وی با بیان اینکه نوسانات اقتصادی بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: نخستین هدف ما این بود که ثبات را به اقتصاد برگردانیم و توانستیم بر تبلیغات و جنگ روانی دشمن با تدبیر مسئولان و بانک مرکزی غلبه کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: یکی از مشکلات ما این است که نرخ ارز اسکناس در کوچه و پس کوچه‌ها توسط سفته بازان شکل می‌گیرد، این موضوع قابل تحمل نیست و بانک مرکزی به اندازه‌ای قوی است که در مقابل آن‌ها اقدام کند و قطعاًَ سفته بازان و فرصت جویان ضرر خواهندکرد.

همتی با بیان اینکه ارز و طلا، ابزار خوبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک آن بالاست، ادامه داد: نگرانیم دارایی‌های مردم آسیب ببیند و بنابراین بانک مرکزی هر وقت لازم بداند به این موضوع ورود می‌کند و این ورود به ضرر واسطه‌ها و دلال‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری بازار متشکل ارزی، گفت: در بخشنامه جدید به صادرکنندگان اختیار دادیم تا بخشی از ارز خود را از طریق سامانه سنا به صرافی‌ها عرضه کنند.

همتی افزود: این بازار تقریباًَ به صورت بورس و معاملات آنی است و بانک مرکزی به عنوان بازیگردان اصلی در این بازار خواهد بود و نرخ ارز را کنترل می‌کند و کشف قیمت هم در این بازار انجام می‌شود و این تعداد پلتفرمی برای سامانه نیما می‌شود.

وی اضافه کرد: باید بازار‌های ارز به هم نزدیک شود و به تعادل برسیم.

رئیس کل بانک مرکزیتاکید کرد: مردم مطمئن باشند دولت و بانک مرکزی با قدرت، این مسیر را جلو خواهند برد و مردم سربلند بیرون خواهند آمد.

وی گفت:اجازه داریم سپرده ارزی بگیریم، اما از آنجایی که این موضوع سابقه خوبی ندارد، بانک مرکزی آن را تضمین کرده است و هر کسی سپرده‌های ارزی داشته باشد تا ۴ درصد سود ارزی به آن پرداخت خواهیم کرد. مبالغ قابل توجهی سپرده شده است، اما انتظار ما بیش از آن است. بانک مرکزی در زمان لازم گواهی سپرده ارزی نیز عرضه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم، اما از این رقم تاکنون کمتر از ۷ میلیارد دلار به سامانه نیما آمده است در صورتی که همه این رقم باید در این سامانه عرضه می‌شد.

همتی با اشاره به اینکه صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، افزود: باید بدانند که ارز باید به کشور وارد شود و این موضوع موجب رونق اقتصادی می‌شود.

وی با ابراز رضایت از عملکرد ارزی پتروشیمی‌ها گفت: آن‌ها تا کنون بیش از ۵ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند.

همتی افزود: صادرکنندگان خصوصی هم باید توجه کنند نرخ ارز بازار، پایدار نیست و نرخی نیست که کالا‌های آن‌ها با آن تولید شده باشد و بسیاری از تولیدکنندگان از نرخ‌های پائین تولید از جمله آب، برق و گاز یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کسانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند را از عرضه ارز به سامانه نیما معاف کردیم بنابراین ۶ هزار شخص حقیقی یا حقوقی معاف شدند، آن‌ها می‌توانند ارز خود را در سامانه سنا و صرافی‌ها عرصه کنند یا می‌توانند واردات کنند.

همتی افزود: ۲۵۰ صادرکننده بزرگ بالای ۱۰ میلیون یورو داریم که باید با هم تفاهم کنیم. بر اساس مصوبه شورای عالی قوا که به تائید مقام معظم رهبری هم رسیده است همه صادرکنندگان باید ارز خود را به کشور وارد کنند و نحوه ورود آن توسط تیم ۵ نفره شامل وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت با مسئولیت رئیس کل بانک مرکزی است. بر اساس برآورد ما تا پایان سال باید ۵ میلیارد یورو وارد بازار آزاد شود که تاثیر خود را در کنترل نرخ ارز خواهد گذاشت.

همتی تاکید کرد: صادرکنندگان باید کمک کنند و در این جنگ اقتصادی باید در کنار هم باشیم.

وی گفت: تغییرات نرخ ارز به نفع صادرکنندگان شده است و از این نفع باید استفاده کنند تا صادرات را بیشتر کنند و بانک مرکزی هم کمک آن هاست.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ میلیارد دلار را برای واردات تامین کردیم، گفت: بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارو و کالای اساسی وارد کردیم.

