مسعود حق لطفی با اشاره به انتخاب ۵ شهر انتخاب شده قزوین، شهرجدید پرند، تهران، یزد و مشهد به‌عنوان پایلوت اجرا در محوریت حمل‌ونقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD، با بیان اینکه اجرای طرح T.O.D و تقویت زیرساخت‌های لجستیک از مهم‌ترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حمل و نقل است، گفت: حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی برای بهره‌برداری از ظرفیت راه‌آهن و شهرسازی ریل پایه است.

وی با بیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرح‌های بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده،  افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حمل‌ونقل عمومی تهیه شده و می‌توان آنها را با محوریت طرح TOD مورد توجه قرار داد.حق لطفی اضافه کرد: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به صورت ریلی دیده شده که این موضوع می‌تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارائه خدمت در سیستم حمل و نقل عمومی را برقرار کند. مدیرکل راه و شهرسازی همچنین گفت: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیش‌بینی شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین گفت: اجرای دو خطه کردن طرح راه‌آهن تهران – قزوین – زنجان و احداث راه‌آهن قزوین – رشت، باعث شد توسعه ایستگاه راه‌آهن در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه‌آهن را نیز همراه آن طرح کردیم.

وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه‌گذاران در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت متبوع ابلاغ شود. حق لطفی اظهار کرد: به همین منظور مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه‌آهن، بافت‌های مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را به‌عنوان یکی از نمونه‌های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام کردند. حق‌لطفی خاطرنشان کرد: اکنون توانسته‌ایم قول مساعد سازمان شهرداری‌ها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب کرده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم. مدیرکل راه و شهرسازی تهیه راهنمای ملی TOD به‌عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و اظهار کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تامین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راه‌آهن در طراحی ایستگاه‌ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. در ادامه این نشست به بیان اهمیت تامین ناوگان مناسب و کافی برای ترغیب مسافران به استفاده از حمل‌ونقل همگانی در رقابت با خودرو شخصی و ایجاد خط BRT به‌منظور ایجاد یکپارچگی در حمل‌ونقل همگانی برای انتقال مسافران به سایر نقاط شهر قزوین پرداخته و تاکید شد.