زیمنس؛ پیشگام بزرگ صنایع نو کارخانه کابل‌سازی زیمنس- حدود 1900

 نخستین اختراع

مدیریت زیمنس در سال۱۸۴۸ تصمیم به امضای قراردادی مبنی بر افتتاح خط تلگراف به‌صورت زیرزمینی از برلین تا فرانکفورت گرفت. طراحی و اجرای این پروژه به مدت یک‌سال طول کشید.

 تاسیس زیمنس

اولین نام انتخابی شرکت زیمنس Siemens & Halske بود. قرارداد رسمی شرکت زیمنس و هالسکه در سال۱۸۵۳ امضا شد. این قرارداد برای خط تلگراف ورشو تا پروس بسته شد. اولین مرکز تولیدی زیمنس در سن پترزبورگ با مدیریت کارل فون زیمنس تاسیس شد.

 نخستین پروژه بین‌المللی زیمنس

دفتر فروش زیمنس در انگلستان با مدیریت ویلیام زیمنس تاسیس شد. ویلیام زیمنس دفتر لندن را در سال۱۸۵۸ میلادی به شرکت مستقل و زیرمجموعه شرکت اصلی زیمنس تبدیل کرد. تمرکز اصلی دفتر لندن روی بازاریابی و شبکه‌های طراحی و اجرا بود. این شرکت برای تامین کننده‌های کابل در انگستان در سال۱۸۶۳ مرکز تولیدی مستقل خود را در وولویچ در نزدیکی لندن تاسیس کرد.

 اولین ماشین دینام زیمنس

نسل ژنراتورهای بزرگ امروز را باید مدیون اختراع دینام بدانیم. زیمنس در سال۱۸۶۷ نشان تولید و حق تجاری‌سازی ماشین دینام را به نام خود ثبت و ۱۰سال بعد تولید انبوه ماشین دینام را آغاز کرد.

 ۹ ساعت کار

زیمنس از نخستین شرکت‌های بزرگ بود که برای حمایت از کارگران ساعت کاری آنها را به ۹ ساعت کاهش داد. این تصمیم در حالی صورت گرفت که دیگر کارخانه‌ها ساعت کاری کارگران را ۱۰ساعت تعیین کرده بودند.

کابل‌کشی بین قاره‌ها

زیمنس کابل‌کشی بین قاره‌ها را از سال۱۸۷۰ آغاز کرد و اولین کابل‌کشی بین‌قاره‌ای از ایرلند تا آمریکای شمالی انجام شد. کشتی غول‌پیکری که در این عملیات به‌کار گرفته شد، فارادی نام داشت. تا پایان قرن۱۹ زیمنس ۹خط کابلی بین اقیانوسی را به انجام رساند.

 تغییرات مدیریتی

زیمنس ورنر فون، موسس شرکت زیمنس در سال ۱۸۹۰ در سن ۷۴سالگی از شرکت کناره گرفت و جای خود را به برادرش، کارل فون داد. زیمنس در آن زمان شرکتی با ۲۰میلیون مارک درآمد سالانه و ۶۵۰۰ کارگر بود.

 راه‌اندازی نیروگاه برق زیمنس

اولین نیروگاه برق با برنامه‌ریزی زیمنس در آفریقای جنوبی و به سال۱۸۹۰ تاسیس شد. هدف این نیروگاه، تامین برق مورد نیاز معادن طلا در دیواره‌ ویتوارزرند در ترنسوال تا ژوهانسبورگ در مسیری ۴۰ کیلومتری بود.

 تغییر ساختار شرکت

پس از فوت ورنر در سال ۱۸۹۷، زیمنس از یک شرکت خانوادگی به ساختار سهامی تغییر کرد تا بتواند سرمایه لازم را برای رقابت تامین کند. شرکت زیمنس با مدیریت سیگموند شوکرت یکی از کارآفرینان مطرح قرن۱۹ که در زمینه تجهیزات برقی فعالیت می‌کرد در سال۱۹۰۰میلادی ۱۲۰نیروگاه برقی را راه‌اندازی کرد.با ورود به قرن بیستم زمان تحولات بزرگ فرا رسیده بود. رقابت میان شرکت‌ها در حال افزایش بود و مشکلات مالی شرکت شوکرت مساله‌ساز شده بود. برای گسترش واحدهای آزمایشگاهی، آزمایشگاه مرکزی را راه انداختند. مدیریت این واحد تحقیقاتی و آزمایشگاهی را ورنر بولتون به عهده داشت. ورنر بولتون یک شیمیدان و بهترین گزینه برای تصدی این سمت بود.

 شرکت زیمنس در جنگ جهانی اول

زیمنس با جنگ جهانی هم درگیر شد. با شروع جنگ بسیاری از شرکت‌های صنعتی به تولید سلاح روی آوردند. شرکت زیمنس هم تولید سلاح را مطابق با وضعیت جنگ جهانی آغاز کرد. تغییر کاربری و خط تولید بسیار وقت‌گیر بود. باید مواد اولیه را تامین می‌کردند و شرکت مهندسی برق را به مرکز گسترده جنگ افزار تبدیل می‌کردند. درآمد‌ها با تغییر کاربری کاهش یافت. زیمنس تولیدات خود را به سمت مهندسی برق نظامی تغییر داد از جمله: تجهیزات برقی ناوهای جنگی، خودرو‌های زرهی، موتورهای احتراقی، انواع نورافکن‌ها، اسلحه‌های سنگین و... شرکت زیمنس با تولید هواپیما در سال۱۹۰۹ پیشرفت چشمگیری را رقم زد.

 ورود زیمنس به ایران

ارنست هولْتْسِر را می‌توان مهم‌ترین فرد در شروع همکاری زیمنس در ایران دانست. هولْتْسِر (زاده ۷ژانویه ۱۸۳۵- درگذشته ۳ژوئیه ۱۹۱۱) مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمه‌دوم قرن نوزدهم میلادی بود. او در یک مدرسه فنی در رشته مخابرات پیام، از طریق دستگاه تحصیل کرده و ازآنجاکه کارشناس زبده‌ای به‌شمار می‌رفت در سال۱۸۶۳ به استخدام دولت انگلستان درآمد. او ماموریت یافت در ایران علاوه بر نظارت سیم‌کشی خطوط تلگراف و نصب دستگاه‌های مربوط، این فن را در مدرسه دارالفنون به معماران و مهندسان دولتی آموزش دهد. هولْتْسِر در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر و اطراف آن گرفت. زمانی که دارالفنون به‌عنوان مرکز آموزش برای تلگراف انتخاب شد، اولین خط تلگراف از کاشان تا اصفهان و از اصفهان تا آباده اجرا شد. این پروژه باعث شد که ایران جزو اولین کشورها در راه‌اندازی تلگراف داخلی لقب گیرد.

منبع: سایت شرکت زیمنس