اعتمادی که فرهنگ نشد

حجتی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه بعنوان یکی از شاخص‌های رفاه اجتماعی و نشان دهنده رشد، پیشرفت و بالندگی بیمه در یک کشوراست ؛ افزود: ضریب نفوذ بیمه کشورمان در سال ۹۶ حدود ۳/ ۲ درصد بود که ۳/ ۰ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی و ۲ درصد مربوط به بیمه‌های غیر زندگی می‌شد. حجتی ادامه داد: با روندی صعودی در پایان سال ۹۷ ضریب نفوذ کشورمان به عدد ۳۸/ ۲ درصد رسید که ۳۵/ ۰ درصد آن بیمه‌های زندگی و۰۳/ ۲ درصد حاصل بیمه‌های غیرزندگی می‌شد.  او با بیان اینکه این میزان حکایت از رشد ۱۸ درصدی بیمه‌های زندگی درضریب نفوذ بیمه داشت، یادآورشد: این رشد با توجه به اینکه در سال گذشته منطقه خاورمیانه رشد منفی بیمه‌های زندگی را تجربه می‌کرد و میانگین جهانی بیمه‌های زندگی در همان عدد ۱/ ۶ درصد سال‌های قبل ثابت مانده بود، رشد قابل توجهی برای کشورمان محسوب می‌شود. حجتی متذکرشد: هرچند رشد خوبی درسال گذشته داشتیم اما واقعیت این است که سهم بیمه‌های زندگی از ضریب نفوذ بیمه درکشور ۳/ ۰ درصد است که برای کشوری مثل ایران اندک است و طبق برنامه‌های توسعه‌ای کشور باید افزایش یابد. عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین درباره علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه درایران و عدم استقبال مردم از خدمات بیمه توضیح داد: مردم ایران هنوز به واقعیت بیمه و تاثیر آن در زندگی و کار پی نبرده اند. این عدم شناخت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، فرهنگ‌سازی که بخشی باید توسط شرکت‌های بیمه و بخش خصوصی انجام شود و بخشی توسط بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر. البته نقش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در ترویج فرهنگ بیمه انکارناپذیراست. حجتی با بیان اینکه دولت هم می‌تواند از طریق اجباری کردن بیمه ها، فرهنگ‌سازی خود را داشته باشد. ادامه داد: دنیا سالیان سال است که از ابزار اجبار برای عرضه بیمه استفاده می‌کند، به عنوان مثال بیمه مسوولیت ساختمان درکشورهای دیگر اجباری است و هیچ ساخت و‌سازی بدون پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز انجام نمی شود و در مورد بیمه خودرو هم همین شرایط است و بیمه‌های اتومبیل اجباری است.

وی ادامه داد: درکشورهای توسعه یافته اروپایی و کانادا نیز بدون داشتن پوشش‌های بیمه مورد نیاز مجوز انجام هیچ فعالیتی داده نمی شود، توجه داشته باشید در زمان تصادف خودرو، پلیس در سایر کشورها اولین مدرکی را که از راننده می‌خواهد بیمه نامه است، اما درایران اولین مدارکی که پلیس مطالبه می‌کند گواهینامه و کارت ماشین است، باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود تا جامعه بپذیرد بیمه نامه جزو مدارک اصلی است و درکنار سایر مدارک مورد نیاز باید جای خود را پیدا نماید. عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین یکی دیگر از ابزارهای فرهنگ‌سازی را اعتماد‌سازی عنوان کرد و گفت: سال هاست صنعت بیمه در قبال حق بیمه‌هایی که می‌گیرد خسارات قابل توجهی هم پرداخت کرده است اما هنوز این عبارت که شرکت‌های بیمه پول می‌گیرند و خسارت نمی دهند دربازار به گوش می‌رسد، برای اعتماد‌سازی بیمه گران باید اقدام کنند از طریق اطلاع رسانی‌های جامع و کامل از مسیری درست که همگان به آن دسترسی داشته باشند باید خسارات پرداختی و جبران خسارات سنگین، اطلاع رسانی شود تا اعتماد‌سازی شکل بگیرد.

حجتی درخصوص نبود فرهنگ بیمه‌های زندگی در کشور به نکته‌ای مهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران خوب صنعت بیمه کشور به بیمه‌های زندگی اعتقادی ندارند و همین نبود اعتقاد به اهمیت بیمه‌های زندگی موجب شده برای توسعه بیمه در کشور وحدت رویه نباشد. او ادامه داد: در گام دوم باید صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه شفاف و نوع خدمات آنها به خوبی در جامعه منعکس شود، بخصوص بحث جداسازی صورت‌های مالی بیمه‌های زندگی از غیر زندگی اصولی انجام شود تا با شفاف‌سازی، توسعه بیمه‌های زندگی اعتماد‌سازی شود.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین به صراحت از برخی تصمیمات مسوولان انتقاد کرد و گفت: دولت باید شرایط را برای توسعه بیمه در کشور فراهم نماید و حتی از ابزارهای تشویقی برای عرضه آن استفاده نماید اما شاهد هستیم که برای بیمه گذاران چالش‌هایی مانند عوارض و مالیات ایجاد می‌شود که با روح بیمه در منافات است.  حجتی گفت: مردم باید بدانند در اقتصاد و شرایط سختی که بعد از بسیاری از حوادث پیش می‌آید، نخستین نهادی که به یاری آنها می‌شتابد، صنعت بیمه است. البته مشروط به اینکه بیمه نامه‌های مورد نیاز و متناسب با نیازها خریداری شده باشد.  وی یادآورشد: خرید بیمه نامه و صدور بیمه نامه‌ای کامل خود فرآیندی است که می‌تواند بهترین خدمات پس از فروش را برای مشتریان رقم بزند و تمامی ریسک‌ها درقبال تمامی خطرات پوشش بیمه‌ای داشته باشند.  او درباره فروش بیمه‌های زندگی متذکر شد: بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمر و  سرمایه‌گذاری و عمر و پس‌انداز جزو تعهدات بلند مدت شرکت‌های بیمه است و فروش آن باید با دقت، صداقت و حرفه‌ای صورت گیرد. حجتی باردیگر از دولت خواست تا با حذف مالیات و عوارض از خدمات بیمه‌ای در صدد رعایت عدالت اجتماعی با ابزار بیمه در کشور باشد.