واگن‌سازی با فاینانس چینی

در این راستا تاکنون چند تفاهم‌نامه با شرکت‌های صاحب سبک برای تجهیز ناوگان ریلی کشور منعقد شده که برخی از این تفاهم‌نامه‌ها به مرحله قرارداد رسیده، در این خصوص می‌توان به قراردادی که هفته گذشته میان ایدرو و «اشتدلر» سوییس منعقد شد اشاره کرد، براساس این قرارداد تولید ۹۶۰ دستگاه واگن مترو به ارزش تقریبی یک میلیارد و یکصد میلیون یورو با فاینانس سوئیس انجام می‌شود. در همین راستا روز گذشته نیز قراردادی با شرکت «پوژن» چین به منظور تامین ۴۵۰ دستگاه واگن مترو برای سه شهر اهواز، شیراز و تبریز منعقد شد. ارزش این قرارداد برابر با ۵۰۰ میلیون یورو است و با فاینانس چین صورت خواهد گرفت. البته اواسط تابستان امسال نیز توافقی دو میلیارد یورویی با روس‌ها برای تولید واگن انجام شد که هنوز نهایی نشده است.  استفاده حداکثری از توان داخلی کشور در حوزه واگن‌سازی از جمله مواردی است که در قرارداد روز گذشته میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با شرکت «پوژن» چین مدنظر قرار گرفت و براساس آن طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد، بر این اساس تولید و تامین واگن‌های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شرکت واگن پارس با مشارکت شرکت خارجی انجام می‌شود. به گفته منصور معظمی، براساس این قرارداد ۴۵۰ واگن برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز تامین خواهد شد و شرکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه را تا سقف ۸۵ درصد تامین کند و ۱۵ درصد مابقی سرمایه این طرح از سوی سرمایه‌گذار داخلی تامین خواهد شد.

در این خصوص علی عراقچی، مدیرکل امور بین‌الملل ایدرو نیز عنوان کرد: براساس این قرارداد داخلی‌سازی تولید واگن ابتدا با ۳۵ درصد شروع و در نهایت به ۵۹ درصد خواهد رسید. از سوی دیگر، با این توافق برنامه استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد. در کنار قرارداد منعقد شده برای تامین ۴۵۰ دستگاه واگن، ۲۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیز برای تامین تجهیز و راه‌اندازی شرکت پارس در این قرارداد مدنظر قرار گرفته که به گفته عراقچی طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

معظمی رئیس هیات عامل ایدرو نیز با اشاره به مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد، گفت: در این مصوبه تامین و ساخت دو هزار دستگاه واگن برای مترو تهران و کلان‌شهرها با اعتبار دو میلیارد یورو به تصویب رسید که این امر با هماهنگی وزارت کشور و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حال انجام است. در این خصوص واگذاری ۶۳۰ دستگاه واگن تعیین تکلیف شده و امیدواریم تا پایان سال جاری قرارداد آن با شهرداری تهران به امضا برسد. از سوی دیگر، براساس درخواست وزیر کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تعداد دیگری واگن و لکوموتیو نیز از طریق مکانیزم‌های دیگر دنبال شود. بر همین اساس ایدرو مذاکراتی با شرکت‌های بین‌المللی که صاحب تجربه و برند هستند را آغاز کرد که برخی از این مذاکرات به جمع‌بندی رسیده و به‌تدریج اعلام خواهد شد. این مذاکرات برای خرید پنج هزار دستگاه واگن به ارزش ۶ میلیارد یورو است.  معظمی همچنین با اشاره به قرارداد منعقد شده بین ایران و پوژن چین اظهار کرد: در این قرارداد قطعات مترو از سوی چینی‌ها تامین و به کشور آورده شده و در کارخانه‌های ایرانی متعلق به بخش غیردولتی مونتاژ و ساخته می‌شود. به گفته این مقام مسوول، یکی از شروط اولیه همه این مذاکرات افزایش عمق داخلی‌سازی بوده و در سه ماه دوم سال آینده تولید این واگن‌ها آغاز خواهد شد.