تورم صفر در ۶ گروه

بانک مرکزی، گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۶ بهمن‌ماه سال‌جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که در بازه هفتگی، ۶ گروه از یازده گروه، دارای تورم صفر بودند. تورم صفر به این معنی است که سطح این قیمت طی هفته ثابت مانده و هیچ گونه تغییری را ثبت نکرده است. این روند نشان می‌دهد که قیمت مواد خوراکی در آرامش قرار دارد و هیچ شوک قیمتی، در این آمارها وجود ندارد. این در حالی است که در هفته‌های ابتدایی زمستان و انتهای پاییز، برخی از گروه‌های مواد خوراکی به‌دلیل نوسان آب و هوایی با تغییرات روبه‌رو بودند. همچنین در هفته‌های اخیر، نوسان ارز باعث شده بود که برخی نگران اثرگذاری این نوسانات به بازار خوراکی‌ها باشند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی مواد خوراکی، نوسان قابل‌توجهی نداشته است. تورم برخی مواد خوراکی نیز عمدتا به‌دلیل عوامل غیر‌اقتصادی بوده است. به‌عنوان مثال افزایش قیمت تخم‌مرغ در هفته گذشته باعث شده بود که برخی از منتقدان، عنوان کنند که نرخ تورم مواد خوراکی نیز در سطح بالایی است، این در حالی است که افزایش بخشی از یک گروه نمی‌تواند به‌عنوان رشد سطح عمومی تمام قیمت‌ها عنوان شود. به‌دلیل اهمیت بالای مواد خوراکی، در انتظارات تورمی، کاهش تورم در این بخش می‌تواند اثر قابل‌توجهی در کنترل تورم انتظاری داشته باشد زیرا اکثر گروه‌های مردمی با تغییرات مواد خوراکی، روبه‌رو بوده و اثرگذاری کاهش تورم خوراکی‌ها در بهبود دهک‌های کم‌درآمد بیشتر محسوس می‌شود. اصولا گروه‌های کم‌درآمد، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های خود را صرف مواد خوراکی می‌کنند، این در حالی است که تغییرات مواد خوراکی در گروه‌های پردرآمد بیشتر اثرگذار است.

تورم مثبت گوشت مرغ و تخم‌مرغ

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته نخست نیز تورم هفتگی دو گروه گوشت مرغ و تخم‌مرغ مثبت گزارش شده، اما این تورم در سطح قابل‌قبولی برای یک هفته گزارش شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته نخست بهمن‌ماه معادل ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است که این رقم نسبت به هفته ما قبل از آن افزایش ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرده است، اما در بازه ماهانه سطح قیمت تخم‌مرغ به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ، در هفته نخست دی‌ماه به میزان ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان بالا رفته بود.

در هفته مورد بررسی گوشت مرغ، با ثبت نرخ تورم ۶/ ۱ درصد طی هفته بیشترین افزایش هفتگی را در مقایسه با سایر گروه‌ها ثبت کرده است. براساس این گزارش، هر کیلو گوشت مرغ در هفته منتهی به ۶ بهمن‌ماه به قیمت ۷ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رفته است. همچنین با این قیمت طی بازه ماهانه یک درصد به ارزش این گروه افزوده شده است. میوه‌های تازه سومین گروهی است که در هفته مورد بررسی، دارای تورم مثبت بوده است. سطح قیمت‌های این گروه طی یک ماه نیز ۱/ ۹ درصد رشد کرده است. به‌نظر می‌رسد که سرمای هفته در افزایش قیمت میوه‌ها اثر داشته است و احتمال دارد در هفته‌های بعدی نیز تورم گروه میوه‌های تازه مثبت گزارش شود.

در بین کالاهای این گروه، هندوانه با ثبت تورم ۷/ ۱۰ درصدی طی هفته بیشترین افزایش را ثبت کرده و بیشترین میزان کاهش قیمت هفتگی نیز متعلق به لیمو شیرین بوده است. سطح قیمت این میوه طی یک هفته کاهشی ۲/ ۳ درصدی را ثبت کرده است. یکی از نکات قابل‌توجه در گروه میوه‌های تازه، افزایش قیمت ماهانه سیب قرمز و سیب زرد است. طی یک ماه منتهی به ۶ بهمن‌ماه سال‌جاری، سیب قرمز ۵/ ۱۲ درصد و سیب زرد ۴/ ۱۱ درصد رشد قیمت را ثبت کرده‌اند، اما پرتقال به‌عنوان یک کالای پرطرفدار در بازه یک ماهه ۳/ ۲ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. بانک مرکزی در گزارش خرده‌فروشی توضیح داده که در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد و انگور عرضه کمی داشت، سایر اقلام میوه و سبزی که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.

کاهش قیمت در لبنیات و حبوب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی، دو گروه لبنیات و حبوب با کاهش قیمت این هفته را پشت سرگذاشتند. لبنیات که در هفته‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی را در کالاهای زیرگروه خود تجربه کرده بود، در هفته نخست بهمن‌ماه دارای تورم منفی ۵/ ۰ درصد بود. البته به جز ماست پاستوریزه تمام کالاهای این گروه دارای تورم هفتگی صفر بودند، اما تورم منفی ۶/ ۱ درصدی ماست پاستوریزه باعث شد که تورم هفتگی این گروه کاهشی باشد. البته تورم ماهانه گروه لبنیات ۳/ ۲ درصد ثبت شده است. در گروه حبوب علاوه‌بر ثبت تورم منفی هفتگی، تورم ماهانه نیز منفی گزارش شده است. سطح قیمت‌های گروه حبوب طی هفته افت منفی ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرد که در واقع کاهش قابل‌توجهی نبوده و حتی می‌توان این گروه را به گروه‌های با تورم صفر اضافه کرد. در میان کالاهای خوراکی که طی هفته، تورم صفر را ثبت کردند، سبزی‌های تازه کاهش منفی ۴ درصدی را طی ماه پشت‌سرگذاشت. در این گزارش مشاهده می‌شود که قیمت گوجه فرنگی طی یک ماه کاهش ۱۴ درصدی و قیمت خیار کاهش ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. همچنین سبزی‌های برگی نیز افزایش ۲ درصدی را در این بازه زمانی ثبت کرده است.

یکی دیگر از گروه‌های با اهمیت گزارش خرده‌فروشی، گوشت قرمز است که طی ماه‌های گذشته دارای قیمت تقریبا ثابتی بوده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، هر کیلو گوشت قرمز در هفته مورد بررسی به قیمت ۴۷ هزار و ۱۳۴ تومان عرضه شد که نشان می‌دهد گران‌ترین کالای گزارش خرده‌فروشی است اما سطح قیمت گوشت طی هفته ثابت بوده و در بازه ماهانه نیز ۶/ ۰ درصد به قیمت گوشت افزوده شده است.گزارش جدید بانک مرکزی از قیمت مواد خوراکی با حذف جدول سالانه منتشر شد. بانک مرکزی پیش‌تر در این گزارش، آمارهای مربوط به تغییرات قیمت را در بازه هفتگی، ماهانه و سالانه منتشر می‌کرد، اما گزارش منتهی به ۶ بهمن‌ماه سال‌جاری بدون تغییرات سالانه منتشر شد که در نوع خود نکته جالب توجهی است.

Untitled-1 copy