شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

  • هواشناسی بازار تصفیه آب

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: اندازه بازار جهانی تصفیه آب در سال‌۲۰۲۳، ۶۵.۱‌میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال‌۲۰۳۲ به ۱۱۹.۸‌میلیارد دلار برسد و ۷.۰درصد نرخ رشد مرکب سالانه در طول دوره پیش‌بینی (۲۰۳۲-۲۰۲۴) ثبت شود. نیاز به کاهش آلودگی و تقاضا برای محصولات عاری از ویروس باعث رشد بازار تصفیه آب می‌شود.
  • فرصت‌های اقتصادی جذب کربن

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: در حوزه مبارزه با تغییرات اقلیمی، گفت‌وگو‌‌‌‌های پیرامون جذب کربن فراتر از ذخیره‌سازی ساده رفته و به روش‌های نوآورانه استفاده از کربن جذب‌شده در تولید و ساخت‌وساز می‌پردازد. این تغییر گامی مهم در کاهش انتشار جهانی کربن و یافتن راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های پایدار برای آینده‌‌‌‌ای پاک‌‌‌‌تر است. هدف فناوری‌های جذب و استفاده از کربن موسوم به (CCU) نه‌تنها جذب دی‌‌‌‌اکسید‌‌‌‌کربن (CO۲)، بلکه تبدیل آن به محصولاتی ارزشمند است که می‌توانند در صنایع مختلف مورد‌استفاده قرار گیرند. این رویکرد نه‌تنها اثرات زیست‌محیطی انتشار کربن را کاهش می‌دهد، بلکه با تبدیل یک محصول جانبی مضر به یک منبع ارزشمند، فرصت‌های اقتصادی نیز ایجاد می‌کند. یکی از نمونه‌‌‌‌های برجسته کاربرد CCU، استفاده از CO۲در ساخت مصالح ساختمانی است. شرکت‌هایی مانند CarbonCure Technologies فرآیندهایی را توسعه داده‌اند که CO۲ جذب‌شده را در هنگام اختلاط به بتن تزریق می‌کند.
  • افتتاح ٢ طرح جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل

    مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان از خاموشی گازهای مشعل و ٢طرح اساسی جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل در این استان خبر داد.
  • کاهش انعطاف‌‌‌‌پذیری نیمی از دریاچه‌‌‌‌های بزرگ جهان

    ایرنا: اولین ارزیابی جهانی از تغییرات بلندمدت در انعطاف‌‌‌‌پذیری دریاچه‌‌‌‌ها مشخص کرد؛ تقریبا نیمی از دریاچه‌‌‌‌های بزرگ جهان در دهه‌های اخیر، انعطاف‌‌‌‌پذیری یا توانایی بازگشت به وضعیت عادی پس از یک اختلال ناگهانی را از دست داده‌اند. به‌گزارش گروه علم و آموزش «ایرنا» از وبگاه فیز، این پژوهش نشان می‌دهد که دریاچه‌‌‌‌های شرق آمریکای‌شمالی و شمال اروپا بیشترین آسیب را دیده‌‌‌‌اند و جمعیت متراکم و آلودگی، بیشترین تقصیر را در این اتفاق دارند، با این حال مناطق ثروتمندتر دریاچه‌‌‌‌هایی سالم‌‌‌‌تر داشتند؛ این موضوع نشان می‌دهد تلاش‌های پرهزینه حفاظتی ممکن است نتیجه دهد.
  • اجماعی علیه گرم ‏‏‏‌شدن کره ‌زمین

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی بن (آلمان، ۳ تا ۱۳ ژوئن) پس از دو هفته کار فشرده در مورد طیف وسیعی از موضوعات پایان یافت. در حالی‌که شرکت‏‏‏‌کنندگان به پیشرفت در مسیر کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان‌ملل (کاپ۲۹) در نوامبر در باکوی آذربایجان امیدوار هستند، سیمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد در سخنرانی پایانی خود گفت: «ما در اینجا، در شهر بن گام‌های کوچکی به جلو برداشته‏‏‏‌ایم اما موارد بسیار زیادی هنوز روی میز هستند. برای رسیدن به نتایج بلندپروازانه در باکو، خود را روبه‏‏‏‌روی یک کوه بسیار شیب‏‏‏‌دار رها کرده‏‏‏‌ایم تا از آن بالا برویم.»
  • انقلاب هوش ‌مصنوعی در پایش محیط‌زیست

