بلای جان فرش تبریز

فرش دستباف نیازمند توجه ویژه

فرهاد چمنی، رئیس اتحادیه فرش‌فروشان کلان‌شهر تبریز در این نشست با بیان اینکه صنعت فرش دستباف تبریز نیازمند توجه ویژه مسوولان استان است، گفت: رکود حاکم بر بازار و نبود صادرات و نبود حمایت واقعی از سوی متولیان امر به‌ویژه مسوولان استان همگی مزید بر علت وضعیت نامطلوب فعلی این هنر - صنعت شده است. وی با اشاره به اینکه یکی از ایرادهای بزرگ ما در استان عدم استفاده از فرصت‌های به وجود آمده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر سه رویداد مهم در کلان‌شهر تبریز اتفاق افتاده که هر کدام به نوبه خود یک اتفاق مبارک و نیازمند توجه ویژه متولیان امر و تصمیم‌گیران استان است، ولی متاسفانه آن‌طور که شایسته بود عمل نشده و این نوع برخوردها موجب فرصت‌سوزی می‌شود.

رئیس اتحادیه فرش‌فروشان کلان‌شهر تبریز اضافه کرد: یکی از این رویدادها، ثبت جهانی بازار تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مسقف و سرپوشیده در سازمان یونسکو است که حقیقتا این امر فرصتی مغتنم برای اصناف و بازاریان به‌خصوص فعالان صنعت- هنر فرش دستباف تبریز است و تیمچه مظفریه به‌عنوان نماد بازار هنر - صنعت فرش دستباف تبریز در قلب بازار سرپوشیده قرار گرفته و این نشانگر اهمیت این ثبت در عرصه جهانی و داخلی بوده و فرصتی طلایی برای بسط و گسترش هنر - صنعت فرش دستباف تبریز و رونق بیشتر است. وی افزود: متولیان امر باید از این فرصت کمال استفاده را ببرند، ولی متاسفانه تاثیری در تحرک و رونق و چابکی هنر – صنعت فرش دستباف نداشته است و انتظار بنده و هیات‌مدیره و همه فعالان توجه ویژه دولت و متولیان امر است. چمنی ادامه داد: دومین رویداد مهم که در سال ۱۳۹۴ تحقق یافته است، انتخاب تبریز بین ۱۱۰ شهر دنیا به عنوان شهر خلاق و به عبارتی شهر جهانی تولید فرش است که این انتخاب یک فرصت ارزشمند و بالقوه برای کلان‌شهر تبریز و هنر - صنعت فرش دستباف است و باید به بالفعل تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه سومین رویداد مهم انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است و این یک فرصت استراتژیک و مهم است که درصورت عدم تحقق برنامه‌های تدوین شده به یک تهدید تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که چنین فرصت‌هایی کمتر برای یک شهر ایجاد می‌شود و تبریز شهر اولین‌ها در سایه تلاش و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران توانسته شایستگی‌های خود را نشان دهد و جهان به این ظرفیت‌ها پی برده ولی متاسفانه در داخل چندان به این امر توجه نشده است. باید مسوولان در سطح کلان و استان و شهرستان برنامه‌ریزی لازم برای استفاده بهینه از این سه رویداد مهم را داشته باشند.

این فعال حوزه فرش دستباف تبریز در ادامه با اشاره به اینکه بعد از این سه مساله مهم که توجه به آنها در رونق بازار و اصناف و به‌ویژه هنر - صنعت فرش دستباف تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ توجه به مشتری‌مداری و تولید فرش‌هایی براساس خواسته و سلیقه مشتری بسیار مهم است، اظهار کرد: در عصر حاضر مشتریان و توجه به نظر و خواسته آنها جزو اولویت و اصول اساسی بازار است. با گسترش جوامع و پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های روز و پیدایش و گسترش سریع اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی؛ علم بازاریابی و فروش نیز در جوامع توسعه یافته و گام به گام به سمت پیشرفت حرکت کرده و توانسته در بازار و تجارت و اقتصاد نقش‌آفرینی کند. در وضعیت فعلی نحوه فروش دگرگون و عرضه محصولات رقابتی شده است. چمنی افزود:  رکود جهانی موجب شده تا بازارهای خارجی را از دست بدهیم و صادرات در حد صفر و حتی منفی باشد و در این بازار عملا عرضه با تقاضا همخوانی نداشته و صنعت- هنر فرش دستباف در وضعیت خوبی قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای برون‌رفت از شرایط فعلی از خودمان شروع کنیم، اعلام کرد: یعنی اینکه با توجه به فرصت‌های بالقوه‌ای که در بازار و فرش دستباف تبریز داریم و به آنها اشاره شد، می‌توان با استفاده بهینه آن فرصت‌ها را به مرحله بالفعل رسانید و گام اساسی برای حل مشکلات و رسیدن به جایگاه واقعی برداشت. رئیس اتحادیه فرش دستباف کلان‌شهر تبریز در ادامه گفت: باید از خام‌فروشی تولیدات فرش در استان جدا خودداری شود، فرش تولید شده قبل از فروش باید شست‌وشو و به‌صورت تمیز در اختیار مشتریان قرار گیرد، چرا که در این صورت بسیاری از عیب‌های فرش مشخص و رفع شده و در تولیدات بعدی ایرادات اصلاح می‌شود.

