چرا ایمیل مارکتینگ هنوز زنده است؟

ارسال یک محتوای خاص به مشتریان فعلی و بالقوه، با اهداف متفاوتی از جمله اطلاع‌رسانی، برندینگ، بهبود سئو و فروش یک محصول یا خدمت خاص به وسیله ابزار ایمیل، به نام ایمیل مارکتینگ شناخته می‌شود. روش‌های متعددی در طول سالیان نه چندان دور و اخیر در دیجیتال مارکتینگ، برای افزایش سهم بازار و قدرت برند شرکت‌ها ظهور کرده که برخی با همان سرعت پدیدار شدن، ناپدید شده‌اند. اما ایمیل مارکتینگ همچنان پس از ۴۰ سال، پویایی خود را حفظ کرده و به کمک سازمان‌ها و شرکت‌ها حتی در وسعت متوسط و کوچک می‌آید. بررسی دلایل این امر در این مطلب گنجانده نمی‌شود. این چرایی را در مقاله بعدی حتما به تفصیل بررسی خواهیم کرد و در اینجا به ذکر چند آمار بسنده می‌کنیم.

روزانه در جهان حدود ۵/ ۲ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود. یک بار دیگر این عدد را بخوانید! تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۰درصد از افراد ایمیل‌هایشان را هر روز چک می‌کنند؛ همان‌طور که گفته شد ۸۰ درصد ایمیل‌ها توسط گوشی‌های هوشمند باز می‌شوند. نرخ افزایش مشتری جدید توسط ایمیل در شرکت‌های نوپا حدود ۷ درصد محاسبه شده که ۷ برابر همین نرخ برای شبکه‌های اجتماعی است. سرمایه‌ مورد نیاز برای شروع بازاریابی ایمیل در مقایسه با دیگر ابزارها، بسیار ناچیز و هزینه استفاده از این ابزار چیزی در حد صفر است. جالب است بدانید همین هزینه اندک باعث می‌شود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای ایمیل مارکتینگ عدد باورنکردنی ۴۳۰۰درصد شود. این اعداد در کنار قابلیت‌های شگفت‌انگیز ایمیل مارکتینگ، این نتیجه را القا می‌کند که نه تنها بازاریابی ایمیلی زنده است؛ بلکه استفاده از آن در کنار دیگر روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای تمامی شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن نوع محصول یا خدمات و گستردگی فعالیت‌شان ضروری و حیاتی است. با همه اینها باید قبول کرد درصد باز شدن ایمیل‌های تبلیغاتی رو به کاهش است؛ گرچه این گناه ابزار و مخاطب نیست، بلکه شرکت‌های گردشگری هنوز از ایمیل به‌طور صددرصد برای بازاریابی استفاده می‌کنند، نه بازارسازی.

اما یک سوال مهم در اینجا به‌وجود می‌آید: چگونه می‌توان از ایمیل به‌صورت کارآمد در تبلیغات استفاده کرد؟

اولین قدم برای طراحی یک کمپین یا شروع ایمیل مارکتینگ مشخص کردن هدف است. می‌خواهید با ارسال این میزان ایمیل انبوه به چه هدفی دست پیدا کنید؟ جواب این سوال مشخص‌کننده‌ نوع محتوای مورد نیاز و مسیر پیش‌روی شما برای موفقیت خواهد بود. در ادامه بانک ایمیل خود را بسازید. از خرید لیست‌های ایمیل که در اینترنت تبلیغ می‌شود، پرهیز کنید؛ علاوه بر اینکه این لیست‌ها اکثرا اشتباه و غیرقابل اعتماد هستند، شما را با خطر اسپم شدن نیز روبه‌رو خواهند کرد. در این خصوص، قوانین اسپم در ایمیل را حتما جست‌وجو کنید. وب سایت و نیروی انسانی هر شرکت بهترین راهکار برای جمع‌آوری آدرس ایمیل از مشتریان فعلی و بالقوه شما هستند. اکنون به سخت‌ترین مرحله رسیده‌اید: محتوا بسازید. اینجا است که شما باید مسیر بازارسازی را در مطالب ایمیل پیاده کنید. هر روز ایمیل‌های تبلیغاتی به اینباکس افراد سرازیر می‌شوند که درصد زیادی بدون باز شدن، حذف یا اسپم می‌شوند.

راهکار چیست؟ برای توضیح بهتر این قسمت این سوال را از خود بپرسید: چرا دریافت‌کننده باید روی ایمیل شما کلیک کند؟ مگر ایمیل‌های شما چه مزیتی در خود دارند؟ در نظر داشته باشید که مخاطبان ایمیل، رفتاری مشابه دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی و بازدیدکنندگان وب‌سایت دارند؛ یعنی اگر مسیر صحیحی را در پیش بگیرید نام شما به‌عنوان ارسال‌کننده ایمیل تاثیر شگرفی در کارآیی آن خواهد داشت و البته بالعکس. در ابتدا مسیر خود را از تبلیغات مطلق به سوی انتشار مطالب مفید تغییر دهید. اگر برای فروش یک تور گردشگری برنامه‌ریزی کرده‌اید، به جای اینکه تماما ایمیل تبلیغاتی آن را ارسال کنید در شروع کمپین قسمتی از محتوای وب سایت خود درباره‌ مقصد آن تور را به‌طور خلاصه ایمیل و لینک سایت را در آن درج کنید. ایمیل‌هایتان را کوتاه بنویسید تا در تبلت و موبایل خوانایی بیشتری داشته باشند. از قدرت عکس با کیفیت و البته کم حجم غافل نشوید، متن بدون عکس و عکس بدون متن هردو ضعیف‌تر از چیزی هستند که تصور می‌کنید. در تمامی ایمیل‌های ارسالی لینک شبکه‌های اجتماعی خود را قراردهید. در کنار استفاده از رنگ سازمانی خود، رنگ‌های شاد انتخاب کنید.

اکنون مهم‌ترین قسمت ماجرا، عنوان جذاب برای ایمیل به اندازه تمام محتوای شما با اهمیت است. در واقع عنوان برای ایمیل مانند ویترین برای یک فروشگاه است. یادتان باشد تنها چند ثانیه وقت دارید تا دریافت‌کننده را مجاب کنید ایمیل شما برای او مفید است یا خیر که بهترین ابزار شما در این مبارزه تنها عنوان ایمیلتان است.

vahid.roostaie۹۷@gmail.com