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: تاثیرات هوش‌مصنوعی(AI) در بخش‌های مختلف زندگی بشر کاملا‏‏‏‌ مشهود بوده و نظارت بر محیط‌زیست نیز از این قاعده مستثنی نیست. حافظان محیط‌زیست با بهره‏‏‏‌گیری از قدرت هوش‌مصنوعی با دقت و کارآیی بی‌سابقه‏‏‏‌ای تغییرات اقلیمی را رصد می‌کنند. این نوشته به بررسی کاربردهای نوآورانه هوش‌مصنوعی در نظارت بر محیط‌زیست و تاثیر تحول‏‏‏‌آفرین آن بر اقدامات حفاظتی می‌پردازد.
  • تصویب درج «روز محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بان» در تقویم رسمی کشور

    براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، هشتم آبان‌‌‌‌‌ماه، با عنوان «روز محیط‌‌‌‌‌بان» برای درج در تقویم اصناف، حرفه‌‌‌‌‌ها و مشاغل کشور به تصویب رسید.
  • دعوت از نامزدهای ریاست‌جمهوری برای ارائه برنامه‌های خود در حوزه محیط‌زیست

    هیات موسس برنامه محیط‌زیست ملل اسلامی (IUEP) از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای ارائه برنامه‌های خود در حوزه محیط‌زیست دعوت کرد.
  • آمادگی ایران و چین برای انجام همکاری‌های محیط‌زیستی ذیل برنامه راهبردی ۲۵ساله

    معاون رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور بر آمادگی ایران و چین برای انجام همکاری‌های محیط‌زیستی ذیل برنامه راهبردی ۲۵ساله دو کشور در حوزه‌های تغییر اقلیم، مبارزه با گرد و غبار، مدیریت پساب و پسماند، حفاظت از حیات‌وحش، مقابله با آلودگی هوا، توسعه دریامحور و... تاکید کرد.
  • آگروولتایک؛ دوبار برداشت از خورشید

    دنیای اقتصاد-حمید ملازاده: در جست‌وجوی راه‌‌‌حل‌‌‌های پایدار برای تامین غذا و انرژی جمعیت در حال رشد جهان، مفهومی انقلابی در حال شکل‌گیری است. این روش نوآورانه ترکیب تولید برق خورشیدی با کشاورزی در یک زمین مشترک است و هم‌‌‌افزایی امیدوارکننده‌‌‌ای بین سیستم‌های غذایی و انرژی ارائه می‌دهد. با افزایش فشارهای بین‌المللی در مورد تغییرات اقلیمی و کاهش منابع زمینی، آگروولتایک می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد جذاب برای بهینه‌سازی استفاده از زمین و مواجهه با چالش‌های مهم زیست‌محیطی، مدنظر قرار گیرد.
  • افزایش آلودگی ازون با تغییرات آب‌ وهوایی

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: یک مطالعه جدید توسط دانشگاه کارولینای‌شمالی نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی احتمالا تا سال‌۲۰۵۰ باعث تشدید ازون در سطح زمین می‌شود که می‌تواند منجر به عدم‌انطباق بسیاری از مناطق با استانداردهای کیفیت هوا و افزایش خطرات برای سلامت عمومی شود. ازون یک گاز واکنش‌‌‌‌پذیر است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده‌است و در حالی‌که می‌تواند به‌طور طبیعی تشکیل شود، در سطح زمین اغلب توسط برهمکنش ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) که هر دو آلاینده هوا هستند، تشکیل می‌شود.
  • دستاورد دولت سیزدهم

    ایرنا: برای اولین‌بار در دولت سیزدهم جایگزینی فاضلاب تصفیه‌‌‌‌شده با آب شرب در صنعت و کشاورزی به‌عنوان یکی از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عبور از بحران کم‌‌‌‌آبی سیاستگذاری و با انجام یک‌سری اقدامات عملی از جمله قیمت‌گذاری آب، در بخش‌هایی اجرایی شده‌است. آب و خاک جزو مهم‌ترین مولفه‌‌‌‌های زیستی هستند که آلودگی یکی بر روی دیگری اثر می‌گذارد، در این میان خشکسالی و تغییرات اقلیمی هم مزید بر علت شده و اگر برنامه‌‌‌‌ریزی درستی در راستای مقابله با این پدیده صورت نگیرد، سرعت تخریب بیشتر می‌شود و محیط‌زیست مورد تهدید قرار خواهد گرفت، بنابراین حفظ‌‌‌‌کردن منابع آبی ‌برابر با حفظ منابع خاک و کاهش فرسایش است. دنیا به این مهم پی برده و بر این اساس یک روز را به‌عنوان روز جهانی محیط‌زیست نامگذاری کرده‌است تا توجه جهانیان به این مهم جلب شود.
  • کمین همه‏‏‏‏‌گیری‏‏‏‏‌های جدید

