بزوس ثروتمندترین مرد دنیا ماند

همکاری عربستان و اسرائیل علیه بزوس

بعد از آنکه نشریه National Enquirer اعلام کرد که دلیل اصلی این طلاق حضور زن دیگری در زندگی جف بزوس است، ماجرا شکل دیگری پیدا کرد. یک ماه بعد بزوس در وبلاگش نوشت منبع عکس‌های لو رفته او، ترامپ و عربستان هستند. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما ماجرای این افشاگری‌ها به مرگ جمال خاشقجی برمی‌گشت. این روزنامه‌نگار عربستانی در واشنگتن‌پست می‌نوشت که جف بزوس مالک آن است و بعد از مرگش در سفارت عربستان، این روزنامه بارها ولیعهد سعودی را به‌عنوان قاتل او معرفی کرد. حالا بعد از چند ماه تحقیق و بررسی، مشاور امنیتی جف بزوس هم این موضوع را تایید کرده است. گاوین دبلکر در مطلبی در روزنامه دیلی‌بیست نوشته است که یک استارت‌آپ یک میلیارد دلاری اسرائیلی به سعودی‌ها برای ردیابی تبلیغات و نفوذ به گوشی جف بزوس از این طریق کمک کرده است. هر چند ردیابی یک مدیرعامل توسط یک دولت خارجی و به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته شبیه یک رمان جاسوسی است، اما به گفته بیزنس اینسایدر ردیابی افراد از طریق تلفن همراهشان به کمک تکنولوژی یک صنعت ۱۲ میلیارد دلاری است.

مشاور جف بزوس از انتشار جزئیات هک تلفن مدیرعامل آمازون خودداری کرده، اما به گفته بیزنس اینسایدر شرکت‌هایی مانند NSO Group،DarkMatter و BlackCube شرکت‌هایی هستند که برای دولت‌های مختلف اقدام به جاسوسی می‌کنند. شاخص‌ترین آنها NSO Group یک استارت‌آپ یک میلیارد دلاری اسرائیلی است که حتی در سایت خودش به وضوح تاکید می‌کند که به آژانس‌های دولتی کمک می‌کند که تحقیقاتی را در زمینه تروریسم و جنایت انجام دهند. این شرکت از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۸ به عربستان سعودی کمک کرده است که تبلیغات خود را ردیابی کند. اصلی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده این شرکت Pegasus است که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. به نوشته مجله تایمز، تکنولوژی Pegasus می‌تواند اطلاعاتی را از راه دور از اپلیکیشن‌های تلفن همراه مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ و اسکایپ و همچنین متن و ایمیل، تماس تلفنی و اطلاعات لوکیشن کاربران دریافت کند. گفته می‌شود اطلاعات این شرکت اسرائیلی منجر به ردیابی و دسترسی جاسوسان عربستان به تلفن همراه جمال خاشقجی و در نهایت قتل او در کنسولگری عربستان در استانبول شد.

بخشش سهام همسر جف بزوس از آمازون

پس از بحث‌هایی که پیرامون جدایی جف بزوس و مکنزی بزوس و تاثیر آن بر آینده آمازون پیش آمد، حالا همسر سابق مدیرعامل آمازون در توییتی نوشته است که بخش عمده سهامش در آمازون را به جف بزوس می‌دهد. مکنزی بزوس طبق قانون می‌توانست بعد از جدایی ۵۰ درصد از ثروت جف بزوس -که شامل آمازون هم می‌شد- را از آن خود کند. برخی پیش‌بینی کرده بودند که این طلاق می‌تواند آینده آمازون را با مشکلاتی مواجه کند، اما به نظر می‌رسد مکنزی بزوس ترجیح داده کنترل بخش عمده ثروتش را به جف بزوس ببخشد. مکنزی بزوس در توییتر ضمن اشاره به پایان گرفتن مراحل طلاق و آغاز مرحله دوستی و شراکت با بزوس نوشت که حالا حدود ۷۵ درصد از کل سهامش در آمازون و همچنین سهمش از شرکت فضایی Blue Origin و واشنگتن پست را به جف بزوس داده است. او برای نشان دادن حمایتش از جف‌بزوس همچنین حق رای از سهم باقی‌مانده‌اش در آمازون را هم به جف بزوس داده است. تا قبل از طلاق این زوج ۱۶ درصد از سهام آمازون به ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار را داشتند. حالا اما مکنزی بزوس صاحب یک‌چهارم دارایی متعلق به جف بزوس به ارزش ۳۵ میلیارد دلار خواهد بود. با این توافق جف بزوس مثل گذشته حق رای در آمازون را حفظ خواهد کرد و از همه مهم‌تر همچنان عنوان ثروتمندترین مرد جهان را در اختیار خواهد داشت. البته مکنزی بزوس هم بعد از جدایی، به یکی از ثروتمندترین زنان دنیا تبدیل خواهد شد.