مشارکت بخش‌خصوصی اولویت شهرداری تبریز

تبریز-‌خبرنگار دنیای اقتصاد: مهندس نوین شهردار تبریز در یک گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در تبریز سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش‌خصوصی را از اولویت‌های کاری شهرداری تبریز برشمرد و اضافه کرد: بها دادن به مشارکت‌های بخش‌خصوصی داخل کشور و جذب و جلب همکاری‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین اشخاص سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی خارجی، فعالیت‌های شهرداری تبریز را در حد مطلوب شتاب داده است.

مهندس نوین از عقد قرارداد و شروع پروژه‌های متعدد شهری به مبلغ ۸۳۲۰ میلیارد ریال در سال ۸۶ خبر داد. وی اضافه کرد که رقم بودجه پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری در سال ۸۷ مبلغ ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ، رقمی معادل ۴۰۶۰‌میلیارد ریال در سه ماه اول سال ۸۷ محقق شده است.

از مهندس نوین در مورد فعالیت‌های برون مرزی شهرداری تبریز سوال می‌کنم، وی پاسخ می دهد: برای جلب مشارکت خارجی‌ها، جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی ترکیه در استانبول و ترابوزان انجام شده، که منجر به عقد قراردادهای انجام کار در پروژه‌های مختلف بوده است.

در همین رابطه قراردادهایی نیز با سرمایه‌گذاران شهرهای باکو، دبی، اتریش، سوئد، دانمارک و ایتالیا منعقد شده است. از شهردار تبریز می‌پرسم آیا این حرکت شما در واقع یک حرکت منسجم به سوی خصوصی‌سازی و تحقق واگذاری امور به بخش‌خصوصی نیست؟

مهندس نوین می‌گوید: همین‌طور است و ما تجربه عینی و عملی مطلوبی از تعامل با بخش‌خصوصی چه در داخل و چه در زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در خارج از کشور داریم و مطمئنا در سال‌جاری این امر را به‌طور جدی گسترش خواهیم داد.

از شهردار تبریز در مورد مشکلات اساسی پیش روی شهرداری‌ها سوال می‌کنم، وی می‌گوید: قانون اداره شهرداری‌های کشور مربوط به سال ۱۳۳۴ است و ناکارآمدی این قانون مشکلات عدیده‌ای را از نظر پاسخگویی به نیازهای امروز شهروندان به شهرداران تحمیل می‌کند و طبیعی است که قانون ۵۰ سال قبل برای۵۰ سال قبل وضع شده است و در حال حاضر کارآیی خود را از دست داده و نیاز به تغییرات بنیادین با توجه به اقتضای زمان دارد.

در پایان این نشست شهردار تبریز از شهروندان فهیم تبریزی و تعامل خوب آنها با شهرداری تبریز سپاسگزاری می‌کند و این مردم فهیم را شایسته هر گونه خدمت و تلاش خستگی‌ناپذیر می‌داند.