    دنیای اقتصاد: دانشمندان و پزشکان، آماده‌‌‌‌‌سازی برای فراگیری بیماری همه‌‌‌‌‌گیر بعدی را آغاز کرده‌اند. با گرم‌شدن سیاره، انتظار می‌رود عفونت‌‌‌‌‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی تکامل یافته و جهش پیدا کنند و به زیستگاه‌‌‌‌‌های جدید سرایت کنند. اگرچه گونه‌‌‌‌‌های جدید کووید-۱۹ در سرتاسر جهان به ظهور خود ادامه می‌دهند، دانشمندان و پزشکان از قبل آماده‌‌‌‌‌سازی برای فراگیری بیماری همه‌‌‌‌‌گیر بعدی را آغاز کرده‌اند و از آنجا‌که کارشناسان درباره اینکه چگونه تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند بر جهش و گسترش بیماری‌های عفونی تاثیر بگذارد، بیشتر می‌‌‌‌‌آموزند، دیگر این موضوع مطرح نیست که آیا بیماری دیگری پدیدار خواهد شد یا نه و فقط زمان پیدایش آن مطرح است.
  • پلاستیک‏‏‏‏‌های زیستی؛ واژه گیج‏‏‏‏‌کننده

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: گرچه پلاستیک‌‌‌‌‌های زیستی ‌‌‌‌‌تخریب‌‌‌‌‌پذیر و گیاهـــی در حال رونق هستند، اما همچنان با نگرانی‌های آب‌وهوایی و شیمیایی همراه است. پلاستیک‌‌‌‌‌های مبتنی بر زیست می‌توانند بخشی از راه‌‌‌‌‌حل باشند، اگر موفق شویم آنها را ایمن کنیم اما تحقیقات نشان‌داده که ۴۳محصول بیوپلاستیک روزمره ساخته‌شده از PLA، PBAT، PHA، PBS، bio-PE و bio-PET، به اندازه محصولات معمولی سمی هستند. از کاسه‌‌‌‌‌های قابل کمپوست گرفته تا بطری‌‌‌‌‌های گیاهی تا کیسه‌‌‌‌‌های محصولات غیرشفاف سوپرمارکت‌‌‌‌‌ها و پلاستیک‌‌‌‌‌های زیستی در صنایع غذایی در حال گسترش هستند. به‌علاوه، در کوسن‌‌‌‌‌های ماشین، لوازم الکترونیکی، لباس، لوازم ساختمان و موارد دیگر نیز ظاهر شده‌اند. پلاستیک‌‌‌‌‌های زیستی به‌عنوان مواد پلاستیکی تعریف می‌شوند که بخشی یا تماما از زیست‌توده‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر مانند گیاهان مشتق شده‌اند. صنعت جهانی پلاستیک‌‌‌‌‌های زیستی در حال رونق است. پیش‌بینی می‌شود که از ۸.۷‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۳ به ۳۱‌میلیارد دلار تا سال‌۲۰۳۰ افزایش یابد با نرخ رشدی سریع‌تر از صنعت پلاستیک سنتی.
  • تغییر نام منطقه حفاظت‌شده دیزمار به «شهید جمهور»

    درپی حادثه تاسف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور شهید ‌در منطقه حفاظت شده دیزمار شهرستان ورزقان، با تصویب شورای معاونان سازمان به پاس خدمات ارزشمند آیت‌الله رئیسی و هیات همراه این منطقه به‌نام «شهید جمهور» نامگذاری شد. به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در جلسه شورای معاونان سازمان حفاظت محیط‌زیست که با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، درپی شهادت ریاست محترم جمهور و هیات همراه در واقعه سقوط بالگرد، منطقه حفاظت‌شده دیزمار به‌نام «منطقه حفاظت شده شهید‌جمهور» نامگذاری شد. منطقه دیزمار طی مصوبه ‌شماره۳۴۹ شورای‌عالی محیط‌زیست در مورخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۰ با وسعت بیش از ۶۸‌هزار هکتار به‌عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت‌مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است که در حوزه استحفاظی شهرستان‌های خدآفرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر