برنامه جهش اقتصادی کرمانشاه ‏

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه، کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این مراسم با اشاره به  مباحثی درباره اقتصاد استان که نخستین مورد آن فضای نامناسب کسب‌و‌کار است، گفت: تدابیری برای تسهیل فضای کسب‌و‌کار استان در نظر گرفته شده که اگر تامین اعتبار شود می‌توان طی سه فصل آینده کرمانشاه را جزو پنج استان برتر از نظر فضای کسب‌و‌کار کرد. وی بر لزوم افزایش مطالبه‌گری بخش خصوصی در استان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه ستادهای اشتغال و تسهیل در استان فعال هستند، اما به شیوه اجرای برخی از آنها انتقاد داریم و در شرایط کنونی که موقع تعارف نیست باید دستگاهی که مصوبات را عملیاتی نمی‌کند معرفی شود. وی همچنین خواستار حضور پررنگ تولیدکنندگان استان در فضاها و نمایشگاه‌های بین‌المللی شد و اظهار کرد: تنها راه عبور از شرایط کنونی ارتباط بین‌المللی است.

 دست از سرکوب «ارز» برداریم

رئیس اتاق کرمانشاه گفت: برای کنترل نرخ ارز باید دست از سرکوب آن برداریم.

کاشفی با بیان اینکه در ایام سختی به لحاظ وضعیت اقتصادی کشور هستیم که مشابه آن طی ۳۰ سال اخیر کمتر رخ داده است، اظهار کرد: هر کشور دیگری در این شرایط به زانو درمی‌آمد و در کشور ما نیز اگر  همت مردم و تولیدکنندگان نبود نمی‌توانستیم موفق شویم.

وی افزود: سرکوب چندساله نرخ ارز باعث پرش قیمت آن شد. کاشفی عملکرد دولت و بانک مرکزی درباره نرخ ارز را قابل دفاع ندانست که خود باعث بلاتکلیفی و آشفتگی بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بعد از شش ماه بارقه‌هایی از عقلانیت درباره نرخ ارز را می‌بینیم که بسیار با تاخیر رخ داده است. رئیس اتاق کرمانشاه راهکارهایی برای حل مشکل ارز ارائه کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که تک‌نرخی شدن ارز حداقل طی دو تا سه سال آینده امکان‌پذیر نیست، پس باید بازار دوم ارز به رسمیت شناخته شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، در این بازار دوم صادرکننده و واردکننده می‌توانند ارز خود را با یکدیگر به تعادل برسانند و صرافی‌ها نیز بین آنها پیوند ایجاد کنند. کاشفی گفت: متاسفانه طی چند ماه اخیر هیچ سیاست درستی درباره صرافی‌ها اعمال نشد.

وی با تاکید بر اینکه باید دست از سرکوب قیمت ارز برداریم، یادآوری کرد: لازم است هر سال مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه شود تا ارز در شرایط ثابتی قرار بگیرد، زیرا برای فعالان اقتصادی مهم‌تر از نرخ ارز ثبات آن است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: به علاوه دولت باید دست از سر صادرات بردارد، زیرا افزایش صادرات تنها جایی است که نرخ ارز بر آن اثر مثبت دارد. کاشفی معتقد است نباید با قوانین دست و پاگیر داخلی صادرات کشور را فشل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان در ادامه خواستار اتخاذ تدابیر شجاعانه برای کشور شد و خاطرنشان کرد: هرچه فشارهای خارجی بیشتر شود، باید در داخل کشور تسهیل‌گیری، آرامش و رونق بیشتری فراهم کنیم. کاشفی با انتقاد از اینکه هیچ‌کدام از قوانین سخت کشور تسهیل نشده است، افزود: فعالان اقتصادی همچنان با مالیات، تامین اجتماعی، بانک‌ها و مالیات بر ارزش افزوده دست به گریبانند. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ۲۰ شورای عالی و ۱۵ وزارتخانه دخیل در امور اقتصادی یاد کرد و گفت: این بوروکراسی پیچیده و موازی‌کاری هرگز شرایط کار را تسهیل نخواهد کرد و ما می‌مانیم و ۸میلیون نفر بیکاری که روی دست کشور مانده است.

