اتصال جدید تهران به البرز

با اجرای فاز نخست طرح دوگاز، تنها چراغ راهنمایی شهید لشگری که موجب ترافیک‌های چند کیلومتری، تصادفات جرحی و فوتی، افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت، افزایش مدت زمان سفر و کلافگی رانندگان، نزاع و درگیری بین آنان می‌شد، حذف می‌شود به این صورت از بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی و ناامن شدن سفر جلوگیری می‌کند.  شهرداری منطقه ۲۱ به‌عنوان بخشی از بدنه مدیریت شهری تهران با اجرای طرح دوگاز، علاوه بر روانی و تسریع عبور و مرور در یکی از شریان‌های اصلی ورودی و خروجی غربی تهران، یک مدل جدید و موفق در اجرای طرح‌های‌ شهری را معرفی کرد. در این طرح شهرداری منطقه ۲۱، به‌صورت مشارکت با بخش خصوصی توانست در هزینه و زمان اجرای طرح صرفه‌جویی کند که در نوع خود بسیار موفقیت‌آمیز است.  طرح «دوگاز» به‌دلیل اتصال محورهای شهید خرازی در منتهی الیه شمالی و به ترتیب شهید حکیم، آزاد راه تهران-کرج، شهید لشگری و فتح در منتهی الیه جنوبی و در ادامه اتصال به کمربندی شهریار، طرحی قابل‌توجه با عملکردی ویژه در پهنه غرب پایتخت است.

معارضان تاسیساتی

در طرح دوگاز هم مشکل معارضان تاسیساتی در اجرای این طرح وجود داشت و تاسیسات آب و برق و ایستگاه گاز موجب اختلال دراجرای طرح شد. در مسیر پیشرفت و توسعه طرح مشارکتی تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشگری- بلوار کرمان خودرو(دوگاز)، معارضان آب و برق و ایستگاه گاز شرکت عالی نسب وجود داشت که شهرداری منطقه ۲۱ با تشکیل جلسات مختلف با مسوولان ادارات آب و برق و گاز غرب تهران، این موارد را برطرف کرد.  در بحث معارضان تاسیسات برقی، به‌دلیل معارض بودن تیرهای برق ضلع جنوبی با عرشه‌ پل تقاطع دوگاز، با طرح گرفتن خاموشی از اداره برق، جابه‌جایی شبکه ۲۰ کیلوولت در ضلع جنوبی این طرح توسط حوزه فنی و عمران منطقه ۲۱ صورت گرفت.

طرح دوگاز مشارکتی است

درباره میزان برآورد هزینه‌های این طرح حسن رحمانی، شهردار منطقه ۲۱ شهرداری تهران گفت: طرح دوگاز این منطقه به‌صورت مشارکتی اجرا شده؛ در طرح‌های مشارکتی هر طرف آورده‌ای دارد، آورده طرف مقابل زمین، هزینه ساخت طرح و ۵۰ درصد عوارض است و آورده ما ۵۰ درصد عوارض پروانه است. طرح‌های مشارکتی به سازمان مشارکت‌ها می‌رود و در سازمان مشارکت‌ها تصویب و تایید می‌شود سپس کار شروع می‌شود. وی درباره هزینه اجرای طرح نیز گفت: هزینه اجرای فاز اول طرح دوگاز حدود ۶۰ میلیارد تومان است که با روش مشارکتی است که این روش مانند روش‌های پیمانکاری موجود در اجرای طرح‌ها نیست که شامل مرور زمان ۴ تا ۵ ساله بشود، از سوی دیگر باعث شده که هزینه‌های افزایش تعدیل سالانه که موجب افزایش سالانه هزینه طرح می‌شد، به طرح دوگاز تعلق نگیرد و این طرح با صرفه اقتصادی به اتمام برسد.  رحمانی با تاکید بر اینکه طرح دوگاز با قیمت واقعی به پایان رسیده است، افزود: اگر قرار بود این طرح با روش‌های معمول پیمانکاری انجام شود مشمول هزینه‌های تعدیل سالانه به مدت ۴ یا ۵ سال می‌شد که خود موجب افزایش دو برابری هزینه می‌شد.  به گفته شهردار منطقه ۲۱، علاوه ‌بر کاهش هزینه طرح، زمان اجرای طرح نیز کاهش پیدا کرده است.  وی در ادامه گفت: میزان تملک این طرح در مجموع ۲۸۹۲۱ مترمربع است که شامل ۲۵۰۹ مترمربع ملک خصوصی کارخانه عالی‌نسب، ۱۶۹ مترمربع ملک آتش‌نشانی شهرداری، زمین بایر شهرداری ۱۹۴۰۴ مترمربع و زمین بایر ملک خصوصی ۱۷۷۷مترمربع است. شهردار منطقه ۲۱ درباره مزایای زیست محیطی این طرح نیز گفت: از جهت زیست محیطی نیز با اجرای این طرح، به تبع کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های مختلف همچونCO _HC_NOX و کاهش آلودگی صوتی و افزایش فضای سبز در این محدوده را شاهد هستیم.

