۱. احساسات خود را کنترل کنید

کنترلِ یک چالش را با کنترل کردن ترس‌هایی که آن را احاطه کردند، در اختیار بگیرید. در سال ۲۰۱۸، شرکت ما با مشکلات جریان نقدینگی مواجه بود و به‌ندرت می‌توانست سودآوری کند. صورت‌حساب‌‌های تبلیغاتی ماهانه ما از قبل پرداخت شد، اما ما در پایان ماه توانستیم از شرکای خود پول جمع‌آوری کنیم. ما برای پرداخت صورت‌‌حساب‌‌هایمان و دستمزدهای پرداختی خیلی در کشمکش و تنازع بودیم، از این رو وقتی بزرگ‌ترین تبلیغ‌‌کننده ما که قبلا پرداختش به تاخیر افتاده بود، پرداخت یک ماه دیگر را درخواست کرد، من تسلیم ترس شدم و وحشت کردم. پول دو روز بعد به دستم رسید، اما متوجه شدم این ترس هر ماه به من برمی‌‌گردد تا زمانی که خودم را از آن چرخه خارج کنم. ترسیدن راحت‌‌تر از تلاش برای کنترل کردن است، اما اگر اجازه دهید ترس بر شما مسلط شود، ذهن شما را از تصمیم‌گیری معقول و منطقی برای غلبه بر چالشی که با آن مواجه هستید، باز می‌‌دارد.

 ۲. یک برنامه ارائه بدهید

حتی بهترین برنامه‌ها هم می‌توانند از مسیرشان منحرف شوند، اما به جای ترس از شکست، وضعیت را دوباره ارزیابی کنید و برنامه بهتری ارائه دهید. وقتی که مسیر خود را با توجه به چالش‌‌ها برنامه‌‌ریزی می‌کنید، با نگرش متفاوتی شروع به مقابله با آنها می‌کنید. حتی اگر بعضی از برنامه‌ها با شکست مواجه شوند، می‌دانید که «تلاش مجدد» همیشه یک گزینه است. هنگامی که به قدر کافی با چالش‌‌ها روبه‌رو شدید، متوجه می‌شوید در نهایت یکی از طرح‌های شما به درستی انجام خواهد شد. مشکل جریان نقدینگی ما رشدمان را متوقف می‌کرد، بنابراین من دست از ترس و وحشت برداشتم و شروع کردم به برگزاری جلسات توفان فکری در کنار تیم و اینکه چگونه آنها را رفع کنم. ما ارتباط کوچک اما رو به رشدی با یک شرکت بازی‌‌سازی داشتیم، بنابراین با یک ایده غیرمعمول با آنها تماس گرفتم: «پیشاپیش به من پرداخت کنید تا کسب و کار ما سریع‌‌تر رشد کند و کار شما هم با سرعت بیشتری انجام شود.» این یک معامله برد-برد بود. در کمال تعجب، آنها به نقشه دیوانه‌‌وار من «بله» گفتند. ما نه تنها به وعده خود عمل کردیم و رشد ۱۰۰۰ درصدی را برای آنها به ارمغان آوردیم، بلکه از آن زمان تاکنون از سودآوری حداقلی خودمان به رشد متوسط سالانه ۲۵۰ درصدی رسیدیم.

 ۳. روی چیزهایی تمرکز کنید که در کنترل شما هستند

نخستین چالشی که بر آن غلبه می‌کنید چالشی است که کمترین آمادگی را برای مقابله با آن دارید، اما برای اینکه بدون ترس به آن نزدیک شوید، روی چیزهایی که در کنترل شما قرار دارند، تمرکز کنید. آنچه تصور می‌کردید موثر واقع شود اما شکست خورد را مجدد ارزیابی کنید و تشخیص دهید که چه کاری می‌توانید درباره آن انجام دهید. در مواجهه با هر مانع به خودتان این قدرت ذهنی را بدهید که با آن روبه‌رو شوید؛ زیرا همیشه هر چیزی ممکن است. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، آسان‌‌تر می‌شود. ذهن آرام و عاری از ترس، توانایی بیشتری در ابداع راه‌های جدید برای حل مشکلات دارد.

