به گزارش «دنیای‌اقتصاد» میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در معاملات شهر تهران طی سه‌‌ماه زمستان۱۴۰۰ معادل ۳۶میلیون و ۷۷۰هزار تومان بوده که این رقم نسبت به فصل پاییز حدود ۱۰درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات نقطه‌‌ای قیمت مسکن در زمستان۱۴۰۰ نسبت به زمستان۹۹ معادل ۵/ ۱۴درصد بوده که گواهی بر پشت سر گذاشتن سال نسبتا با ثبات با حداقل نوسان قیمت در بازار مسکن است. میانگین مساحت آپارتمان‌‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در زمستان پارسال ۸۶مترمربع و متوسط سن بنا ۱۳سال بوده است.

بالاترین قیمت مسکن در معاملات زمستان۱۴۰۰ مربوط به آپارتمان‌‌های فروخته‌شده واقع در منطقه یک بوده که با میانگین ۸۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ازای هر مترمربع معامله شده‌‌اند. همچنین ارزان‌‌ترین منطقه بازار مسکن در این فصل، منطقه ۱۸ بود که میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان فروخته‌شده در آن منطقه حدود ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار تومان بوده است.

گزارش مذکور همچنین شامل داده‌های مربوط به وضعیت بازار اجاره مسکن تهران در آخرین فصل از سال گذشته است. بر اساس این گزارش میانگین اجاره ماهانه یک مترمربع آپارتمان مسکونی در زمستان۱۴۰۰ به ۶/ ۵۶درصد رشد نسبت به زمستان۹۹ به ۱۰۶هزار تومان رسید.

گران‌‌ترین منطقه شهر تهران در بازار اجاره مسکن منطقه یک بوده که در سه‌ماه پایانی پارسال هر مترمربع زیربنای مسکونی به بهای میانگین ۱۸۵هزار تومان به اجاره رفته است؛ ضمن اینکه منطقه۲۰ ارزان‌‌ترین منطقه بازار اجاره‌‌بها بوده و میانگین اجاره هر مترمربع آپارتمان در این منطقه، حدود نصف میانگین کل شهر یعنی معادل ۵۳هزار تومان محاسبه شده است. متوسط مساحت واحدهای مسکونی اجاره‌شده در تهران طی زمستان۱۴۰۰ نیز ۸۱مترمربع و سن بنای میانگین آنها ۱۶سال بوده است.

در گزارش فصلی مرکز آمار از تحولات قیمت مسکن در شهر تهران، داده‌هایی از تحولات بازار زمین و املاک کلنگی نیز منتشر شده است. در زمستان۱۴۰۰ قیمت زمین با رشد فصلی ۸/ ۴درصدی و رشد نقطه‌‌ای ۱۷درصدی همراه بود؛ ارقامی که نشان می‌‌دهد افت شتاب تغییرات قیمت زمین در این فصل هم همچون دیگر فصول سال ۱۴۰۰ ادامه داشته است.

بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا ساختمان کلنگی در شهر تهران طی معاملات ثبت‌شده در زمستان پارسال از مرز ۵۲میلیون تومان گذشت. بر اساس این گزارش، گران‌‌قیمت‌‌ترین قطعه زمین معامله شده در سه ماه آخر سال گذشته، مترمربعی ۲۶۲میلیون تومان قیمت داشته است. آخرین گزارش رسمی از میانگین قیمت زمین در کشور نیز مربوط به پاییز ۱۴۰۰ است که حکایت از رشد ۴/ ۳۱درصدی آن نسبت به فصل مشابه سال ۹۹ دارد. پاییز پارسال میانگین قیمت زمین در کشور به مرز ۱۱میلیون‌تومان رسید. همچنین میانگین قیمت مسکن در معاملات پاییز پارسال کشور، ۱۱میلیون۷۶۰هزارتومان بوده است.

ادامه رکود ساخت‌وساز در کشور

مرکز آمار همچنین با انتشار گزارش دیگری از حجم پروانه‌‌‌های صادر شده در کشور طی یک سال ۱۴۰۰، استمرار رکود ساختمانی در سالی که گذشت را تایید کرد. بر اساس این گزارش در سال گذشته ۳۹۵‌هزار و ۱۴۱ فقره پروانه برای احداث ساختمان مسکونی از سوی شهرداری‌‌‌های کشور صادر شده که این میزان نسبت به یک سال قبل از آن ۵/ ۱۹‌درصد کاهش داشته است.

«دنیای‌اقتصاد» چهارم مرداد امسال در گزارشی با عنوان «رکود ساختمان ۸ ساله شد» ضمن انتشار این آمار، به تفصیل به داده‌‌‌های مرتبط با وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در تهران و کشور طی سالی که گذشت پرداخته است.