در این گزارش گوگل آمده است ارزش اقتصاد منطقه جنوب شرقی آسیا که شامل کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام بوده در سال جاری بالغ بر ۷۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از دو برابر رشد کرده است. این رقم در سال گذشته حدود ۵۰میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۵ نیز ۳۲ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که بخش اینترنت این منطقه، تنها در سه سال گذشته بیش از تولید داخلی ۱۰۰ کشور جهان ارزش تولید کرده است. مهم‌ترین صنایع اینترنتی این منطقه شامل سرویس‌های آنلاین سفر،‌ تجارت الکترونیکی، رسانه‌های آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی است که در سال جاری بیشترین سهم بازار یعنی ۴۲درصد به سرویس‌های آنلاین سفر با ارزش ۳۰ میلیارد دلار اختصاص یافته است. پس از آن، تجارت الکترونیکی با سهم ۳۲ درصد، رسانه‌های آنلاین با ۱۵ درصد و تاکسی‌های اینترنتی با ۱۱ درصد قرار دارد.

گزارش گوگل نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی یکی از بخش‌های رو به توسعه اقتصاد دیجیتال جنوب شرق آسیا است که بیشترین رشد را در مقایسه با سایر بخش‌ها تجربه کرده و انتظار می‌رود بازار آن با رشد بیش از سه برابر نسبت به سال ۲۰۱۸ تا هفت سال آینده به ۱۰۲ میلیارد دلار برسد. این بازار در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. در حال حاضر سه کسب وکار اصلی تجارت الکترونیک این منطقه لازادا (Lazada) در سنگاپور، شوپی (Shopee) در تایوان و توکوپدیا (Tokopedia) در اندونزی هستند. رشد سرویس‌های آنلاین سفر که در حال حاضر بیشترین سهم را از بازار دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۶/ ۱ برابر خواهد بود که به ۷۸ میلیارد دلار خواهد رسید. در این میان ارزش بازار رسانه‌های آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی در هفت سال آینده به ترتیب ۳۱ و ۲۹ میلیارد دلار خواهد بود.

کاربران اینترنت در جنوب شرق آسیا

جنوب شرق آسیا هم اکنون ۳۵۰ میلیون کاربر اینترنت در شش کشور این منطقه دارد که مجموع آنها از کل جمعیت آمریکا بیشتر است. از سال ۲۰۱۵، بیش از سه میلیون نفر از جمعیت ساکن آسیای جنوب شرقی، جمعیتی که بیشتر از شیکاگو و مادرید است، برای اولین بار از اینترنت استفاده کرده‌اند. در مجموع شهروندان این منطقه روزانه به طور متوسط ۶/ ۳ ساعت برای اینترنت موبایل وقت می‌گذارند که بیش از ساکنان سایر کشورها است. برای نمونه، آمریکایی‌ها روزانه دو ساعت، شهروندان بریتانیا ۸/ ۱ ساعت و ژاپنی‌ها یک ساعت برای اینترنت موبایل صرف می‌کنند. کاربران اینترنت در جنوب شرق آسیا ماهانه برای خرید ۱۴۰ دقیقه زمان سپری می‌کنند که تقریبا دو برابر وقت صرف شده در تجارت الکترونیکی آمریکا است. روزانه ۶ میلیون سفر از طریق پلت‌فرم‌های خدمات آنلاین سفر رزرو می‌شود. ۳۵ میلیون نفر از جمعیت آسیای جنوب شرقی هر ماه از خدمات آنلاین سفر استفاده می‌کنند. روزانه ۸ میلیون سفر در سراسر ۵۰۰ شهر این منطقه انجام می‌شود. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۵/ ۱ میلیون بود که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۳۵میلیون سفر برسد.

کشورهای جنوب شرق آسیا

گزارش گوگل نشان می‌دهد در سال جاری اندونزی با اقتصاد اینترنتی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار در منطقه جنوب شرق آسیا پیشرو است و انتظار می‌رود این بخش از اقتصاد آن در سال ۲۰۲۵ تا ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. پس از آن بزرگ‌ترین بازار برای تایلند پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۳ میلیارد دلار خواهد بود. ارزش بازار این کشور در سال جاری ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده است. سومین بازار بزرگ در حوزه اقتصاد اینترنتی در اختیار ویتنام است که با رشد ۶/ ۲ برابری از ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. براساس گزارش گوگل، اقتصاد دیجیتالی در اندونزی و ویتنام رشد خیره‌کننده‌ای طی سال‌های اخیر داشته و سه برابر بزرگ‌تر شده است. در این میان کمترین رشد برای سنگاپور انتظار می‌رود، با این حال، ارزش بازار آن در سال ۲۰۲۵ بیش از بازارهای فیلیپین و مالزی خواهد بود. همچنین سنگاپور با جمعیت ۵/ ۵ میلیونی خود در بازار تاکسی‌های اینترنتی رشد بی‌نظیری را از خود نشان داده که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.

استارت‌آپ‎های جنوب شرقی آسیا

شرکت‌های فناوری جنوب شرقی آسیا از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۲۴ میلیارد دلار رشد کرده‌ و در جلب منابع مالی موفق بوده‌اند، به طوری که اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به کسب‌وکار آنها در حال افزایش است. رشد این شرکت‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱/ ۹ میلیارد دلار و در کل سال ۲۰۱۷ حدود ۴/ ۹ میلیارد دلار بوده است. اعتماد سرمایه‌گذاران به استارت‌آپ‌های کوچک‌تر در حال افزایش بوده و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های غیر یونیکورنی در نیمه اول سال ۲۰۱۸ چهار برابر رشد داشته است. همان‌طور که در این گزارش آمده گوگل انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ حدود ۷/ ۱ میلیون شغل تمام وقت برای نیروی کار متخصص و همچنین مشاغل دیگری در بخش‌هایی مانند رانندگی در بخش حمل و نقل آنلاین در اقتصاد اینترنت ایجاد شود.  همچنین یونیکورن‌های‌ (استارت‌آپ‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) محلی در حوزه خدمات آنلاین حمل و نقل مانند گوجِک

(GO-JEK) در اندونزی و گرب (Grab) در سنگاپور در خدمات جدیدی مانند تحویل مواد غذایی رشد کرده که صنعتی به ارزش ۲میلیارددلار در سال ۲۰۱۸ را تشکیل می‌دهد. بیش از ۲هزار شرکت در این منطقه سرمایه‌ جذب کرده‌اند که ارزش آنها را از زیر یک میلیارد دلار به بیش از ۷ میلیارد دلار هم رسانده است. با این حال اغلب شرکت‌های این منطقه را شرکت‌های بین ۱۰ میلیون تا ۱۰۰میلیون دلاری تشکیل می‌دهند. در نیمه نخست ۲۰۱۸ شرکت‌های این منطقه ۴/ ۱میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند، این در حالی است که در کل سال ۲۰۱۷ میزان سرمایه جذب شده یک میلیارد دلار بود.

25 (1)