عبدالناصرهمتی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی اجازه خروج سرمایه از کشور را نمی‌دهد، افزود: تمهیداتی را پیش بینی می‌کنیم که ارز صادراتی به کشور برگردد.

وی با بیان اینکه یکی از بیشترین ذخایر اسکناس را در طول چند سال گذشته داریم، گفت: پیش بینی همه مشکلات را کرده ایم.

همتی افزود: بانک مرکزی گروه‌هایی را به کشور‌های واردکننده نفت از کشورمان اعزام کرده است تا نحوه تبادلات ارزی را تعیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه جابجایی پول در کشورمان از طریق دستگاه‌های پوز نامحدود بود، گفت: جلوی این موضوع را گرفتیم و اکنون تراکنش بیش از ۵۰ میلیون تومان در روز را نمی‌شود انجام داد و به زودی این گونه خواهد شد که به ازای هر کد ملّی فقط یک تراکنش ۵۰ میلیون تومان در روز انجام خواهد شد و بیش از آن مجاز نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه جلوی همه منافذ لطمه زننده به ارزش ریال را می‌گیریم، گفت: اینکه یک نفر به راحتی می‌تواند چند میلیارد پول را جا به جا کند مصداق پولشویی است و جلوی آن را می‌گیریم.

همتی با ابراز تاسف از افزایش تورم افزود: شوک ارزی اثر خود را بر روی قیمت‌ها گذاشت، مهرماه از صعود تورم کاسته شد و امیدواریم ماه‌های آینده کمتر شود.  سیاست قطعی و اصلی بانک مرکزی و دولت، کنترل شتاب تورم و کاهش آن است.

همتی با بیان اینکه ارزش پول ملی در ماه اخیر ۲۰ درصد تقویت شد، افزود: انتظار ما بیش از این هاست. میزان نقدینگی کنونی نسبت به میانگین ۵ سال گذشته فرقی نکرده و ۲۰ درصد بوده است و نقدینگی از ابتدای امسال تا پایان شهریور، ۹ و یک دهم درصد رشد کرده است و اگر با همین روند ادامه یابد نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

همتی با بیان اینکه هیچ کاری را بدون سیاست در بازار پول انجام نمی‌دهیم، افزود: کنترل تورم را از طریق ایجاد کانال نرخ سود انجام دهیم.

همتی اضافه کرد: همه بانک‌ها مجوز بانک مرکزی را دارند و مردم از بابت سپرده‌های خود خیالشان راحت باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های خوب تشویق می‌شوند و با بانک‌های بد برخورد خواهیم کرد، گفت: در ۷ ماه امسال بانک‌ها ۳۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختند که از این رقم حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک صنعت و معدن پرداخت شده است. حدود ۶۰ درصد این رقم سرمایه در گردش بوده است.

همتی افزود: ناترازی برخی از بانک‌ها قابل دوام نیست و منجر به اضافه برداشت می‌شود و حل این مشکل در اولویت است. اضافه برداشت بانک‌ها در حد ۵۰ هزار میلیارد تومان است و کم و زیاد می‌شود و نرخ سود هم باید اصلاح شود. بانک مرکزی بر اساس هدف تورمی، نرخ سود متناسب را تعیین می‌کند و در یک کانال، اختیار آن را به بانک‌ها می‌دهد.

وی اضافه کرد: بانک‌ها ملزم خواهند شد تا افزایش سرمایه دهند.

همتی گفت: منابع ارزی لازم با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای لاستیک کامیون و سواری تامین خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش وام مسکن با بیان اینکه در این باره مطالعه اولیه داشتیم، اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم، افزود: بخش ساختمان مهم است و صنایع مرتبط با آن رونق می‌گیرند، اما باید آثار تورمی را هم در نظر بگیریم.

همتی در باره وام ازدواج هم گفت: بر اساس آخرین آمارها، اکنون حدود ۱۵۰ هزار نفر در صف وام ازدواج هستند در حالی که این رقم در گذشته حدود یک میلیون نفر بوده است، اما مشکلات این حوزه نیز حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از بانک‌ها خواستیم اولویت تسهیلات را به سرمایه در گردش بنگاه‌هایی تولیدی بدهند، اضافه کرد: در برخی موارد نرخ ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت تولیدکنندگان شده است که باید این مشکل حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.