۱- اصالت

اولین و مهم‌ترین ویژگی برای یک جوینده کار، اصالت است. هیچ ویژگی دیگری مهم نیست مگر اینکه قابل باور باشید. و این به آن معنی است که به خود ایمان داشته باشید و ویژگیهای واقعی خود را نشان دهید که در موقعیت مورد نظر به شما کمک می‌کند. به گفته یکی از مدیران استخدام: «می‌‌‌‌خواهم شخصا درباره داوطلب اطلاعات بیشتری کسب کنم، و می‌‌‌‌بینم اغلب این مانع وجود دارد و مردم به من اجازه نمی‌‌‌‌دهند ببینم واقعا چه کسی هستند. این موضوع در مورد ارتباطات دیجیتال و مصاحبه‌‌‌‌های رو در رو سنتی نیز صدق می‌کند. مردم باید بیشتر به این فکر کنند که چه کسی هستند و از پاسخ‌های کنایه‌آمیز پرهیز کنند.»

۲- مثبت‌اندیشی

یکی از شرکت‌ها به نام Harqen که از شرکت‌ها در فعالیت‌های استخدامی پشتیبانی می‌کند، نامزدهای شغلی را بر اساس شاخص مثبت از +۵ تا -۵ تجزیه و تحلیل می‌کند. اگراز کلماتی مانند«حقیقتا» «حیرت انگیز» و«دوست داشتن» استفاده کنید، نمرات بالایی دریافت خواهید کرد. کلماتی مانند«وحشتناک»شما را در سطح پایین این مقیاس مثبت قرار می‌دهد. پس تحقیق کنید و به مصاحبه‌کننده بگویید که چه چیزی را در مورد شرکتی که درخواست می‌دهید دوست دارید، چه چیزی الهام بخش شما در مورد فرهنگ آن شرکت است، و چه چیزی در مورد شغلی که برای آن درخواست می‌دهید هیجان انگیز است. حتی پرسیدن از استخدام‌کننده یا مدیر استخدام که چه چیزی را در مورد شرکت دوست دارد، جنبه‌های مثبت بیشتری به همراه خواهد داشت. و مطمئن شوید که تاثیر مثبتی بر شرکت فعلی و شغل فعلی خود می‌گذارید. هیچ کس نمی‌خواهد کسی را استخدام کند که شاکی است.

۳- اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک ویژگی کلیدی برای جویندگان کار است. ما آن را ناشی از «هوشمندی» می‌دانیم، اما در واقع، برای یک جوینده کار، اعتماد به نفس ناشی از تمرکز و آمادگی است. اگر روی جست‌وجوی شغلی خود تمرکز کنید اعتماد به نفس در ذهن شما نقش خواهد بست و می‌دانید که با این نقش و آنچه به ارمغان می‌آورید، تناسب خوبی دارید. اگر مطمئن نیستید که این نقش مناسب است به سمت بلاتکلیفی سوق پیدا خواهید کرد. اعتماد به نفس از آمادگی عمیق قبل از مصاحبه نیز ناشی می‌شود. در مورد شغل و شرکت تحقیق کنید. تصمیم بگیرید که چرا یک نامزد عالی برای این شغل هستید. سپس - این یک تکنیک است که نکات صحبت خود را بنویسید، آنها را اصلاح کنید، تمرین کنید و در وجود خودتان نهادینه کنید. به این ترتیب در مصاحبه من من نخواهید کرد، اما دقیقا می‌دانید که چه روایتی را می‌خواهید ارائه دهید.

۴- علائق

جویندگان کار موفق معمولا علایقی را از خود نشان می‌دهند. ما به سمت افرادی جذب می‌شویم که به ما انرژی می‌دهند - افرادی که شاداب و مشتاق هستند. برای اینکه علاقه خود را نشان دهید، در مورد علاقه خود برای ساختن شغل، کمک به جهان، برتری در شغلی که برای آن درخواست می‌دهید و فرصتی که فراهم می‌کند، صحبت کنید. اشتیاق خود را به شرکتی که با شما مصاحبه می‌کند نشان دهید. در ارتباطات نوشتاری خود از کلماتی استفاده کنید که احساس و علاقه عمیق را منتقل می‌کنند. از عباراتی مانند «من مشتاق به مشارکت هستم»، «من همیشه به... علاقه مند بوده ام»، «تیم مصاحبه‌کننده با من از کار کردن با من لذت می‌برد»، «من می‌خواهم به ترویج مشارکت اعتبار دهم» و «مشتاقانه منتظر گام‌های بعدی هستم» استفاده کنید. زبان بدن نیز در نشان دادن اشتیاق مهم است. حالتی گرم روی صورت خود داشته باشید، لبخند درونی، تماس چشمی قوی و حرکات باز و متحرک داشته باشید. بدن خود را با بدن مصاحبه‌کننده هماهنگ کنید، روی صندلی خود نچرخید و آرامش داشته باشید.

۵- تاثیرگذاری

اگر می‌خواهید یک کارفرمای احتمالی را تحت‌تاثیر قرار دهید، مهم است که دستاوردهای خود را به نمایش بگذارید. فقط در مورد مشاغلی که داشتید صحبت نکنید، بلکه تاثیری که در آن نقش‌ها داشتید را توضیح دهید. توضیح دهید که چگونه یک موقعیت چالش‌برانگیز را به پیروزی بزرگ تبدیل کردید، چگونه یک تیم را برای رسیدن به چیزی رهبری کردید، چگونه به شرکت جدید نشان دادید که رهبر موثری هستید که آنها به دنبال آن خواهند بود. زمانی که برای مصاحبه آماده می‌شوید، به دو یا سه داستان فکر کنید که تاثیر شما را نشان می‌دهند. آنها را تمرین کنید تا روان و جذاب باشند. و مطمئن شوید که داستان خود را با چند عدد خوب - نتایج قابل اندازه‌گیری که تاثیر شما را نشان می‌دهند - از جمله آمار فروش، اندازه تیم، و نتایج مالی ترکیب می‌کنید. از اینکه غرور خود را بشکنید نترسید. فقط مراقب باشید که تاکید کنید موفقیت‌هایی که توصیف می‌کنید یک تلاش گروهی بوده است. از «من»، «من» گفتن بیش از حد خودداری کنید.

۶- قدردانی

آخرین ویژگی که برای جویندگان کار ضروری است قدردانی است. اگر کسی در مسیر یافتن کار به شما کمک کرد، بنویسید و از او تشکر کنید. بهترین کار بعد از انجام مصاحبه یک یادداشت دست نویس است، اما یک ایمیل گرم و قدردانی نیز قابل قبول است. برای کسانی که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، کسانی که با آنها مصاحبه می‌کنید و هر کسی که راهنمایی کرده است، بنویسید. حتی شرکت‌هایی که «نه» گفته‌اند نیز سزاوار پاسخ هستند. چه کسی می‌داند: آنها ممکن است در تصمیم خود تجدید نظر کنند یا دفعه بعد با شما وارد گفت‌وگو شوند.