به گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان در آیین بهره‌برداری از ١٧ پروژه نفت، پالایش و پتروشیمی به ارزش ١٨٠‌هزار‌میلیارد‌تومان بیان‌کرد: این پروژه‌ها، دو بُعد اساسی کاهش آلودگی هوا و ارزش‌آفرینی و ارزآوری برای کشور را دارا هستند که از نظر ما اولی مهم‌تر است و کاهش آلودگی هوا می‌تواند به موضوعات اجتماعی، پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت جامعه کمک کند و این موارد برای استان و کشور ارزشمند است. وی با اشاره به عیوب ناشی از سوختن گازهای همراه عنوان کرد: سوختن گازهای همراه افزون بر آنکه موجب هدر رفت سرمایه عظیمی می‌شد و عدم‌نفع برای صنعت نفت بود، آلودگی بسیاری را برای مردم استان ایجاد می‌کرد.

میرشکار گفت: در دولت سیزدهم پروژه‌های محیط‌زیستی سرعت بیشتری گرفت و شاهد افتتاح پروژه‌های بسیاری، به‌خصوص در جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل بوده‌‌‌‌ایم و امیدواریم که در دولت آینده این روند ادامه داشته‌باشد. وی ادامه‌داد: خوشبختانه در حوزه‌های مختلف از بهسازی فلرها گرفته تا جمع‌‌‌‌آوری گازهای فلر، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان که سرمایه‌های ارزشمند استان و کشور هستند، در صنعت نفت مدنظر قرار گرفته‌است.

میرشکار بیان‌کرد: هم‌اکنون شرکت‌هایی جهت جمع‌‌‌‌آوری گازهای همراه در اهواز مستقر می‌شوند که پس از فرآوری، این گازها را در قالب خوراک به پتروشیمی‌ها تزریق می‌کنند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان افزود: با اجرای این طرح ثروتی که از سوختن گازهای همراه نفت هدر می‌رود، احیا خواهد شد و محیط‌زیست نیز از این آلودگی‌‌‌‌ها نجات خواهد یافت. وی ادامه‌داد: با استمرار این طرح و جمع‌‌‌‌آوری کلیه گازهای همراه نفت در آینده، می‌توان ثروتی را برای استان به ارمغان آورد که ضمن توسعه صنایع نفتی در استان خوزستان، اشتغال‌زایی برای جوانان داشته باشد.

میرشکار درخصوص پروژه‌هایی که در استان به بهره‌‌‌‌برداری رسیدند، گفت: واحد هیدروکراکینگ پالایشگاه آبادان با هدف افزایش تولید ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار لیتری نفت‌گاز استاندارد یورو با سرمایه‌گذاری ۳۲۲‌میلیون دلاری در استان خوزستان طرح دیگری بود که راه‌اندازی شد. بهره‌‌‌‌برداری از پروژه جمع‌‌‌‌آوری و تزریق گاز هفتگل با سرمایه‌گذاری ۲۵‌میلیون دلار با هدف جمع‌‌‌‌آوری و تزریق ۱۱‌میلیون مترمکعب و تولید صیانتی از میدان‌های هفتگل و نفت سفید نیز انجام شد. بازسازی واحد زایلین پتروشیمی بوعلی به ظرفیت ۴۰‌هزار‌تن در سال‌ و سرمایه‌گذاری ۴۰‌میلیون دلار، پتروشیمی نخل آسماری با هدف تولید ۳۱‌هزار‌تن محصول پتروشیمی و سرمایه‌گذاری ۴۳‌میلیون دلاری و فاز‌اول پتروشیمی پتروناد آسیا برای تولید ۲۳‌هزار‌تن MEG و گلیسیرین در سال ‌با سرمایه‌گذاری ۴۰‌میلیون دلار در خوزستان نیز بهره‌‌‌‌برداری شدند.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این آیین با اشاره به اهمیت پروژه جمع‌‌‌‌آوری، تقویت و تزریق گازهای همراه میدان هفتکل شرکت بهره‌‌‌‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان، اظهار کرد: میدان هفتکل یکی از میادین مهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده‌است؛ پروژه جمع‌‌‌‌آوری گازهای مشعل در این میدان از سال‌١٣٩۶ متوقف بود، اما امروز مفتخریم که ١١‌میلیون فوت‌مکعب گاز مخزن در میدان هفتکل را جهت نگهداری و افزایش تولید در این میدان جمع‌‌‌‌آوری کنیم. وی هدف از پروژه جمع‌‌‌‌آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره‌برداری مارون۵ را خلق‌ثروت و کاهش چشمگیر آلودگی دانست و عنوان کرد: پروژه جمع‌‌‌‌آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره‌‌‌‌برداری مارون۵ با حجم تولیدی ١٢‌میلیون فوت‌مکعب و ظرفیت ایستگاه ٢٢‌میلیون فوت‌مکعب با حرکتی جهادی در راستای شعار مهم دولت خدمت، طرح دیگری است که در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بهره‌‌‌‌برداری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: طی ٧٠سال‌گذشته گازهای مشعل واحد بهره‌‌‌‌برداری مارون۵ در حال سوختن بود؛ اما در دولت خدمتگزار سیزدهم با برنامه‌‌‌‌ریزی و هماهنگی ٧ماهه که با شرکت سرمایه‌گذار داخلی صورت‌گرفت، حدود ١٠‌میلیون دلار در این راستا سرمایه‌گذاری شد و گازهای مشعل این واحد هم‌اکنون در حال جمع‌‌‌‌آوری است.

وی خاطرنشان کرد: گازهای همراه جمع‌‌‌‌آوری شده واحد بهره‌‌‌‌برداری مارون ۵، گازهای غنی هستند که در حدود ۵٠‌میلیون‌تن در روز میعانات آن، صرف خوراک پتروشیمی بندر امام‌خمینی‌‌(ره) خواهد شد و گاز خشک حاصل از آن به پتروشیمی مارون داده خواهد شد. دانشی گفت: بنا داریم گازهای همراه میدان شادگان را به پروژه جمع‌‌‌‌آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره‌‌‌‌برداری مارون ۵ منتقل کنیم تا پس از جمع‌‌‌‌آوری به NGL ۴۰۰ انتقال یابد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در پایان ابراز کرد: بهره‌‌‌‌برداری و افتتاح این دو پروژه از منظر اشتغال‌زایی، درآمدزایی برای کشور، افزایش خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی کار چند وجه سودی است.وی افزود: پروژه جمع‌‌‌‌آوری، تقویت و تزریق گازهای همراه میدان هفتکل شرکت بهره‌‌‌‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان و پروژه جمع‌‌‌‌آوری گازهای شیرین مشعل واحد بهره‌‌‌‌برداری مارون ۵ از جمله طرح‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که در این آیین بهره‌‌‌‌برداری و افتتاح شد.