هواشناسی بازار تصفیه آب

 تصفیه آب، کیفیت آب را افزایش می‌دهد تا آن را برای مصارف خاص مانند آشامیدن، فرآیندهای صنعتی، آبیاری و کاربردهای زیست‌محیطی مناسب کند. تصفیه آب، آلاینده‌‌‌‌ها و ناخالصی‌‌‌‌ها را از آب خام یا فاضلاب حذف می‌کند تا استانداردهای کیفیت و الزامات قانونی را برآورده کند. آگاهی روزافزون از بیماری‌های منتقله از طریق آب مانند اسهال، وبا، حصبه، آمیبیاز و هپاتیت باعث رشد بازار تصفیه آب می‌شود. علاوه‌بر این، افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف صنعتی مانند نفت و گاز، داروسازی و مواد شیمیایی نیز باعث رشد بازار می‌شود. صنایع به‌طور فزاینده‌ای اهمیت تصفیه و مدیریت مسوولانه منابع آب را برای رعایت استانداردهای نظارتی و به حداقل رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی، افزایش تقاضا برای راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌ها و خدمات تصفیه آب تشخیص می‌دهند.

با این حال، هزینه‌های نصب و نگهداری واحد تصفیه آب، رشد بازار را محدود می‌کند. از سوی دیگر، پیشرفت‌های فناوری تصفیه آب، مانند اسمز معکوس با دفع کم نمک (LSRRO) که پتانسیل ارائه نمک‌‌‌‌زدایی مقرون‌‌‌‌به‌‌‌‌صرفه و کم‌‌‌‌مصرف آب بسیار شور را دارد، فرصت‌های رشد متعددی را برای بازار در آینده فراهم می‌کند.

محرک‌های بازار جهانی تصفیه آب،افزایش کمبود آب

رشد جمعیت جهان و شهرنشینی، همراه با اثرات تغییرات آب‌وهوایی مانند خشکسالی و کاهش بارندگی، کمبود آب را تشدید می‌کند. به‌عنوان مثال، سازمان ملل‌‌‌‌متحد پیش‌بینی می‌کند که جمعیت جهان تا سال‌۲۰۵۰ به ۹.۷‌میلیارد نفر خواهد رسید. شهرنشینی سریع، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، تقاضای آب را برای اهداف شهری، صنعتی و کشاورزی افزایش می‌دهد. این امر بر اهمیت فناوری‌های کارآمد تصفیه آب برای استفاده موثر از منابع آب محدود تاکید می‌کند.

بر اساس گزارش توسعه جهانی آب سال‌۲۰۲۴ سازمان‌ملل که در روز جهانی آب منتشر شد، دسترسی به آب پاک و ایمن «اتصال بزرگ» جهان ما و برای ترویج صلح‌‌‌‌، حیاتی است. براساس این گزارش، ۲.۲‌میلیارد نفر در سراسر جهان هنوز فاقد آب آشامیدنی سالم و ۳.۵‌میلیارد نفر فاقد سرویس‌بهداشتی استاندارد هستند. از سال‌۲۰۲۲، تقریبا نیمی از جمعیت جهان حداقل به‌طور موقت با کمبود شدید آب مواجه بودند. تا سال‌۲۰۲۴، ۱.۸‌میلیارد نفر در مناطق یا کشورهایی با کمبود مطلق آب زندگی می‌کردند که کمتر از ۵۰۰متر‌مکعب برای هر نفر در سال‌تعریف می‌شود. علاوه‌بر این، کمبود آب تقاضا برای فناوری‌های پیشرفته تصفیه آب مانند نمک‌‌‌‌زدایی، فیلتراسیون غشایی و سیستم‌های استفاده مجدد از آب را افزایش می‌دهد. شرکت‌ها روی فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بهره‌‌‌‌وری آب را بهبود می‌بخشد، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و فاضلاب را برای استفاده مجدد تصفیه می‌کند. علاوه‌بر این، دولت‌ها مقررات سختگیرانه‌‌‌‌تری را برای مدیریت پایدار منابع آب وضع می‌کنند و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و فناوری‌های تصفیه آب را تشویق می‌کنند.

محدودیت‌های بازار جهانی تصفیه آب،هزینه سرمایه بالا

هزینه‌های سرمایه‌ای بالا شامل توسعه زیرساخت، تهیه تجهیزات تصفیه، نصب سیستم و راه‌اندازی عملیاتی اولیه است. تصفیه آب صنعتی مجموعه‌‌‌‌ای پیچیده از فناوری‌ها و سیستم‌هایی است که در صنایع و کاربردهای مختلف خدمت می‌کند. در مورد سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، نرخ جریان کمتر به‌معنای هزینه‌های سرمایه کمتر است، درحالی‌که این قانون برای اکثر سیستم‌‌‌‌ها اعمال می‌شود، نرخ جریان می‌تواند برای فناوری‌های خاص مهم‌تر از سایرین باشد. جریان‌های پیچیده‌‌‌‌تر، نرخ جریان بالاتر و استانداردهای کیفیت پساب بالاتر، همگی هزینه سیستم را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، یک سیستم تصفیه آب خام با ظرفیت ۲۰۰-۱۰۰۰ گالن در دقیقه (GPM) بسته به کیفیت آب و سرعت جریان می‌تواند از ۹۷۵‌هزار تا ۳‌میلیون دلار متغیر باشد. یک سیستم تصفیه آب برج خنک‌‌‌‌کننده ۱۰۰ GPM می‌تواند بین ۵۰ تا ۲۵۰‌هزار دلار هزینه داشته‌باشد و هزینه‌های اضافی نیز برای نرم‌‌‌‌کردن و سیلیس‌‌‌‌زدایی وجود دارد. تداوم نوآوری در فناوری‌های تصفیه آب، راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های مقرون‌‌‌‌به‌‌‌‌صرفه و مکانیزم‌های تامین مالی برای شکستن موانع هزینه سرمایه حیاتی هستند.

