اجماعی علیه گرم ‏‏‏‌شدن کره ‌زمین

آنابلا روزمبرگ، مشاور ارشد در انتقال عادلانه در can می‌گوید: «حفظ روحیه همکاری در کاپ بسیار دشوار است. به‌جز نسل‌‌‌‌کشی در غزه، موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد، انتخابات‌‌‌‌های متعدد هنوز در راه است همچنین چندجانبه‌‌‌‌گرایی در سراسر جهان که مورد حمله قرار گرفته‌است، بنابراین تا چه حد می‌توانیم این خط گفت‌‌‌‌وگو را از سوی دولت‌هایی که امروز به سختی قادر به توافق روی چیزی هستند، حفظ کنیم؛ آن‌‌‌‌هم بدون وارد‌شدن به کمترین وجه مشترک برای نجات فرآیند. این یک اقدام بسیار دشوار است.» با این وجود پیشرفت‌هایی در مذاکرات دیده شد.

زمینه‌‌‌‌های پیشرفت در شهر بن عبارتند از:

 کشورهای مختلف محتوایی را ساده‌‌‌‌سازی کردند که به هدف کمی جمعی جدید در امور مالی آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا می‌پردازد. گزینه‌‌‌‌های روشن و چارچوب اساسی یک پیش‌‌‌‌نویس تصمیم باید قبل از کاپ۲۹ نهایی شود.

 این گروه‌ها به سمت شاخص‌های سازگاری که آینده‌نگر، موثر و از نظر علمی معتبر هستند، گام برداشتند.

 پیشرفت‌هایی در جهت عملکرد بهتر بازار کربن بین‌المللی حاصل شد، اما کارهای بیشتری باید انجام گیرد.

 گروه‌ها برای شفافیت با یکدیگر همکاری کردند و از برنامه‌‌‌‌ریزی برای «اقدام آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوایی» قوی‌‌‌‌تر حمایت کردند.

 یک هدف جمعی کمی جدید مالی

جلسات ماه ژوئن میزبان یک گفت‌وگوی تخصصی فنی(TED۱۰) بود تا امکان بررسی عمیق عناصر هدف کمی جمعی جدید در مورد تامین مالی آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا (NCQG) را فراهم کند؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان مطمئن شد که بلندپروازی، ساختار بهینه، گزارش شفاف و کیفیت تامین مالی آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوارا برای کشورهای درحال‌توسعه بهبود می‌بخشد. طرفین همچنین چندین روز را صرف ایجاد چارچوبی اساسی برای پیش‌‌‌‌نویس متن مذاکره کردند تا در کاپ۲۹ مورد بررسی قرار گیرد و متن را در بن شرح دهد.

در این‌خصوص سیمون استیل به نیاز به پیشرفت بیشتر در مسائل مالی اقلیمی، خارج از فرآیند UNFCCC، از جمله توسط گروهG۷ اشاره کرد و گفت: اقتصادهای پیشرفته دارای اهرم‌‌‌‌های متعددی هستند، از جمله به‌عنوان سهامدار در بانک‌های توسعه. شایان ذکر است روسای مشترک از طرفین دعوت کردند تا دیدگاه‌های تلفیقی و به‌روز شده خود را در مورد NCQG ارائه دهند تا بتوانند یک مقاله ورودی جدید با گزینه‌‌‌‌هایی برای TED۱۱ و سومین نشست برنامه کاری موقت که پشت‌سر هم برگزار می‌شود، تهیه کنند. در ماه اکتبر گفت‌وگوی وزیران در سطح بالا در مورد NCQG نیز برگزار خواهد شد تا به هموار‌‌‌‌کردن راه برای یک نتیجه در کاپ۲۹ کمک کند.

 پیشرفت در ایجاد تاب‌‌‌‌آوری و سازگاری

در نشست ماه ژوئن سازمان ملل‌متحد در زمینه آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا، طرفین گام‌های مهمی در جهت اهداف موضوعی مطرح‌شده برداشتند که فراگیر، شفاف و از نظر علمی معتبر باشد. قابل‌ذکر است، طرف‌‌‌‌ها در مورد نحوه تصمیم‌گیری در مورد شاخص‌ها و کارهای فنی پیش‌‌‌‌رو، پیشرفت کردند. این‌‌‌‌ها از جمله مواردی است که در آینده مورد‌نیاز خواهد بود. تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد، به‌عنوان بخشی از نتیجه توافق جهانی از طرف‌‌‌‌ها می‌خواهد تا برنامه‌های سازگاری ملی (NAPs) را تا پایان سال‌۲۰۲۵ توسعه داده و تا سال‌۲۰۳۰ در اجرای آنها پیشرفت کنند.

