Untitled-1 copy

اقلام خوراکی مانند شیرخشک، لیموترش و هندوانه نیز از کالاهایی بودند که در یک ماه تورم مثبت بیش از 2‌درصد داشته‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تورم خوراکی‌ها در آبان ماه بیشتر تحت‌تاثیر تغییرات فصلی بوده‌است. مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت خوراکی‌های منتخب در آبان ماه 1401 را منتشر کرد. این گزارش که به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود، تورم برخی از خوراکی‌ها را نشان می‌دهد.  در این گزارش میانگین حدود 53 قلم خوراکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌طور کلی می‌توان این اقلام خوراکی را در 7گروه کلی «نان و غلات»، «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «لبنیات»، «تخم‌مرغ و انواع روغن»، «میوه و خشکبار»، «سبزیجات و حبوبات» و «قندو شکر و آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی ها» تقسیم کرد.

2‌درصد افزایش قیمت برنج ایرانی

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 6خوراکی در گروه نان و غلات مورد بررسی قرار گرفته‌است. براساس این گزارش، نیم کیلو رشته آشی در آبان ماه به‌طور میانگین به قیمت 23‌هزار‌تومان به فروش رسیده که به نسبت مهرماه افزایش 7/ 2‌درصدی را ثبت کرده‌است. قیمت برنج ایرانی درجه یک نیز در دومین ماه فصل پاییز به حدود 114‌هزار‌تومان رسیده که تورم ماهانه حدود 2‌درصد را نشان می‌دهد، اما برنج خارجی درجه‌یک در مدت یک ماه تورم حدود 4/ 1‌درصدی را ثبت کرده‌است. از سوی دیگر، قیمت یک کیلو شیرینی خشک در نیمه پاییز به قیمت 83‌هزار‌تومان رسیده که به نسبت مهرماه حدود یک‌درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت ماکارونی نیز در مدت یک ماه منتهی به آبان ماه تغییر قیمت محسوسی نداشته است.

سبقت گوشت گوسفند از مرغ ماشینی

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، تورم ماهانه ماهی قزل‌آلا 7/ 2‌درصد بوده‌است.  براساس آمار و ارقام مرکز آمار ایران، یک کیلو گوشت ماهی قزل‌آلا در آبان ماه به‌طور میانگین به قیمت 105‌هزار ‌تومان به‌فروش رسیده که به نسبت مهرماه حدود 3‌هزار‌تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت کنسرو ماهی نیز در یک ماه منتهی به آبان ماه افزایش حدود 2/ 2‌درصدی را ثبت کرد. در این گروه قیمت هر کیلو گوشت گوسفند از حدود 188‌هزار‌تومان در مهرماه به 191‌هزار‌تومان در آبان ماه رسیده که تورم 1/ 2‌درصدی را نشان می‌دهد، در مقابل قیمت گوشت گوساله کمتر از یک‌درصد تغییر داشته و مرغ ماشینی در آبان ماه حدود نیم‌درصد کمتر از مهرماه معامله شده‌است.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین تورم ماهانه به شیرخشک با حدود 7/ 5‌درصد تعلق داشته است. قیمت یک قوطی 450‌گرمی شیرخشک در آبان ماه 58‌هزار‌تومان گزارش شده که به نسبت مهرماه حدود 3‌هزار‌تومان افزایش قیمت داشته است. خامه پاستوریزه نیز در مدت مذکور حدود 4/ 1‌درصد افزایش قیمت داشته است، اما قیمت ماست، دوغ، پنیر و تخم‌مرغ در آبان ماه به نسبت مهرماه تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. در گروه روغن‌ها نیز قیمت یک کیلو روغن جامد در آبان ماه حدود 76‌هزار‌تومان بوده که نسبت به مهرماه حدود 9/ 1‌درصد کاهش داشته است. قیمت روغن مایع و کره حیوانی در دومین ماه پاییز تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است.

