این در حالی است که رحیم میدانی معتقد است در این شرایط حتی اگر بهره‌وری آب افزایش پیدا کند، باز هم رشته مشکلات این صنعت که مصرف بیش از حد آب از منابع به آن دامن زده است، سر دراز دارد. میدانی که در نشست خبری در حاشیه «سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب» به آسیب‌شناسی صنعت آب پرداخت، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رفع چالش‌ آب در ایران را «بازیافت آب» دانست؛ اقدام چاره‌سازی که به‌گفته وی اولین گام آن با راه‌اندازی بزرگترین پروژه بازیافت آب با همکاری آلمانی‌ها در مشهد برداشته شده است. به‌گفته میدانی این پروژه سالانه ۱۰۰ میلیون‌مترمکعب آب بازیافت خواهد کرد و می‌توان آب بازیافتی این شهر را جایگزین آب کشاورزی کرد، اما از آنجا که پساب آب همزمان با آبیاری انجام نمی‌شود باید آب بازیافتی را به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق کرد.

البته در این مسیر دست‌اندازهایی نیز دیده شده بود؛ دست‌اندازهایی که معاون امور آب و آبفای وزارت کشور آن را به نبود استانداردهای لازم برای تصمیم‌گیری درباره موارد مصرف آب بازیافتی در کشور بسط داد. این موانع در حالی مطرح شد که وی اعلام کرد استانداردهای کارآمد را از کشورهای معتبر و باسابقه‌ای همچون «آلمان»، «آمریکا» و «اسپانیا» دریافت کرده‌اند، چراکه این کشورها استانداردهای دقیقی در این زمینه به‌دست آورده‌اند. اما یکی دیگر از مباحثی که در این نشست مطرح شد، موضوع طرح‌های انتقال آب بود. میدانی درخصوص اینکه آیا وزارت نیرو ناگزیر به انتقال آب است یا نه گفت: در شرایط فعلی لازم است که درمورد پروژه‌های انتقال آب مطالعه صورت گیرد و در نهایت اجرایی شود، چراکه ایران طبیعت خاصی دارد و برای تامین آب، نیازمند انتقال آب هستیم. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه انتقال آب باید به حداقل برسد، بیان کرد: ایران ناگزیر به انتقال آب است اما باید در اجرای این مساله به مسائل زیست‌محیطی توجه کند.

میدانی با بیان اینکه طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به مرکز فلات ایران برای تامین آب ۱۸ استان مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: بی‌شک آب انتقالی به هر نقطه از کشور از مازاد مصرف افراد آن منطقه تامین می‌شود. میدانی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین محور و اولویت برنامه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو را تعادل‌بخشی بین منابع آب و مصرف آن عنوان کرد و درباره طرح احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در حاشیه سواحل جنوبی کشور گفت: نباید فعالیت ایران در این زمینه را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه کرد؛ چراکه هزینه تمام‌شده هر مترمکعب آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها معادل ۲۵۰۰ تومان است، به همین دلیل برای مصرف به‌عنوان شرب صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین مناسب‌ترین نوع مصرف برای این منبع آب، کشت گلخانه‌ای است در صورتی که برآوردهای اقتصادی آن انجام شود، اما با این وجود بخش‌خصوصی مجوز برداشت یک‌میلیارد مترمکعب آب از سواحل جنوبی و شیرین‌سازی آن را دریافت کرده است.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه «انجمن متخصصان آب و فاضلاب ایران» و «انجمن آب فرانسه» توافق‌نامه‌ای را در قالب مطالعه مشترک اصول همکاری بین دو مجموعه، همکاری در زمینه نوآوری، مهارت‌ها و ابزار توسعه اعضای دو مجموعه و همچنین همراهی اعضای هریک از انجمن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی امضا کردند.