هزینه‌های فناوری در صنعت هتلداری در مقایسه با بخش‌هایی از قبیل خدمات مالی و مخابرات نسبتا پایین است و هزینه‌های فناوری اطلاعات در اروپا، آفریقا و خاورمیانه (EAME) در مقایسه با آنچه در ایالات‌متحده صرف می‌شود، کمتر است. اختلاف بین مناطق U.Sو EAME ممکن است ناشی از ماهیت صنعت هتل در این بازارها باشد. به‌رغم آگاهی رو به رشد از ارزش سیستم‌های مدرن و یکپارچه، بسیاری از هتل‌ها برای به حداکثر رساندن فرصت‌های درآمدزایی هنوز هم به‌طور کامل از آنها استفاده نمی‌کنند. بسیاری نیز نتوانستند اطمینان یابند که این سیستم‌ها می‌توانند نقش بااهمیتی در حفظ و نگهداری دارایی‌های باارزش آنان ایفا کنند. ازجمله عوامل مهمی که محدودیت اساسی در استفاده از این فناوری‌ها ایجاد می‌کند، مشکلات متوجه سهولت استفاده از این سیستم‌هاست. به‌طورکلی استفاده مناسب و کارآمد از این تکنولوژی‌ها همواره با چالش مواجه بوده و عمدتا نیازمند دانش خاصی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. این سیستم‌ها دائما در حال رشد بوده و استفاده از آنان نیز باید با افزایش توان و دانش در این زمینه صورت پذیرد. عدم تمایل یا ناآشنایی با فناوری‌های نوین در صنعت هتلداری را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

• پیچیدگی محیط هتل‌ها که در آن با توجه به نحوه عملکرد، الزاما چندین سیستم مختلف برای ارتباط با یکدیگر مورد نیاز و درگیر است؛

• نبود و فقدان آگاهی از میزان بهره‌وری قابل‌استفاده که از طریق این سیستم‌های مدرن یکپارچه می‌تواند نصیب هتل شود؛

• ترجیح ذهنی مدیران هتل‌ها برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، نه در سیستم‌های نرم‌افزاری و استفاده از تکنولوژی‌ها؛

• دشواری پشتیبانی و نگهداری اطلاعات و امکان نگهداری آنان در خزانه‌های فیزیکی هتل.

توانایی سیستم‌های یکپارچه و پیچیده مدیریت هتلداری آنان را قادر می‌سازد با کمک به هتل باعث جذب بیشتر میهمانان، کسب درآمد بیشتر و به دست آوردن سطوح دیگری از درآمد شوند. اکنون سیستم‌های پیشرفته و یکپارچه قادر هستند کلیه امور و حتی جزئی‌ترین امور مربوط به یک زنجیره هتلداری را به‌خوبی پوشش دهند. این توانایی، آشکارا کمک می‌کند کلیه عملیات هتل و میهمانان به‌طور کامل پوشش داده شده و کنترل شود. استفاده از تکنولوژی برای عملیات اجرایی و فروش خدمات باعث سرعت و دقت و افزایش کیفیت ارائه خدمات شده است. در حال حاضر درصد بسیار بالایی از رزروهای هتل‌ها در بستر اینترنت صورت می‌پذیرد. جمع‌آوری اطلاعات مشتریان برای مدیریت موثر بر اطلاعات و همچنین مواردی چون بازاریابی و... همگی در بستر فناوری‌های نوین در حال شکل‌گیری و توسعه است.

فناوری مسیرهای بلند و طولانی را بسیار کوتاه‌تر کرده و ازلحاظ اقتصادی صرفه بسیاری را موجب شده است. گرچه فناوری دارای مزیت‌های زیادی است اما مواردی چون سرقت اطلاعات مشتریان یا دزدی اطلاعات مالی و... در فضای مجازی بیشتر رخ می‌دهد و لزوم امنیت بیشتر در این حوزه هرروز بیشتر می‌شود. اکنون داده‌های پروفایل میهمان تبدیل‌ به هدف فزاینده‌ای برای سرقت هویت شده و حملات به سیستم‌های کامپیوتری که دارای چنین اطلاعاتی هستند بیشتر و پیچیده‌تر شده است. از این رو، امروزه هیچ اولویتی بالاتر از حفظ اطلاعات مشتریان وجود ندارد و یک مدیر هتل باید حفظ اطلاعات شخصی میهمانان را همیشه در اولویت قرار دهد. اگر در این خصوص استراتژی مشخصی وجود نداشته و میهمانان همیشه بیم به سرقت رفتن  یا لو رفتن اطلاعات خود را داشته باشند، باید با این کسب‌وکار خداحافظی کرد.

مشتریان انتظار دارند در فضاهایی که اطلاعات خود را اعلام می‌کنند، شاهد نظم و امنیت اطلاعاتی باشند. اخبار منتشره در خصوص هک شدن اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، مشتریان را دچار مشکلات زیادی کرده است. هکرها دائما در حال رصد و هک کردن فعالیت‌ها و اطلاعات هتلداران هستند. گرچه در سال ۲۰۱۷ تفاوت‌های زیادی از باب تکنولوژی، کنترل و حفاظت اطلاعات به وجود آمد اما نباید فراموش کرد هکرها نیز به‌نوبه خود بسیار پیچیده‌تر شده‌اند و لازم است دائما در مورد سیستم امنیتی هتل تحقیق کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز دائما امنیت را ارتقا داد.

طراحی یک اپلیکیشن کاربردی برای هتل می‌تواند مشتریان را به سمت آن هتل سوق دهد و حتی رزروهای آینده را مدیریت کند. یک اپلیکیشن کاربردی هتل تنها در مورد رزرو هتل قابلیت ندارد بلکه می‌تواند بدون نیاز به تماس با کارکنان هتل، باعث راحتی بسیار میهمان شده و قابلیت‌های فراوانی داشته باشد. طراحی اتاق‌های مدرن برای میهمانان فقط با رشد و خلاقیت در استفاده از فناوری شکل خواهد گرفت. شخصی‌سازی خدمات مشتریان امروزه فقط یک مورد جالب یا خدمت فوق‌العاده نیست. اکنون این‌یک حق است که آن‌هم فقط در سایه استفاده مناسب از فناوری امکان‌پذیر خواهد بود.