سهولت تردد

مهدی قره‌خانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۲۱ تهران نیز با اشاره به اینکه تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشگری- بلوار کرمان خودرو (دوگاز)، سهولت در سفرهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای شهروندان و مسافران عبوری غرب کلان‌شهر تهران را فراهم کرده است، گفت: قطعا با افتتاح این طرح تنها گره ترافیکی غرب پایتخت یعنی تقاطع بلوار کرمان خودرو با بزرگراه شهید لشگری که با نام سه راه اندیشه شناخته ‌می‌شود و تنها نقطه مسبب ایجاد اختلال ترافیکی در این بزرگراه است، برطرف شده است.  وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این طرح عظیم مشارکتی، علاوه بر توسعه و تکمیل شبکه بزرگراهی منطقه و ایجاد ارتباط مؤثر و ارتقای سطح ایمنی بین بزرگراه فتح با شهید لشگری، شاهد سامان یافتن هرچه بیشتر جریان و کاهش بار ترافیک در این بزرگراه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌های بزرگراهی در ورودی غرب کلان‌شهر تهران خواهیم بود.

کاهش معضلات اجتماعی

حسین معینی، معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۲۱ نیز با اشاره به تاثیرات اجتماعی طرح دوگاز گفت: به لحاظ فرهنگی-اجتماعی نیز، کاهش اتلاف زمان سفر، سبب افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای سطح اعتماد آنان به مدیریت شهری و کاهش معضلات اجتماعی از قبیل تکدی‌گری، نزاع و درگیری در تقاطع و در این محدوده می‌شود.  وی افزود: اجرای استاندارد سازه پل در این منطقه، موجب تسهیل تخلیه شهر تهران در مواقع ضروری است که این موضوع در مبحث پدافند غیرعامل بسیار دارای اهمیت است و به لحاظ بحث سلامت، مواردی که بیان شد به افزایش سلامت جسمی و روانی شهروندان و در نهایت سلامت عمومی آنان منجر می‌شود.

کاهش زمان سفر

سالمی، معاون ترافیک شهرداری منطقه ۲۱ هم در این باره گفت: اجرای کامل طرح دو گاز علاوه بر جمع‌آوری چراغ تقاطع، موجب شد که بار ترافیک روان شده و کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته باشیم. همچنین سرعت تخلیه به شدت افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن زمان سفر کوتاه‌تر می‌شود.  وی ادامه داد: از سوی دیگر با برداشته شدن تقاطع لشگری-بلوار کرمان خودرو تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی که اتفاق می‌افتاد به صفر می‌رسد. سالمی به فاز دوم این طرح نیز اشاره کرد و گفت: با اجرای فاز دوم این طرح، بلوار کرمان خودرو به آزادراه تهران- کرج متصل شده و شبکه بزرگراهی فتح و لشگری به آزادراه شهید فهمیده متصل می‌شود.

روانی ترافیک ورودی غرب تهران

شهردار تهران در بازدید از روند پیشرفت طرح دوگاز گفت: با افتتاح طرح دوگاز گره ترافیکی بزرگراه شهید لشگری باز خواهد شد و با راه‌اندازی طرح تقاطع غیرهمسطح بلوار کرمان‌خودرو (پروژه دوگاز) مسیر استان تهران تا البرز بدون چراغ قرمز طی خواهد شد. پیروز حناچی با اشاره به اینکه غرب تهران فوق‌العاده پرتراکم است، تاکید کرد: روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از این محدوده به تهران وارد می‌شوند و حجم زیادی از افرادی که برای اشتغال به تهران می‌آیند از این محدوده می‌آیند. شهردار تهران ادامه داد: ادامه حکیم و اتصالش به شریان‌های حرکتی تهران یکی از این طرح‌ها بوده است و طرح‌های دیگری هم در حال احداث است که یکی از آنها طرح دوگاز است. با بهره‌برداری از این طرح تردد به سمت تهران و بالعکس برای شهرستان‌های اطراف تهران مانند شهر قدس، شهریار و ملارد آسان‌تر شده و ترافیک غرب تهران روان‌تر خواهد شد. محمد محمودی‌شاه‌نشین، نماینده مردم شهریار، ملارد و شهرقدس در مجلس نیز گفت: با آزادسازی پل روگذر تقاطع دوگاز به جاده چیتگر بار ترافیکی از غرب تهران به سمت پایتخت و همچنین جاده فتح به سمت کرج و شهرقدس کاهش پیدا می‌کند.  وی ادامه داد: برای شهرستان‌های قدس، شهریار و ملارد این تقاطع غیرهمسطح باعث تقسیم ترافیک اتوبان تهران – کرج شده و افرادی که به سمت شهریار، اندیشه و ملارد در حرکت هستند از این مسیر عبور می‌کنند. محمودی در ادامه درباره مزایای افتتاح این طرح نیز گفت: این طرح دو مزیت دارد؛ اول اینکه مسیر مستقیم برای ساکنان شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد از اتوبان و بزرگراه حکیم و همت ایجاد می‌کند و در زمان مسافرت آنها صرفه‌جویی می‌شود. دوم هم از ترافیک سمت کرج و پل فردیس کم می‌کند.

مشارکت بخش خصوصی

رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر تهران نیز با اشاره به مشکل حمل‌و‌نقل عمومی غرب تهران گفت: باید حمل‌و‌نقل عمومی ریل‌محور در این مناطق توسعه یابد. محمد علیخانی با بیان اینکه غرب تهران مشکل حمل‌و‌نقل عمومی دارد، افزود: منطقه ۲۱ نیز از حمل‌و‌نقل عمومی بی‌بهره است، توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به خصوص حمل‌و‌نقل ریل‌محور در این منطقه در حال بررسی است. پیشنهاد ما حمل‌و‌نقل انبوه است.