اصلاح میراث گذشتگان

شهر میلیونی تهران با گستره پهناور و همچنین فرهنگ‌های متفاوت نیازهای بسیار حیاتی دارد، حال توجه شهردار تهران به موارد ذیل بیش از پیش ضروری است:

توجه ویژه به خدمات شهری و اعمال تغییرات اساسی در نحوه ارائه خدمات شهری یکی از محورهای مهمی است که توجه ویژه مدیریت شهری را در این دوره می‌طلبد. شهرداری تهران با ارائه خدمات ویژه، ویترین شهری خود را جهت ارزیابی در انظار عمومی به نمایش می‌گذارد؛ از نحوه سرویس‌دهی رفت و روب تا زیباسازی و خدمات فضای سبز و همچنین نگهداشت امور در تمامی موارد باید در اولویت قرار گیرد.

توسعه و بهبود روش‌ها در ارائه حمل‌ونقل عمومی از دیگر مواردی است که در برطرف کردن ترافیک و آلودگی هوای شهر است که تاثیر بسزایی دارد. در این حوزه، توسعه مترو و بهبود فاصله زمانی در سفرهای شهری و افزایش ناوگان فوق جهت آسایش مسافران از جمله مهم‌ترین موارد است. در کنار این مباحث استفاده از اتوبوس‌های هیبریدی نیز کمک شایانی در رفع آلودگی هوای تهران می‌کند.

از سوی دیگر، شهردار تهران برای توسعه اقتصاد شهری نیز باید نگاه ویژه‌ای به ساماندهی مشاغل شهری و بهبود لجستیک شهری داشته باشد. در این راستا استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی و اصناف و تعاون و... نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در عین حال، یکی از مشکلات اصلی شهرداری تهران بدهی به پیمانکاران بدنه اجرایی است که این مساله می‌تواند آسیب‌های فراوان را در پی داشته باشد.  شهرداری تهران باید با استفاده از روش‌های نوین تامین سرمایه و با انتشار اوراق مشارکت و واگذاری پروژه‌ها به صورت EPSF و EPS نیازهای اساسی این حوزه را تامین کند و در کنار آن در مسیر افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه اداره شهر از طریق اخذ عوارض و دریافت منابع مالی حرکت کند.

اولویت بعدی اصلاح ساختار و مبارزه با فساد سیستماتیک و همچنین بهبود روش‌ها است که شورای شهر نیز با شعار شورا و شهرداری شیشه‌ای قدم‌هایی را برداشته است اما باید مداوم و محکم نیز پیگیری شود. انتظار بعدی اصلاح ساختار منابع انسانی و همچنین ارتقای افراد براساس شایستگی‌ها و همسو بودن با تفکرات سیاسی، فرهنگی و اعتقادی شورا و شهردار تهران است. یکی از نقاط حساس شهرداری اصلاح سریع در روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شهرداری است که می‌توان از آن به‌عنوان پیشانی شهرداری برای گزارش به آحاد مردم و جلب مشارکت مردمی نام برد.

شهرداری تهران باید در حوزه ایجاد شهر هوشمند در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه شهری گام بردارد و با استفاده از هوشمند‌سازی بسیاری از معضلات شهری را برطرف کند.در عین حال تهران شهری است که با بحران‌های طبیعی ازجمله زلزله و آتش‌سوزی در معرض خطر است و نیاز به سازماندهی مجدد قبل، حین و پس از وقوع بحران دارد.محیط زیست شهری، مدیریت و درآمد از پسماند شهری از بهترین اولویت‌های مدنظر شهری است که البته باید با همکاری سمن‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کنند.شهرداری تهران میراث‌دار ساختاری است که سال‌ها در دست تفکر گروهی خاص بوده، اما نباید تمام نقاط را منفی دانست بلکه باید از نقاط مثبت دوره گذشته نیز بهره برد.