 فروش امانتی و نسیه‌ای هویت فرش را به خطر انداخته است

چمنی تصریح کرد: توجه به دکوراسیون و ویترین‌بندی خوب و مناسب در جهت معرفی هنر – صنعت فرش دستباف یک ضرورت است به‌طوری‌که وقتی مغازه‌های فرش‌فروشی به شکل کاملا خوب با آویزان کردن فرش و تبدیل به گالری فرش دستباف تبریز بشوند این امر خود به خود موجب جذب مشتری و به تبع آن رونق بازار و اصناف و به‌ویژه صنعت- هنر فرش دستباف تبریز خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: از امانت دادن و فروش نسیه‌ای کاملا خودداری شود. فرش دستباف تبریز اصالت و هویت و نماد تبریز بوده و ارزش و منزلت آن را باید خودمان با فروش نقدی و به قیمت واقعی نگه داریم. با فروش نسیه‌ای و از طریق دلالان عملا به دست خودمان این هنر - صنعت را خوار و ذلیل و آن را نابود می‌کنیم.

بنابراین باید تلاش کرد فرش‌هایی را که به نام تبریز بوده و در تبریز تولید می‌شود تولید و به بازار عرضه کرد. چمنی با اعلام اینکه باید ارتقای کیفیت تولیدات مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: زیرا کیفیت خوب موجب افزایش قیمت، انعطاف‌پذیری، سرعت پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری، موقعیت‌یابی و همکاری و نوآوری، همبستگی و یکدلی خواهد شد. وقتی کیفیت خوب باشد، تقاضا نیز بالا رفته و این امر هم باعث رونق بازار فرش و موجب رضایت مشتریان و یافتن مشتریان وفادار و در نهایت رساندن هنر – صنعت فرش دستباف تبریز به جایگاه واقعی خود خواهد شد.

 بازار تبریز متولی خاصی ندارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار تبریز متولی ندارد و مشخص نیست به مشکلات بازار تبریز چه سازمان و نهادی رسیدگی خواهد کرد، اعلام کرد: وقتی سخن از ثبت جهانی فرش تبریز یا ثبت بازار تبریز و تبریز ۲۰۱۸ می‌شود، استانداری و شهرداری و سازمان گردشگری خود را متولی بازار معرفی و موفقیت‌های کسب شده را به نام خود بیان می‌کنند ولی وقتی سخن از مشکلات بازار به میان می‌آید آن وقت هیچ سازمانی مسوولیت قبول نکرده و توپ را به میدان دیگری می‌اندازد. رئیس اتحادیه فرش دستباف تبریز ادامه داد: هنر – صنعت فرش دستباف از لحاظ اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی جزو صنایع مهم استان است و با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری می‌توان به ایجاد اشتغال و کسب درآمد از طریق تولید فرش دستباف دست یافت.  چمنی با تاکید بر اینکه مشتری را به‌عنوان ولی نعمت خود دانستن و اهمیت دادن به خواسته و مطالبات مشتریان را باید سرلوحه خود قرار دهیم، اظهار کرد: زیرا علم مدیریت و بازاریابی و فروش تاکید دارد که یک مشتری وفادار و رضایتمند می‌تواند مشتریان بعدی را به دنبال داشته باشد و مشتری اساس و پایه کار تجارت است.

اگر مشتری نباشد دیگر کار تجارت و اقتصاد معنایی ندارد و در کشورهای پیشرفته مشتری به‌عنوان سلطان و پادشاه در کار تجارت بوده و این اهمیت مشتری را نشان می‌دهد و باید در کشور ایران به‌ویژه تبریز به مشتری‌مداری و رفتار مناسب با مشتریان توجه شود ولی متاسفانه در ایران مشتری ارباب رجوع است و این دیدگاه کاملا غلط است و با اصول تجارت همخوانی ندارد. وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همفکری و مشارکت و تعامل خوب بین همه فعالان و دلسوزان هنر – صنعت فرش دستباف تبریز و همه متولیان و مسوولان استان بتوانیم این هنر - صنعت را به جایگاه واقعی خود در جهان برسانیم.