در سال ۲۰۱۶، شراکت با فیس بوک برای ما ۳ میلیون دلار در ماه درآمد داشت، بنابراین به یک دفتر بزرگ‌تر نقل مکان کردیم و کارمندان بیشتری استخدام کردیم. ما می‌خواستیم کارمان را بیشتر توسعه دهیم، اما به داده‌هایی از فیس‌‌بوک نیاز داشتیم که آنها به اشتراک نگذاشتند، بنابراین این ایده را کنار گذاشتیم. وقتی ۶۰ روز بعد سیاست فیس‌‌بوک تغییر کرد و دیگر نتوانستیم برای مدت زیادی به آن درآمد متکی باشیم، از ترس دچار حالت تهوع شدم. ما به زور به آن پروژه رها شده‌‌ای که هرگز فکر نمی‌کردیم بتوانیم آن را انجام دهیم بازگشتیم و خودمان انجامش دادیم. در نتیجه محصولی که تولید کردیم امسال ۵۰ میلیون دلار درآمد داشت.

 ۴. شفاف باشید

صادق بودن درباره چالش‌ها می‌تواند ترسناک باشد، اما شفافیت بهترین راهکار است. اعتراف به اینکه کسب و کار شما روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، تقریبا به سختی همان دوران سخت است.

اگر سرمایه‌گذار دارید، می‌تواند حتی سخت‌تر هم باشد. ما اغلب از این می‌ترسیم که شفاف بودن باعث شود دیگران ما را شکست‌خورده ببینند، اما اگر وضعیت بد را بهتر از آنچه هست جلوه دهید، هیچ کس متوجه نخواهد شد که به کمک نیاز دارید. به جای پنهان شدن، مسوولیت مشکل را به عهده بگیرید. وقتی صادق باشید، اکثر افراد به اخبار بد با صبر و بردباری پاسخ می‌دهند. بعضی حتی بخشی از راه‌حل می‌شوند.

 ۵.افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند را مشارکت دهید

غلبه بر ترس در مواجهه با یک چالش اغلب می‌تواند به کمک دیگران نیاز داشته باشد. افرادی را با ابزارها و امکانات کمک‌رسانی پیدا کنید و مشکل را برای آنها آشکار کنید. هنگامی که فردی را شناسایی کردید که مایل است هنگام دست و پا زدن‌ها از شما حمایت کند، این رابطه را با شفافیت مداوم تقویت کنید و او را در کسب و کار خود مشارکت داده و حفظ کنید. هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است دوباره به آنها نیاز داشته باشید.

دو سرمایه‌‌گذار در شرکت من هستند که از نقاط ضعفی که آنها را از عموم افراد مخفی نگه می‌دارم، آگاهند. آنها فرآیند تفکر من را می‌‌دانند و می‌توانند بدون از دست دادن اعتماد و ایمان‌شان به من یا مدل کسب‌‌وکارم، ببینند که برنامه‌ها کجا به اشتباه پیش می‌رود.

از آنجاکه من درباره چالش‌‌ها شفاف بودم و آنقدر متواضع بودم که درخواست کمک می‌کردم، همیشه افرادی بودند که وقتی به آنها نیاز داشتم پشتم را خالی نمی‌کردند.

چالش‌‌ها ممکن است ترسناک باشند، اما زندگی همیشه با چالش‌‌هایی همراه خواهد بود، بنابراین فرصت‌ها را برای غلبه بر آنها در آغوش بگیرید و به عنوان فردی بهتر در طرف مقابل ظاهر شوید. قبل از اینکه یاد بگیرید قدردان موانع باشید، تلاش‌هایی برای غلبه بر موانع لازم است، اما رو به جلو حرکت کنید و بدانید که چالش‌‌ها هم اجتناب‌ناپذیر و هم برطرف‌‌شدنی هستند. هنگامی که به جای ترس از موانع مستقیم با آنها رودررو می‌شوید، تبدیل به امری طبیعی می‌شوند زیرا از تجربه‌های‌‌تان آموختید که در نهایت منجر به موفقیت می‌شوند.