محسن رستمی، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این مراسم از تحول حوزه صنعت و معدن کرمانشاه طی ۴۰سال عمر انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: در شرایطی که تعداد کارخانه‌های ما در سال‌های قبل از انقلاب فقط به چند کارخانه قند و صنایع لبنی محدود بود اکنون بیش از هزار واحد صنعتی با ۳۸۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بیش از ۳۰ هزار نفر در استان داریم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های صنعتی کرمانشاه به جایی رسیده که اکنون سالانه یک‌میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۶/ ۳ میلیون تن سیمان، ۲۴ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک، ۲۵۰ هزار تن صنایع غذایی، ۶۰۰هزار تن آرد و ۶۰۰ هزار تن فولاد در استان تولید می‌شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به سهم 50درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق تاکید کرد: بخشی از این سهم مربوط به تولیدات واحدهای صنعتی داخل استان است. به گفته رستمی، در شرایطی که تا چند سال قبل در کل کشور حدود یک‌میلیارد دلار صادرات داشتیم این میزان اکنون برای محصولات صنعتی به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی تمام این پیشرفت‌ها را در شرایطی دانست که ایران همواره از ابتدای انقلاب تاکنون تحت فشارهای اقتصادی بوده و همین تحریم‌ها باعث پیشرفت ما شده است. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در ادامه به تصمیم اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت واردات چند قلم کالا اشاره کرد و یادآور شد: این تصمیم فرصتی است که واحدهای تولیدی بیشتر پای کار بیایند و ظرفیت خود را افزایش دهند. رستمی در ادامه از تسهیلات خوب بیش از هزار میلیارد تومانی که برای کمک به صنعت کرمانشاه در سال جاری در نظر گرفته شده هم یاد کرد و افزود: از محل طرح اشتغال فراگیر و کمک به مناطق زلزله‌زده استان نیز منابع خوبی داریم. وی خاطرنشان کرد: به علاوه تعدادی از طرح‌های ما موفق شدند مصوبه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را نیز بگیرند.

رستمی همچنین از قطعی‌های مکرر برق که اخیرا در استان رخ می‌دهد هم به عنوان مشکلی برای واحدهای تولیدی و صنعتی یاد کرد و ادامه داد: درخواست داریم قطع برق برای واحدهای تولیدی در ساعتی رخ دهد که صدمه کمتری وارد کند یا قطعی برق صنایع در مراحل آخر صورت گیرد. وی گفت: از واحدهای تولیدی و صنعتی هم درخواست صرفه‌جویی در مصرف برق را داریم.

در ادامه جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت و معدن استان نیز از مشکلاتی که نرخ ارز برای صنعتگران ایجاد کرده یاد کرد و گفت: متاسفانه ارز دولتی در جایی هزینه شده که خیلی ضروری نبود و بسیاری از آن سوءاستفاده کردند. وی خواستار تک‌نرخی شدن ارز برای حل این مشکلات شد. شکری بهره بانکی که گاهی با جریمه بیش از ۳۰ درصد می‌شود، مالیات و تامین اجتماعی را از دیگر مشکلات صنعتگران برشمرد.رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه از نمایندگان مجلس خواست قوانینی تصویب کنند که برای مناطق کمتر توسعه‌یافته همچون کرمانشاه امتیازی در نظر گرفته شود.

 نباید دولتی را که پشتوانه مردمی دارد تخریب کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز گفت: امیدواریم با تدابیر دولت و ایجاد بازار دوم ارز بسیاری از مشکلات کنونی مرتفع شود. رضا رحیمی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد را قبول داریم، اما نباید این وضعیت را ماحصل عملکرد دولت بدانیم. وی با اشاره به اینکه این دولت با رای و پشتوانه مردم بالا آمد، افزود: نباید دولتی را که پشتوانه مردمی دارد تخریب کرد. به گفته این مسوول، نباید فراموش کنیم در هشت سال قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم چه مشکلاتی در کشور ایجاد شد و بسیاری از مسائلی که اکنون داریم نتیجه عملکرد نادرست همان موقع است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از برنامه‌های دولت برای مدیریت شرایط کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تدابیر  دولت و راه‌اندازی بازار دوم ارز بسیاری از مشکلات حل شود.

وی اشاره‌ای هم به مزیت‌های کرمانشاه در بعد صادرات کرد و افزود: امسال با جدیت پیگیر رسمی شدن مرز سومار به عنوان یک مرز با ظرفیت برای صادرات استان هستیم. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تاکید کرد: امسال در استان بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال‌زایی داریم. به گفته این مسوول، کرمانشاه از نظر جذب تسهیلات اشتغال جزو استان‎های برتر کشور است. رحیمی از طرح کارورزی هم یاد کرد که سهمیه استان کرمانشاه در این بخش ۷۵۰۰ نفر است.