خاورمیانه عامل رشد صنعت بازی در سال 2023

عوامل رشد بازی‌‌‌ها در سال ۲۰۲۳

چند محرک اصلی، عامل رشد بازی‌‌‌های موبایلی هستند:

۱-  دسترسی جهانی گسترده‌‌‌تر به گوشی‌‌‌های هوشمند و بازی‌‌‌های رایگان.

۲- افزایش سرمایه‌گذاری از خاورمیانه باعث افزایش حجم ادغام و خرید می‌شود.

۳-  بازی‌‌‌های همگرای موبایل، کامپیوتر و کنسول بازی‌‌‌های موبایلی؛ حاکمان مطلق.

از منظر خریدها و دانلودهای صورت‌گرفته، بازی‌‌‌های موبایلی در سال ۲۰۲۳، همچنان به تسلط بی‌چون و چرای خود ادامه دادند. برای مثال، شرکت‌های «Sega Sammy»  و «Rovio Entertainment‌» (شرکت سازنده انگری بِرد) فروش ۷۷۶ میلیون دلاری در اوت ۲۰۲۳ داشتند. خریداران خاورمیانه‌‌‌ای هم به عنوان یک نیروی مهم در بخش بازی‌‌‌های تلفن همراه ظاهر شده‌‌‌اند زیرا منطقه به دنبال تنوع بخشیدن به درآمد‌‌‌های خود است. بازی‌‌‌های موبایلی در خاورمیانه به رشد سریع خود ادامه می‌دهند، به طوری که ۶۰‌درصد از جمعیت منطقه بازی می‌کنند و بازی‌‌‌های موبایل ۵۰‌درصد از کل دانلود اپلیکیشن‌‌‌ها در منطقه را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۲۳، گروه Savvy Games Group  توسعه‌دهنده بازی‌‌‌های موبایل از عربستان سعودی، شرکت‌Scopely، مستقر در ایالات متحده، را به مبلغ ۴.۹ میلیارد دلار خریداری کرد.

چه بازی‌‌‌هایی در این رشد نقش داشته‌‌‌اند

بازی‌‌‌هایی مانند‌«Monopoly Go»، «رویال مچ» (Royal Match)  و عرصه دلاوری (Arena of Valor) بیشترین سهم را در رشد بازی‌‌‌های موبایلی داشته‌‌‌اند. همه این برنامه‌‌‌ها سالانه رشد خوبی داشتند و خریدهای درون‌‌‌برنامه‌‌‌ای‌‌‌شان نشان می‌دهد که از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده‌‌‌اند.  قابلیت‌‌‌های فنی رو به رشد دستگاه‌‌‌های تلفن همراه به توسعه بازی‌‌‌های کامپیوتری شخصی و کنسول در درون گوشی‌‌‌ها منجر شده است. به عنوان مثال، سال ۲۰۲۳ شاهد موفقیت بیشتر عناوینی مانند «League of Legends: Wild Rift»  و «Diablo Immortal» بودیم. اینها بازی‌‌‌هایی هستند که با استفاده از IP توسعه ‌یافته‌‌‌اند که به ترتیب در بازی‌‌‌های کامپیوتر شخصی و کنسول «League of Legends» و «Diablo» نیز مورد بهره‌‌‌برداری قرار می‌‌‌گیرند. افزایش ضریب نفوذ گوشی‌‌‌های هوشمند در کشورهای کمتر توسعه‌‌‌یافته اقتصادی باعث افزایش درآمدهای بازی‌های موبایلی شده است. داده‌‌‌های منتشر‌شده توسط «Mobile Legends: Bang»، در اندونزی در سال ۲۰۱۶، نشان داد که ۶۹.۷‌درصد در این کشور مشغول بازی‌‌‌های موبایلی بوده‌‌‌اند. یعنی در این کشور ۱۹۲ میلیون کاربر مشغول بازی‌‌‌های موبایلی هستند.

پیش‌بینی از سال ۲۰۲۴

اروپا به اپل و گوگل صریحا هشدار داده است که در سال ۲۰۲۴، باید مطابق با قانون این بلوک عمل کنند و مطابق با تعهدات اتحادیه اروپا پیش بروند. این قانون می‌تواند بر خرید و فروش بازار بازی‌‌‌ها تاثیر بگذارد. همچنین انتظار می‌رود هوش مصنوعی مولد با تسریع توسعه بازی و ارائه ابزارهایی برای تولید گفتار، شخصیت‌‌‌ها و محیط‌‌‌ها به توسعه‌‌‌دهندگان، بر بازی‌‌‌های موبایلی تاثیر بگذارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت آندریسن هوروویتز، ۸۷‌درصد از استودیوها در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و اکتیویژن بلیزارد در حال حاضر ابزارهای ثبت‌شده را برای استفاده از هوش مصنوعی مولد ارائه کرده است. جاستیس موبایل، یک بازی موبایل چند‌نفره با دیالوگ‌‌‌های ساخته‌شده از هوش مصنوعی است که در ژوئیه سال ۲۰۲۳ راه‌‌‌اندازی شد و در اولین ماه انتشار خود، فروش ۱۱۳ میلیون دلاری  را تجربه کرد که آن را یک عامل بالقوه برای افزایش فروش بازی‌‌‌های موبایلی در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفت.

برداشت کلی از سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۳ شاهد بازگشت بازی‌‌‌های موبایلی به سطح فعالیت قبل از همه‌گیری بود و در حالی که فرصت‌‌‌های جدیدی از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی خاورمیانه و افزایش قابلیت‌‌‌های دستگاه‌‌‌های تلفن همراه ایجاد شده است، این بخش همچنان با چالش‌‌‌های کسب درآمد از طریق محدودیت‌های فروشگاه اپلیکیشن اپل و گوگل روبه‌‌‌رو است. با این حال دو فاکتور نقش تعیین‌‌‌کننده در این بازار دارند؛ ابتدا قوانین بازارهای دیجیتالی که در اروپا اعمال می‌شود و دیگری استفاده فراگیر از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ است و باید دید زور کدام فاکتور به دیگری می‌‌‌چربد.