سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در بنادر

محمدعلی حسن‌زاده اظهار کرد: علاوه بر این برای اجرای طرح‌های متعدد دیگر در بنادر کشور بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست بررسی است و امید است با نهایی شدن طرح‌ها و امضای قراردادها بتوانیم با کمک توسعه اقتصادی کشور گام‌های موثری برداریم.

وی افزود: این میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌هایی چون ایجاد ترمینال‌های بندری، خدمات ارزش افزوده و لجستیکی در بنادر در نظر گرفته شده که بسیاری از این طرح‌ها در مرحله بهره برداری و بخشی در مرحله ساخت و ساز هستند.حسن‌زاده حمل‌و‌نقل دریایی در دنیا را به‌عنوان پشتوانه و ستون حمایت حوزه تجارت بین‌المللی دانست و گفت: طبق مصوبه‌ای که در هیات عامل و سند چشم‌انداز دیده شده اقدامی منطبق با این چشم‌انداز و ماموریت راهبردی تهیه و تصویب شده است.وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ترافیک تجاری از طریق بنادر انجام می‌شود گفت: بنادر نقش بسیار مهمی در ترافیک تجاری نسبت به حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی که چیزی حدود ۱۰ درصد است دارد و ۹۰درصد از طریق کشتی‌ها و بنادر انجام می‌شود. بنابراین سیاست‌گذاری در این حوزه می‌تواند همه حوزه‌های تجارت را متاثر کند.

حسن‌زاده افزود: یکی از مواردی که در سند چشم انداز در مورد خرمشهر وجود دارد استقرار صنایع ارزش افزوده است.وی ادامه داد: از بندر خرمشهر با داشتن ۳۶ هکتار اراضی می‌توان برای جذب صنایع و فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای که منتج به ایجاد فرصت‌های شغلی در خرمشهر شوند استفاده کرد.وی خارج‌سازی مغروقه‌های دریایی را جزو سیاست‌ها و اهداف اصولی سازمان بنادر و دریانوردی دانست و گفت: خارج‌سازی مغروقه‌ها در آبراه اروند و کارون طی سال‌های گذشته دنبال شده و الان نیز سازمان برای آن اعتبار تخصیص می‌دهد.

 سرمایه‌گذاران در بندر خرمشهر تسهیلات دریافت می‌کنند

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اعطای بیشترین تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بندر خرمشهر در دستور کار قرار گرفته و امید است با استقرار صنایع و فعالیت‌های ارزش افزوده در محدوده این بندر شاهد توسعه اشتغال باشیم.حسن‌زاده با اشاره به موارد سند چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه معاونت امور بندری به‌عنوان متولی تدوین و انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری، تسهیلات و تخفیف‌های لازم را به سرمایه‌گذاران در حوزه‌هایی که ارزش افزوده ایجاد کنند پرداخت می‌کند.

وی مصوبه سند چشم‌انداز سازمان بنادر و دریانوردی را یادآور شد و گفت: این سند چشم‌انداز با همت دانشگاه علامه طباطبایی و همکاران فرهیخته حوزه بندر و دریانوردی تهیه شده و نشان می‌دهد سازمان بندر و دریانوردی به‌عنوان متولی حاکمیتی در امور دریایی و کشتیرانی و بازرگانی چه کارهایی باید در سطح کشور و معاونت ستادی و بنادر انجام دهد.

وی افزود: با تصویب این سند که مطالعه آن بیش از دو سال به طول انجامید راهکارهای آن با جا‌به‌جایی مدیران هرگز مخدوش نمی‌شود و هرکسی قرار است بخشی از این نقشه بزرگ را تکمیل کند در راستای منافع ملی و سازمانی استفاده خواهد شد.حسن‌زاده با بیان اینکه بندر خرمشهر در ترانزیت کالا به کشور عراق و حاشیه خلیج‌فارس می‌تواند ایفای نقش کند، گفت: بندر خرمشهر به واسطه نقطه جغرافیایی می‌تواند ایفاگر و نقش فعال در حوزه ترانزیتی به کشور عراق و حاشیه جنوب خلیج فارس باشد.وی درخصوص بحث نیروی انسانی گفت: شاید وظایف و ماموریت‌ها در سطح کشور مثل هم باشد، ولی شرایط آب و هوایی و جغرافیایی در همه مناطق یکسان نیست و باید به نیروی انسانی در این منطقه توجه ویژه‌ای کرد.

