عبور ابرهای تیره از تجارت

به گزارش «رویترز» این بیانیه نشانی آشکار از این است که آمریکا و چین به دستیابی به توافقی برای پایان دادن به تنش‌های تجاری خود نزدیک شده‌اند، جنگی چند ماهه که جریان تجارت جهان را مختل، رشد اقتصادی جهان را کند و بازارهای مالی را ملتهب کرده است. پیش از این قرار بود در صورتی که تا روز جمعه دو طرف به توافق نرسند، رئیس‌جمهوری آمریکا تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی بارها کسری تجاری آمریکا با چین را مورد انتقاد قرار داد و در اولین گام تعرفه واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی را از چین (به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا) افزایش داد. افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم در اوایل فروردین ماه و هدف قرار دادن ۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی در اواسط تیرماه به ترتیب دومین و سومین حملات ترامپ در جنگ تجاری با چین بود. سناریوی چهارم حمله تجاری او نیز افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی به ۱۰ درصد بود. به دنبال این اقدامات، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد در صورت منفعل بودن طرف چینی و پاسخ ندادن به خواسته‌های آمریکا، در آغاز سال ۲۰۱۹ تعرفه این ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد و در نهایت مابقی واردات آمریکا از چین را که معادل ۲۶۷ میلیارد دلار است هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. اول دسامبر اما تحولی جدید حاصل شد. روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه نشست «گروه ۲۰» که در آرژانتین برگزار می‌شد توانستند به توافق تجاری دست یابند. طی این توافق قرار شد ترامپ اجرای تعرفه‌های جدید خود را تا مارس ۲۰۱۹ به تعویق بیندازد و طرف چینی نیز قول خرید بیشتر محصولات آمریکا و برآوردن خواسته‌های تجاری آمریکا را داد. در این رابطه، پس از یک هفته متوالی مذاکره که تا روز یکشنبه نیز ادامه یافت، دونالد ترامپ می‌گوید به منظور نهایی‌شدن توافق، افزایش تعرفه‌ها را به تعویق خواهد انداخت. او که در پیامی توییتری نظر خود را مخابره می‌کرد گفته است پیشرفت‌ مذاکرات در حوزه‌های مختلفی حاصل شده است، ازجمله حفاظت از مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی، کشاورزی، خدمات و ارز. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: «من افزایش تعرفه‌ها را که قرار بود از تاریخ اول مارس صورت گیرد به تعویق خواهم انداخت. با فرض اینکه دو طرف پیشرفت‌های بیشتری در مذاکرات ایجاد خواهند کرد، ما درحال برنامه‌ریزی یک نشست میان من و رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ در فلوریدا هستیم تا توافق را نهایی ‌سازیم. یک آخر هفته بسیار خوب برای آمریکا و چین در پیش است.» تفرجگاه «مار-ا-لاگو» که قرار است توافق تجاری در آن نهایی شود، ملک شخصی دونالد ترامپ است که پیش از این تجربه میزبانی از نشست دو رئیس‌جمهوری را دارد.

گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا زمان مشخصی را برای نتیجه‌دادن مذاکرات اعلام نکرده است، اما در جمع فرمانداران ایالت‌ها که در کاخ‌سفید جمع شد‌ه بودند گفت اگر مذاکرات به خوبی پیش رود، خبرهای بسیار مهمی طی یک یا دو هفته آتی وجود خواهد داشت. خبرگزاری دولتی «شینهوآ» چین نیز در یادداشتی می‌نویسد دستیابی به یک توافق نزدیک و نزدیک‌تر شده است. با این حال در این گزارش هشدار داده شده است که با نزدیک شدن به مراحل پایانی، این مذاکرات پیچیده‌تر خواهد شد. در این یادداشت آمده است: «ظهور نااطمینانی‌های جدید را نمی‌توان نادیده گرفت. باید در این مذاکرات، ماهیت بلندمدت، پیچیدگی و سختی تنش‌های تجاری آمریکا-چین به‌طور شفاف مدنظر قرار گیرد.» تای هیو، استراتژیست بخش مدیریت دارایی‌های بانک سرمایه‌گذاری «جی‌پی مورگان» در این رابطه می‌گوید آتش‌بسی که اواخر سال گذشته روسای جمهور دو کشور در آرژانتین برسر آن توافق کردند، نشانی از تمایل دو طرف برای دستیابی به توافق بود، چراکه تشدید تنش‌های تجاری نگرانی‌هایی را پیرامون چشم‌انداز دو غول اقتصادی دنیا ایجاد کرده است.

