بازیابی قطعات ضایعاتی

یکی از این فناوری‌ها، فناوری چاپ سه‌بعدی است. فناوری چاپ سه‌بعدی با ورود به هر نوع صنعتی که آن را بپذیرد و از آن استفاده کند، می‌تواند آن را متحول کند. چاپگرهای سه‌بعدی قابلیت آن را دارند که شیوه زندگی ما را تغییر دهند و روش‌های تولید بسیاری از صنایع را بهبود بخشند.آنچه در مورد فناوری چاپ سه‌بعدی شگفت‌آور است، پیشرفت و نفوذ فعلی آن در بخش‌های مختلف صنعت است. انقلاب صنعتی بعدی به خوبی در حال انجام است و چاپگرهای سه‌بعدی نقطه شروع این حرکت بوده‌اند. با درک اهمیت پیدایش این پدیده بهتر است نگاهی به میزان تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و اثرپذیری مصرف‌کنندگان و مشاغل بیندازیم. همان‌طور که می‌دانیم، تولید سنتی تاثیر منفی بر محیط‌زیست داشته است. آنچه شرکت‌ها و تولیدکنندگان با استفاده از چاپ سه‌بعدی در حوزه تجارت به این نتیجه رسیده‌اند، این است که آنها توانسته‌اند تولید کربن خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند که به نفع بسیاری از شرکت‌ها است. در زیر برخی از مزایای اصلی استفاده از چاپگر سه‌بعدی بر محیط‌زیست را بررسی خواهیم کرد.

  تولید متناسب با تقاضا

در حال حاضر یکی از مشکلات این است که شرکت‌ها بیش از حد نیاز، محصولات خود را تولید می‌کنند. این مساله هم موجب هدر دادن پول و هم زمان برای شرکت‌های تولید‌کننده می‌شود. اگر محصولات فروخته نشوند یا خط تولید قطع شود، باید تمام آن کالاها به محل دفن زباله بروند. با استفاده از چاپ سه‌بعدی می‌توان از این ضایعات غیرقابل‌استفاده، در زمینه تولید محصولات دیگر استفاده کرد. همچنین در صورت وجود این چاپگر‌ها می‌توان متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان تولید کرد و از آنجا که این تولید متناسب نیاز افراد است، با مازاد عرضه رو به رو نخواهیم بود.

   قطعات مناسب محصولات

یکی از مشکلات ما به‌عنوان مصرف‌کننده این است که اگر دستگاه و وسیله‌ای که در خانه از آن استفاده می‌کنیم، بر حسب اتفاق بخشی از آن بشکند، دیگر نمی‌توان از آن دستگاه استفاده کرد تا اینکه قطعه شکسته را تعویض کنیم یا دستگاه نویی بخریم. اما آینده‌ای که چاپگر‌های سه‌بعدی برای ما رقم زده‌اند، این است که می‌توان به راحتی با سفارش طراحی قطعه مورد نظر، آن را در مدت زمان بسیار کوتاهی جایگزین کرد و فرد مجبور نیست کالای جدیدی بخرد. حال اینکه دقیقا این عملیات چقدر طول می‌کشد یا هزینه آن چه میزان خواهد بود، سوالاتی است که در آینده نزدیک جواب داده می‌شود.

  کاهش هزینه ضایعات

در حال حاضر اگر از هر شرکتی که دغدغه محیط‌زیست منطقه‌ای که در آن هست را دارد، پرسیده شود که عمده‌ترین مشکل آنها چیست، بی‌شک به وجود بیش از اندازه ضایعات اشاره می‌کند و دنبال راهی است تا به این میزان پسماند نداشته باشد. اما هنگامی که از یک چاپگر سه‌بعدی در خط تولید استفاده می‌شود، چاپگر فقط به اندازه مواد مورد نیاز در ساخت محصول استفاده می‌کند. این امر به معنی کاهش چشمگیر زباله‌ها است. به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف تولیدی به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه و به حداقل رساندن ضایعات مواد خود، به چاپ سه‌بعدی روی آورده‌اند.

  پس‌انداز گسترده در هزینه‌های حمل‌و‌نقل

به‌عنوان مثال، اگر محصولی در آمریکای جنوبی تولید می‌شود و در انگلستان متقاضی آن وجود داشته باشد، آن کالا باید مسافت زیادی را طی کند تا به مقصد مورد نظر برسد. در حقیقت، این محصول تا زمانی که به مقصد خود برسد، باید با کشتی یا هواپیما از قاره‌های مختلف سفر کند. هنگامی که یک شرکت از چاپگرهای سه‌بعدی در دفتر خود استفاده می‌کند، امکان اسکن لیزری یک شیء با استفاده از مواد اولیه برای بازآفرینی محلی آن وجود دارد. (این البته بستگی به این دارد که آیا شرکت از سیستم‌های چاپ پیشرفته برخوردار است یا خیر).

تاثیرات مثبتی که این چاپگرها بر محیط‌زیست دارند به مرور زمان برای شرکت‌های تولیدی روشن‌‌تر می‌شود. این شرکت‌ها با هدف راه‌هایی برای صرفه‌جویی و کاهش ضایعات در حال پذیرش این فناوری نوآورانه در قسمت‌های مختلف تجاری خود هستند. با دستیابی به چاپگرهای سه‌بعدی طی یک دهه آینده، تاثیرات کامل چاپگرهای سه‌بعدی بر صنعت تولید و مزایایی که برای محیط‌زیست دارد، آشکار می‌شود.