حسن‌زاده اظهار کرد: اگر معتقدیم که بندر خرمشهر یک زمانی ۶۰ درصد تجارت کشور را به خود اختصاص داده بود و این جایگاه امروز متاثر از جنگ تقلیل پیدا کرده به منزله این است که به نیروی توانمند بیشتر از گذشته نیاز داریم تا بتوانیم قطار ایستاده را به حرکت در آوریم.وی در ادامه گفت: جای خوشبختی است که از نظر شاخص نیروی انسانی بندر خرمشهر در بین بنادر کشور یکی از بهترین بنادر است.حسن‌زاده در خاتمه گفت: موضوع لایروبی اروند در دستور کار سازمان بوده و هست و قرار است برای خارج‌سازی مغروقه‌ها اعتبار قابل‌توجهی به خرمشهر اختصاص یابد.

مدیر کل جدید بندر و دریانوردی خرمشهر نیز گفت: با وجود اینکه حمل‌و‌نقل دریایی یک حمل ارزان و مقرون به صرفه است و در رشد اقتصادی کشورها تاثیر گذار است اما در کشور ما به رغم وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت قابل توجه در همه بنادر، فعالیت، کار و تلاش به واسطه تحریم متاثر از رفتار بازیگران عرصه بین‌المللی است و باعث شده سهم ما از دریا کم شود. نوراله اسعدی ۹۰ درصد حمل‌و‌نقل کالا در جهان را در حوزه دریا بیان کرد و گفت: به دلیل کم هزینه بودن حمل‌و‌نقل دریایی اغلب کشورها از حمل‌و‌نقل دریایی استفاده می‌کنند. وی افزود: ما معتقدیم با همگرایی و هم‌افزایی مسیر توسعه پایدار را می‌توان هموار کرد و مسائل و مشکلات اقتصادی را به حداقل رساند.

اسعدی توجه جدی به سرمایه‌های انسانی را از برنامه‌های آینده خود اعلام کرد و گفت:سرمایه‌های انسانی همان نیروی انسانی و نیروی محرکه دریایی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا بتواند با فضای آکنده از آرامش کار کند و این فضاها را می‌توان با کمک همدیگر به وجود آورد. وی بر خارج‌سازی مغروقه‌ها و ایمن‌سازی آبراه کشتیرانی تاکید کرد و گفت: برای ایمن‌سازی آبراه کشتیرانی باید مغروقه‌ها را خارج‌سازی کرد تا کشتی‌های با تناژ بالا بتوانند تردد کنند. اسعدی با بیان اینکه به‌رغم وجود زیرساخت‌ها در بندر خرمشهر اما به خوبی از ظرفیت‌ها استفاده نشده است گفت: فضای کار و ظرفیت وجود دارد و باید با همدیگر تلاش کنیم تا خرمشهر به جایگاه تاریخی خود نزدیک‌تر شود.

مدیر کل سابق بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه گردشگری دریایی در دنیا رکن اصلی اقتصاد است، گفت: گردشگری دریایی به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه موجود در منطقه، راهکار ایجاد اشتغال در شهرستان خرمشهر است. محمد محسنی اظهار کرد: با توجه به معضل بیکاری و وجود نیروی کار فراوان در شهرستان خرمشهر می‌توان با هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری آبی، زمینه اشتغال جوانان این منطقه را در حاشیه سواحل رودخانه‌های اروند و کارون مهیا کرد. محسنی توسعه گردشگری دریایی و نقش آن در رشد اقتصادی را موثر بیان کرد و گفت: این صنعت نوظهور و پول‌ساز می‌تواند باعث رفع مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا شود.