفن چیزی بگوید. بایدن گفت: «در ضمن چین تسلیحات را برای روسیه در جنگ با اوکراین تامین نمی‌کند؛ اما توانایی تولید آن تسلیحات و فناوری‌ها را دارد و چنین توانایی و پتانسیلی را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و از این طریق به آنها کمک می‌کند. در سرتاسر نشست گروه۷ در پوگلیا، نام چین مطرح و در بیانیه پایانی نیز از چین به‌عنوان «ناجی ماشین جنگی روسیه» یاد شد. همچنین از این کشور در بیانیه پایانی به‌عنوان یک تهدید تشدیدکننده در دریای چین جنوبی و به‌عنوان یک بازیگر اقتصادی متعصب نام برده است. البته خودروهای برقی این کشور نیز بی‌نصیب نماند و اشاره شد که چین عمدا به سازندگان خودروهای برقی خود سوبسید می‌دهد تا در بازار غرب بتوانند ارزان‌تر به فروش برسند.

همچنین گفته شده است که چین از ارائه مواد معدنی حیاتی برای صنایع پیشرفته نیز خودداری می‌کند. در مجموع، ۲۸ اشاره به چین در بیانیه نهایی وجود دارد که تقریبا همه آنها پکن را به‌عنوان یک نیروی بدخواه توصیف می‌کنند. تضادها با چین از همین چند سال پیش بسیار برجسته شده است. در اجلاس گذشته، بزرگ‌ترین اقتصادهای غرب اغلب درباره همکاری با پکن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مبارزه با تروریسم و ​​اشاعه هسته‌ای صحبت می‌کردند؛ درحالی‌که چین هرگز مانند روسیه به گروه۷ دعوت نشد -مسکو در سال۱۹۹۷ به این گروه پیوست و با الحاق کریمه در سال۲۰۱۴، عضویتش به حالت تعلیق درآمد - پکن اغلب به‌عنوان یک «شریک» یک تامین کننده و بالاتر از همه، یک مشتری عالی از همه چیز توصیف می‌شد: «از ماشین‌های آلمانی گرفته تا مد فرانسوی.» دیگر اما این‌گونه نیست. در این سال، چین و روسیه به‌طور مکرر با همان اصطلاحات تهدیدآمیز مورد خطاب قرار گرفتند که شاید نتیجه‌اش این باشد که این دو را بیش از پیش به همدیگر نزدیک کند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن که در گفت‌وگوهای رهبران این اجلاس حضور داشت و بعدا به خبرنگاران توضیح داد، درخصوص نقش چین گفت که کشورهای غربی به‌طور روزافزون شاهد این تضاد هستند و از چین با خوشنامی یاد نمی‌شود. این مقام به خبرنگاران گفت: «با گذشت زمان، مشخص می‌شود که هدف رئیس‌جمهور شی تسلط چین است؛ از تجارت گرفته تا تاثیرگذاری بر مسائل امنیتی در سراسر جهان.» حمایت چین از روسیه موضوع جدیدی را به اجلاس سران گروه۷ امسال وارد کرد و شاید همین موضوع نظر اروپا را تغییر داد. موضوع نقش چین به سختی در دو اجلاس گذشته مطرح شد و زمانی هم که مطرح شد، اغلب اشاره به نفوذ رهبر ارشد این کشور بر پوتین داشت که می‌تواند نظرات وی را تعدیل کند و مانع انفجار یک سلاح هسته‌ای در خاک اوکراین شود. این‌بار لحن بسیار متفاوت بود و از خود بیانیه شروع شد: «ما به اتخاذ تدابیر علیه بازیگرانی همچون چین و کشورهای ثالثی که از ماشین جنگی روسیه حمایت مادی می‌کنند، ادامه خواهیم داد.» این کشورها تهدید کرده‌اند که موسسات مالی و سایر نهادهای چینی که اقلام روسیه را تهیه می‌کنند، مورد هدف اقدامات خود قرار خواهند داد.