بازارها نیز تحت‌تاثیر اثراتی که تنش‌های تجاری بر رشد اقتصادی جهان می‌‌گذارد بسیار حساس شده‌اند. در این رابطه پس از تصمیم ترامپ در تعلیق افزایش تعرفه‌ها، قراردادهای آتی شاخص‌های سهام آمریکا، روز یکشنبه را با مقادیر بالاتر آغاز کردند. به‌دنبال این خبر، سهام‌ آسیا نیز رکورد پنج ماهه خود را شکستند و دلار استرالیا به‌عنوان معیاری از سرمایه‌گذاری چین ۴/ ۰ درصد افزایش یافت. به‌علاوه در آغاز روز دادوستد، بازارهای سهام و یوآن چین یک جهش را تجربه کردند، جایی‌که شاخص ترکیبی شانگهای افزایش ۱/ ۲ درصدی یافت، افزایشی که از آغاز سال گذشته بی‌سابقه است. ارزش یوآن نیز در مقابل دلار آمریکا به قدرتمندترین سطح خود از ماه جولای رسیده است.

خبر خوش برای اقتصاد جهانی

خبر تعلیق افزایش تعرفه‌های دولت آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین ابرهای تیره را از روی اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری جهان کنار زد. به گزارش «بلومبرگ»، حتی به‌رغم گزارش خبرگزاری «شینهوآ» مبنی بر ظهور برخی نااطمینانی‌ها، این خبر منجر به روند صعودی بازارهای سهام آسیا و آمریکا شد. با این حال‌، تنش‌های تجاری دو غول اقتصادی دنیا تنها یکی از ریسک‌هایی است که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند. این رسانه خبری-تحلیلی مستقر در آمریکا، در گزارش خود با برشمردن برخی از این ریسک‌ها، از چرایی پایان نیافتن نگرانی فعالان اقتصادی می‌نویسد. خودرو:‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد به بهانه تهدیدات امنیت ملی، تعرفه واردات خودرو به کشورش را افزایش دهد. چنین اقدامی علاوه بر صدمه به اقتصاد آمریکا، اقتصادهای تولیدکننده خودرو نظیر آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به گزارش «مودیز»، تعرفه‌های بالاتر آمریکا و اقدام تلافی‌جویانه شرکای تجاری این کشور، حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از جریان تجارت را تهدید خواهد کرد، حجمی که معادل ۸/ ۲ درصد از کل حجم واردات جهان در ۲۰۱۷ است.

چین: حتی با وجود سیاست‌های تشویقی دولت، دومین اقتصاد بزرگ دنیا تاکنون نتوانسته است روند نزولی رشد خود را محدود سازد. به گزارش «بلومبرگ» این موفقیت عمدتا به این بستگی دارد که آتش‌بس تجاری این کشور با آمریکا چقدر دوام خواهد داشت. برگزیت: بریتانیا به حرکت لغزان خود در لبه پرتگاه خروج از اتحادیه ادامه می‌دهد. در این رابطه قانون‌گذاران، اقتصاددانان و مدیران کسب‌وکارها هشدار داده‌اند این وضعیت ممکن است به هرج‌ومرج اقتصادی در انگلیس و شرکای تجاری اروپایی این کشور بینجامد.

آلمان و ایتالیا: نشانه‌های ماندگاری از ضعف بخش تولیدی و زوال سطح اطمینان در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، آلمان، وجود دارد. در حالی که نشانه‌هایی از بهبود بخش سرمایه‌گذاری و مصرف ژرمن مشاهده می‌شود، در ماه‌های اخیر اما رشد اقتصادی این کشور روندی نزولی در پیش گرفته است. ایتالیا نیز اواخر ۲۰۱۸ وارد رکود شد، وضعیتی که در سال جاری هم گریبان این کشور را خواهد گرفت.

 

استقبال بازارها از صلح تجاری