تغییر قیمت میوه‌ها با تغییر فصل

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تغییر قیمت کالاها در میوه‌ها و سبزی رخ داده که بیشتر تحت‌تاثیر عرضه و تقاضا در این گروه بوده و تورم فصلی به‌حساب می‌آید. به‌عنوان مثال در این گروه بیشترین افزایش قیمت متعلق به لیموترش و هندوانه بوده که به ترتیب تورم ماهانه 8/ 7‌درصد و 1/ 6‌درصدی را ثبت کرده‌اند. تورم ماهانه هلو نیز در آبان ماه 1/ 4‌درصد بوده‌است.  از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت به پرتقال تعلق داشته که حدود 5/ 16‌درصد از قیمت آن در آبان ماه کاسته شده‌است. براساس گزارش مرکز آمار ایران یک کیلو پرتقال در آبان حدودا 24‌هزار و 500‌تومان بوده که نسبت به مهرماه 3800‌تومان کاهش قیمت داشته که به دلیل افزایش عرضه این کالا در نیمه پاییز بوده‌است. سایر میوه‌ها در این گروه تغییر قیمت کمتر از یک‌درصد را ثبت کرده‌اند. در گروه خشکبار نیز مغز گروه حدود 6/ 2‌درصد، پسته 2‌درصد، کشمش پلویی 8/ 1‌درصد و مغز بادام درختی 7/ 1‌درصد تورم ماهانه داشته‌اند. در گروه سبزیجات و حبوبات نیز بیشترین افزایش قیمت به گوجه‌فرنگی و پیاز تعلق داشته است.

براساس گزارش منتشر‌شده، قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در هشتمین ماه سال‌ حدود 14‌هزار‌تومان بوده که به نسبت مهرماه 6/ 16‌درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت هرکیلو پیاز نیز در آبان ماه حدود 12‌هزار و 700‌تومان بوده که تورم 5/ 15‌درصدی را ثبت کرده‌است. قیمت خیار و فلفل‌دلمه‌ای در این گروه نیز حدود 2‌درصد به نسبت مهرماه بیشتر شده‌است، اما بادمجان، کدو، سیب‌زمینی و هویج در آبان ماه به نسبت مهرماه کمتر بوده‌است.  آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهدکه هریک کیلو بادمجان در آبان ماه 12‌هزار و 700‌تومان بوده که حدود 8/ 7‌درصد کمتر از مهرماه بوده‌است. قیمت هر کیلو کدو سبز نیز در نیمه پاییز حدود 13‌هزار و 900‌تومان بوده که به نسبت مهر ماه 900‌تومان کمتر شده‌است.

ثبات یک ماهه در قیمت حبوبات

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت حبوبات در آبان ماه به نسبت مهرماه تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. در آبان ماه یک کیلو نخود 58‌هزار‌تومان، لوبیا چیتی 71‌هزار‌تومان، لوبیا قرمز 55‌هزار‌تومان، عدس 61‌هزار‌تومان و لپه حدود 59‌هزار‌تومان بوده که نسبت به مهرماه تقریبا بدون تغییر بوده‌است. در گروه قند و شکر و آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز بیشترین افزایش قیمت در یک ماه منتهی به آبان ماه متعلق به چای خارجی بوده‌است. آمارها نشان می‌دهد بسته نیم‌کیلویی چای خارجی در هشتمین ماه سال ‌حدودا 148‌هزار‌تومان بوده که نسبت به مهرماه حدود 4‌هزار‌تومان؛ معادل 1/ 2‌درصد افزایش قیمت داشته است. سس‌مایونز نیز حدودا 9/ 1‌درصد تورم ماهانه را ثبت کرده و 300 گرم سس مایونز در آبان ماه حدودا 29‌هزار‌تومان بوده‌است.

قیمت نیم کیلو سس گوجه‌فرنگی نیز در مدت یک ماه از حدود 27‌هزار و 500‌تومان به 28‌هزار‌تومان رسیده است. ما در مقابل قیمت رب‌گوجه‌فرنگی در یک ماه حدود 8 دهم‌درصد افزایش داشته است. در گروه قند و شکر نیز یک کیلو قند در آبان ماه حدود 34‌هزار‌تومان بوده که به نسبت مهرماه تغییر قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. همچنین یک کیلو شکر نیز در آبان ماه حدودا 52‌هزار و 500‌تومان بوده که به نسبت مهرماه حدودا 8/ 0‌درصد کمتر شده‌است.  نوشابه گاز‌دار نیز در مدت یک ماه از حدود قیمت 16‌هزار و 100‌تومان به 16‌هزار و 400‌تومان رسیده که حدودا 7/ 1‌درصد افزایش قیمت داشته است.