فقط ۵۸ کشور درحال‌توسعه یک NAP ارائه کرده‌اند. دبیرخانه از کشورهای بیشتری خواسته است  تا سال‌۲۰۲۵ برنامه‌‌‌‌ای ارائه کرده و تا سال‌۲۰۳۰ در اجرای آنها پیشرفت کنند. در ماه‌های آینده، تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد مستقیما با کشورها برای تسریع در تدوین NAP، از طریق مراکز منطقه‌ای خود، همکاری خواهد کرد.

 پیشرفت در بازارهای بین‌المللی کربن

نمایندگان گام‌های مهمی در جنبه‌های فنی کلیدی ماده‌۶ (پیمان پاریس)، از جمله مجوز اعتبار کربن، دامنه فعالیت، ثبت بازار بین‌المللی کربن و موارد دیگر برداشتند. بحث‌های سازنده در شهر بن، مواضع مربوط به ماده‌۶.۲ و ۶.۴ را قبل از کاپ۲۹ روشن کرد. به‌علاوه نمایندگان موافقت کردند که یک کارگاه آموزشی برای پیشرفت بیشتر کار فنی در مورد مواد‌۶.۲ و ۶.۴ قبل از نوامبر برگزار کنند. در نتیجه‌ آنها در موقعیت بهتری در باکو دیدار خواهند داشت تا به یک نتیجه نهایی رسیده و به سمت بازارهای کربن بهتر حرکت کنند. تا پیش از کاپ۲۹، بررسی‌های بیشتری روی ماده‌۶.۴ انجام خواهد شد. نهاد سازمان‌ملل که مسوول عملیاتی‌‌‌‌کردن بازار جهانی کربن جدید تحت‌توافق‌نامه پاریس است، پیش از مذاکرات در باکو برای نهایی‌‌‌‌کردن توصیه‌‌‌‌ها در مورد روش‌‌‌‌شناسی و حذف گازهای گلخانه‌‌‌‌ای دوبار تشکیل جلسه خواهد داد.

بازخورد جمع‌‌‌‌آوری‌‌‌‌شده از طرف‌‌‌‌ها و ذی‌نفعان، حاصل از تعامل نشست‌های ژوئن، در این توصیه‌‌‌‌ها گنجانده می‌شود. همچنین نهاد ناظر قصد دارد ابزار توسعه پایدار را در آستانه کاپ۲۹ نهایی کند تا پادمان‌‌‌‌های زیست‌محیطی و اجتماعی ایجاد شود.

تکمیل موضوعات باقی‌مانده در ماده‌۶ در باکو، بودجه‌بیشتری را برای برنامه‌های ملی آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هواو سازگاری اختصاص می‌دهد.

افزایش شفافیت

ریاست آتی کاپ از گروه‌ها خواست تا گزارش‌های شفافیت دوسالانه (BTRs) خود را قبل از کاپ۲۹ ارائه کنند. این گزارش‌ها به گروه‌ها کمک می‌کند تا شواهد بیشتری برای جاه‌‌‌‌طلبی ارائه کنند.

اواخر این ماه، تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد ابزارهای گزارش‌‌‌‌دهی پیشرفته جدیدی را برای شفافیت ارائه می‌کند که ردیابی موجودی‌‌‌‌های گازهای گلخانه‌ای، اقدامات و پشتیبانی را شامل می‌شود.

همچنین با همکاری مایکروسافت، تغییر اقلیم سازمان ملل‌متحد درحال‌توسعه یک مرکز داده آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوای جدید است. تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد در حال‌حاضر بیش از ۱۱۰۰ کارشناس از ۱۵۰ کشور را آموزش داده و ظرفیت‌هزاران متخصص را در سایر سازمان‌های بین‌‌‌‌دولتی ایجاد‌کرده‌است. جلسات آموزشی در مورد ابزارهای گزارش‌‌‌‌دهی جدید در آفریقا و مناطق آمریکای‌لاتین و کاراییب قبل و در حین کاپ۲۹ برگزار خواهد شد.