فرصت بازار جهانی تصفیه آب،مدیریت هوشمند آب

مدیریت هوشمند آب، اینترنت اشیا، هوش‌مصنوعی و تجزیه‌‌‌‌و‌‌‌‌تحلیل داده‌ها را برای بهبود کارآیی، قابلیت اطمینان و پایداری سیستم‌های تصفیه و توزیع آب ترکیب می‌کند. این روش امکان نظارت در زمان واقعی، نگهداری پیش‌بینی و بهینه‌سازی منابع آب را فراهم می‌کند، در نتیجه کارآیی عملیاتی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای مثال مهندسان اشنایدر الکتریک از مدیریت هوشمند آب برای کاهش مصرف آب تا ۵۷‌درصد در یک کارخانه، بهبود بهینه‌سازی زباله تا ۶۴‌درصد و کاهش انتشار CO۲ تا ۶۱‌درصد استفاده کردند.

سرمایه‌گذاری مستمر در راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های اینترنت اشیا، هوش‌مصنوعی و تجزیه‌‌‌‌و‌‌‌‌تحلیل داده‌ها برای شرکت‌های آب و برق، شهرداری‌‌‌‌ها و صنایعی که به‌دنبال بهینه‌سازی منابع آب، بهبود ارائه خدمات و کاهش موثر خطرات مرتبط با آب هستند، حیاتی خواهد بود. پذیرش راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های مدیریت هوشمند آب می‌تواند مزایای بلندمدتی برای جوامع در سراسر جهان داشته‌باشد، مانند افزایش انعطاف‌‌‌‌پذیری در‌برابر اثرات آب‌وهوایی و بهبود امنیت آب.

تحلیل منطقه‌ای، آسیا و اقیانوسیه بر بازار جهانی تسلط دارند

آسیا و اقیانوسیه مهم‌ترین سهامدار بازار جهانی تصفیه آب است و تخمین‌زده می‌شود که در دوره پیش‌بینی‌شده با ۷.۴‌درصد نرخ رشد مرکب سالانه، رشد کند. منطقه آسیا و اقیانوسیه در حال‌حاضر بزرگ‌ترین بازار تصفیه آب است که با صنعتی‌شدن سریع، شهرنشینی و رشد جمعیت هدایت می‌شود. کشورهایی مانند چین و هند به دلیل افزایش سطح آلودگی و محدودیت منابع آب شیرین، تقاضای قابل‌توجهی برای آب پاک دارند. بخش صنعتی (در حال گسترش) و مقررات زیست‌محیطی سختگیرانه، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته تصفیه آب و زیرساخت‌ها را تشویق کرده‌است. آگاهی روزافزون از مسائل کمبود آب و نیاز به شیوه‌‌‌‌های مدیریت آب پایدار، بازار را تقویت می‌کند. کاربردهای متنوع تصفیه آب در بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی آسیا-اقیانوسیه، آن را به یک مرکز حیاتی برای صنعت تبدیل کرده‌است.

علاوه بر این، رشد منطقه‌ای توسط صنایع غذایی و نوشیدنی در حال گسترش است که به‌شدت به سیستم‌های تصفیه فرآیند و تصفیه آب برای اطمینان از تولید مواد غذایی ایمن و بهداشتی متکی هستند. به‌عنوان مثال تولید غذا و نوشیدنی چین در سال‌۲۰۲۱، ۶.۳‌درصد افزایش یافت. علاوه‌بر این، دولت‌های چندین کشور از جمله ژاپن و کره‌جنوبی، بودجه‌‌‌‌ای را به موسسات مالی مانند بانک توسعه آسیایی اختصاص داده‌اند تا به بخش آب در تامین آب پاک و سالم برای ساکنان کمک کنند. به‌علاوه، پیش‌بینی می‌شود آمریکای‌شمالی ۶.۹‌درصدی نرخ رشد مرکب سالانه را نشان دهد. این رشد در‌درجه اول به نوسازی زیرساخت‌های آب قدیمی، مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی و افزایش تاکید بر پایداری نسبت داده می‌شود. ایالات‌متحده و کانادا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های نوآورانه تصفیه آب، از جمله فناوری‌های پیشرفته فیلتراسیون، نمک‌‌‌‌زدایی و استفاده مجدد از فاضلاب هستند. بخش صنعت، به‌ویژه در نفت و گاز، داروسازی و مواد غذایی و آشامیدنی، تقاضا برای سیستم‌های تصفیه آب کارآمد و قابل‌اعتماد را افزایش می‌دهد. همچنین بازار تصفیه آب منطقه به دلیل پذیرش فزاینده فناوری‌های نوآورانه مانند فناوری نانو و اولترافیلتراسیون به‌سرعت در حال گسترش است. این موارد به‌طور موثر نگرانی‌های مربوط به کیفیت آب را برطرف و تقاضا برای راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های پیشرفته تصفیه آب را تحریک می‌کند. این تقاضای فزاینده برای فناوری‌های پیشرفته برای پیشبرد رشد بازار بسیار مهم است. اروپا نیز سهم بازار مناسبی دارد. انتظار می‌رود بازار سیستم‌های تصفیه آب بریتانیا به دلیل ابتکارات دولت برای بهبود کیفیت آب این کشور رشد کند.