تغییر جمعیت جهانی و لزوم جمعیت‌شناختی با توجه به تاثیر بااهمیت آن بر تقاضای جهانی و سمت‌وسوگیری عرضه کالا و خدمات، می‌تواند یک چالش بااهمیت در حوزه‌های اقتصادی و به‌ویژه گردشگری و هتلداری باشد. تغییرات قابل‌توجه جمعیت در سراسر جهان می‌تواند باعث وجود چالش‌هایی درزمینه فرصت‌ها و تهدیدات باشد. تغییرات جمعیتی در صنعت گردشگری بسیار بااهمیت است و در صنعت هتلداری نیز تاثیرات مهمی به دنبال دارد. هتلداران با توجه به ارائه محصولات و خدمات، باید یک استراتژی بلندمدت را که نیازها و خواسته‌های چند نسل را موردتوجه قرار می‌دهد، مدنظر قرار دهند. در حال حاضر، هتلداران باید طراحی و امکانات موردنیاز خود را که نیازهای ویژه مصرف‌کنندگان سالخورده و مسن، جوانان و حتی کودکان را تامین می‌کنند در نظر بگیرند.

آنان حتی باید به جنسیت میهمانان خود توجه ویژه‌ای کنند و برای آنان برنامه‌های خاصی در نظر داشته باشند و در طراحی و فناوری هتل مورداستفاده قرار دهند. هتلداران باید به جست‌وجوی راه‌هایی برای افزایش میزان رضایتمندی همه سنین، جنسیت‌ها و گروه‌های اجتماعی بپردازند. توجه به عوامل جمعیت‌شناختی و ترکیب سنی جهانی، منطقه‌ای و داخلی می‌تواند بازار هدف را روشن‌تر در اختیار هتلداران قرار دهد تا آنها بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای انجام امور خود و همچنین آینده داشته باشند. به‌طور نمونه داده‌ها و پیش‌بینی‌های موجود نشان می‌دهد امید به زندگی تا سن ۸۰ سالگی در دهه‌های آینده افزایش می‌یابد؛ گرچه این امید در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته متفاوت از هم است اما چراغی برای برنامه‌ریزی است. مطالعات نشان می‌دهد ترکیبی از افزایش طول عمر با کاهش باروری موجب افزایش رشد جمعیت افراد سالخورده و مسن خواهد شد.

 پنج رویکرد

جمعیت‌شناسی مهم‌ترین عامل خارجی است که آینده گردشگری و هتلداری را شکل می‌دهد. روند جمعیتی، تقاضا برای گردشگری و نیروی کار موجود را تغییر خواهد داد. صنعت هتلداری باید بداند چگونه، چرا، چه زمانی و چه خواهد شد. همچنین عواقب آن برای صنعت و استراتژی‌هایی که باید در حال حاضر برای مقابله با این تغییر در نظر گرفته شود بسیار مهم است. به باور کارشناسان درک پدیده‌های جمعیت‌شناسی و گردشگری، تغییراتی که رخ می‌دهد و استراتژی‌هایی که باید اتخاذ شود، حیاتی است. بهبودهای قابل‌توجه در زمینه اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی باعث افزایش سن متوسط جامعه شده و قطعا شاهد حضور بازنشسته‌های فعال‌تری بوده که نیازهای فراوانی ازجمله گردشگری را خواهند داشت. برای هتلداران مهم است که روند تغییرات جمعیتی را به‌خوبی شناسایی و با توجه به آنها برنامه‌های خود را طراحی و اجرا کنند. گرچه ایجاد امکانات موردنیاز، نیازمند صرف هزینه‌ و به‌ویژه زمان طولانی است اما برخی راهکارها وجود دارد که می‌تواند این موارد را تسهیل کند:

• استفاده از رویکرد طراحی جهانی که شامل کاهش ارتفاع تخت‌های اتاق‌ها، استفاده از نور و روشنایی بیشتر، استفاده از فونت‌های بزرگ‌تر در منوها و ایجاد تسهیلاتی برای دوچرخه‌سواری و... است که کم‌هزینه و به‌سرعت قابل دسترسی خواهد بود.

• استفاده از تجربه‌های مشتریان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان سالخورده.

• استفاده هر چه بیشتر از اتاق‌های پیشرفته؛ امروزه همه‌چیز در مورد دسترسی به اینترنت، محیط‌های بی‌سیم و تلویزیون‌های بی‌سیم که دارای صفحه‌نمایش لمسی روی دیوار است یک الزام است. هتلداران باید تلاش کنند با استفاده از فناوری نه‌تنها در حوزه کسب‌وکار، بلکه در ارائه خدمات جهت اوقات فراغت میهمانان اقدام کنند. پذیرش گسترده فناوری از سوی مردم عمدتا بر انتظارات مصرف‌کنندگان هتل تاثیر گذاشته است.

• درحالی‌که ارائه خدمات مسافرتی بهداشتی که هدف قرار دادن جمعیت پیرامون مانند اسپاهای طبی است افزایش می‌یابد، باید همواره هتل آماده ارائه پیشنهاد‌هایی شامل عناصری از ماجراجویی، معنویت یا مدیریت استرس برای مسافران جوان‌تر باشد.

• و درنهایت، هتل باید همواره آماده ارائه خدمات به یک گروه متشکل از افراد مختلف از گروه‌های سنی و فرهنگی متفاوت باشد.

فقط با دانستن اینکه انگیزه‌های مشتریان هتل به ارزش‌های متعلق به نسل آنها وابسته است، هتل قادر خواهد بود خدمات خود را با توجه به نیازها، منافع و خواسته‌های آنها ارائه کند. این دانش یک مزیت رقابتی کلیدی است.

Gm۳۹۴@yahoo.com