 افزایش جاه‌‌‌‌طلبی در مشارکت‌‌‌‌های تعیین‌‌‌‌شده ملی

طرف‌‌‌‌ها موظفند دور بعدی مشارکت‌‌‌‌های تعیین‌‌‌‌شده ملی (NDCs) خود را در اوایل سال‌آینده، مطابق با محدودیت ۱.۵‌درجه سانتی‌گراد، تحویل دهند که تمامی بخش‌ها و گازهای گلخانه‌‌‌‌ای را پوشش می‌دهد.

در نشست‌های ژوئن، تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد و مشارکت NDC، NDC ۳.۰ Navigator (مشارکت‌های تعیین‌شده ملی) را راه‌اندازی کردند تا به طرفین برای توسعه NDC‌های جدید با تمرکز بر اجرا کمک کند.

 سایر مسائل و رویدادها در جلسات ژوئن

  بررسی نهایی اجرای برنامه کاری بهبودیافته لیما و برنامه اقدام جنسیتی آن (GAP) در جلسات ژوئن آغاز شد که شامل شناسایی پیشرفت‌‌‌‌ها، چالش‌ها، شکاف‌‌‌‌ها و اولویت‌‌‌‌ها در اجرای GAP و اقدامات بعدی است که باید انجام شود. بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، زمینه را برای توسعه ابزارهایی برای گنجاندن جنسیت در NDC‌ها، NAP‌ها و گزارش‌های شفافیت آتی فراهم کرد.

 کمیته دائمی امور مالی مقدمات را برای مجمع ۲۰۲۴ در مورد تامین مالی متناسب با جنسیت فراهم کرد. این مجمع که از ۲ تا ۳ سپتامبر در آروشای تانزانیا برگزار می‌شود، اهمیت حیاتی تامین مالی متناسب با جنسیت را در دستیابی به توسعه مقاوم در‌برابر آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا با انتشار کم و ریشه‌کنی فقر که عادلانه و فراگیر خواهد بود، بررسی خواهد کرد.

 گفت‌وگو در مورد اقیانوس‌‌‌‌ها و تغییر اقلیم طی دو روز در نشست‌های آب‌وهوایی ژوئن، با تمرکز بر دو موضوع کلیدی حفاظت از تنوع‌زیستی دریایی و انعطاف‌‌‌‌پذیری ساحلی و فناوری‌های انرژی اقیانوسی برگزار شد.

  مرکز اقدام برای توانمندسازی آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا (ACE) میزبان رویدادی برای گردهم آوردن جوانان برای ایجاد مهارت و به اشتراک‌‌‌‌گذاری دانش بود. تمرکز امسال بر روی اقدامات محلی بود. ۵۰ جوان-۲۵ نفر از سراسر جهان و ۲۵ نفر از آلمان-گردهم آمدند تا مهارت‌های مورد‌نیاز خود را برای رهبری طرح‌های آب‌وهوایی در جوامع خود توسعه دهند.

 قهرمانان سطح بالای آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوا، نیگار آرپادارای (جمهوری‌آذربایجان) و رزان مبارک (امارات‌متحده‌عربی)، مجموعه‌‌‌‌ای از رویدادها را سازماندهی کردند که چگونگی کار مشاغل، شهرها، مناطق، مردم بومی و جامعه مدنی را در کنار دولت‌ها برای ارائه اقدامات جاه‌‌‌‌طلبانه اقلیمی پیش از کاپ۲۹ بررسی کرد.

  سومین گفت‌وگوی گلاسکو در مورد ضرر و زیان، ترتیبات هماهنگی صندوق را برای پاسخگویی به ضرر و زیان موردبحث قرار داد، پیشرفت انجام‌شده را ارزیابی و توصیه‌های بیشتری را ارائه کرد.

  نمایندگان در نشست‌های ژوئن در اولین گفت‌وگوی سالانه در مورد سهام جهانی شرکت کردند تا به آماده‌سازی دور بعدی NDC‌های طرفین کمک کنند.

  سومین رویداد گفت‌وگوی جهانی و متمرکز بر سرمایه‌گذاری، تحت‌برنامه کار تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌ای شهرها و ساختمان‌های شهری برگزار شد.

 اولین گفت‌وگو تحت‌برنامه کاری انتقال عادلانه امارات‌متحده‌عربی در نشست‌های آب‌وهوایی ماه ژوئن با سخنرانانی برگزار شد که بر نیاز به رویکردهای کل جامعه برای آینده‌‌‌‌ای پایدار، فراگیر و عادلانه تاکید کردند.