روایت مرکز آمار از قیمت مسکن مهرماه

مرکز آمار ایران در هر ماه، تغییرات قیمت وتحولات شاخص قیمت واحدهای مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را با روش هدانیک و پس از حذف نویزهای اثرگذار بر محاسبه متوسط قیمت مسکن (سن بنا، متراژ و...) محاسبه ودر گزارشی اعلام می‌کند. به دلیل اختلاف در روش آمارگیری، معمولا تفاوت جزئی بین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد اما جهت آمارها درعمده موارد با هم یکسان است.  بر اساس روایت مرکز آمار ایران از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۱، در این ماه متوسط «وزنی» قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت به ۴۶‌میلیون و۶۷۹‌ هزار تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با متوسط وزنی قیمت مسکن در ماه قبل-شهریور ۱۴۰۱- با ۸/ ۰‌درصد افزایش همراه بوده است. متوسط قیمت «حسابی» هر مترمربع مسکن در شهر تهران نیز بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار در مهرماه، به ۴۴‌میلیون و ۳۳۹‌هزار تومان رسیده است که این میزان نیز در مقایسه با این میزان در ماه قبل با افزایش ۸/ ۰‌درصدی همراه شده است.

شاخص قیمت آپارتمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۱ به عدد ۵/ ۱۵۹ رسیده است که این میزان نیز در مقایسه با عدد شاخص قیمت مسکن تهران در شهریور امسال ۱/ ۰‌درصد کاهش داشته است. عدد شاخص قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران در شهریور ماه ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران ۷/ ۱۵۹ اعلام شده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه ۱۴۰۱ معادل ۷/ ۴۴‌درصد و تورم سالانه این شاخص نیز برابر با ۴/ ۳۲‌درصد بوده است.

کاهش ۳/ ۶‌درصدی خرید مسکن

مرکز آمار ایران همچنین در گزارشی که روز گذشته در خصوص تحولات قیمت مسکن شهر تهران در اولین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۱ منتشر کرد از کاهش حجم معاملات خرید آپارتمان در مهرماه در مقایسه با شهریور امسال خبر داده است. در شهریور ماه ۱۴۰۱، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد ۵۱۵۹ معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده بود که این میزان با کاهش ۳/ ۶‌درصدی در مهرماه به ۴۸۳۰ فقره معامله خرید کاهش یافته است.  بانک مرکزی تعداد معاملات خرید مسکن در مهرماه را ۵۴۱۶ فقره اعلام کرده و از کاهش ۱۰‌درصدی حجم معاملات خرید مسکن در این ماه نسبت به شهریور ۱۴۰۱-ماه قبل- خبر داده است. از آنجا که آمار مربوط به معاملات واحدهای مسکونی کلنگی که در واقع در حکم زمین مناسب برای ساخت بوده و مورد سکونت قرار نمی‌‌‌گیرند در آمار هدانیک (روایت مرکز آمار) درج نمی‌شود این اختلاف در تعداد معاملات خرید مسکن بین این دو مرجع آماری طبیعی است.