شماره روزنامه ۶۱۲۴
|

  • سیگنال حراج تهران به بازار هنر

    دنیای اقتصاد: بیست و یکمین حراج تهران ویژه هنر معاصر به صورت آنلاین برگزار شد و با فروش ۱۲۰میلیارد و ۳۱۸میلیون تومان توانست رکورد جدید بر جا بگذارد. در این دوره اما یک اتفاق مهم افتاد و آثار هنرمندان ناشناخته و کمتر‌شناخته‌شده نیز به نمایش در‌آمد و جالب آنکه توانست با اقبال خریداران روبه‌رو شود. آن‌گونه که در گزارش‌ها آمده در این رویداد ۳۶ چهره نوظهور حضور داشتند که در این حراج بی‌سابقه بود. به نظر می‌رسد حراج تهران در بیست و یکمین دوره‌اش تغییر فاز داده و تصمیم گرفته روی آثار هنرمندان جوان مانور بیشتری بدهد. این ماجرا از دو جهت قابل بررسی است.
  • بازی رابعه اسکویی در نمایش «دایره گچی قفقازی»

    دنیای اقتصاد: رابعه اسکویی، امیر کربلایی‌زاده و سیاوش خیرابی به عنوان بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» جدیدترین نمایش امیر دژاکام معرفی شدند.
  • انتشار رمانی با ترجمه حسن شهباز پس از ۶۹ سال

    دنیای اقتصاد: رمان «درام پاریس» نوشته ماری کرلی با ترجمه حسن شهباز، مترجم پیشکسوت، پس از ۶۹ سال به چاپ مجدد رسید.
  • جهبه‌گیری مرد عنکبوتی علیه جنایات اسرائیل

    فارس: اندرو گارفیلد، بازیگر نقش مرد عنکبوتی، در جریان حضورش در یک برنامه در نیویورک، از مردم خواست قلب‌ها و انرژی خود را صرف حمایت از مردم فلسطین در غزه کنند.
  • شادپیمایی هنری در خیابان‌های مریوان

    دنیای اقتصاد: هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، صبح دیروز شنبه با برگزاری مراسم شادپیمایی به طور رسمی آغاز شد.
  • بر پایی نشست «نقد ادبی در عصر مشروطه»

    دنیای اقتصاد: نشست «نقد ادبی در عصر مشروطه» فردا دوشنبه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود. در این نشست باقر صدری‌نیا، عضو وابسته فرهنگستان، درباره ادبیات عصر مشروطه و مقوله نقد ادبی در آن دوران، سخن خواهد گفت.
  • اهدای جایزه پن به نویسنده زندانی مصر

    ایسنا: جایزه ادبی «پن» در بخش «نویسنده شجاع سال» به علا عبدالفتاح رسید. این نویسنده و فعال سیاسی ۴۲ساله بریتانیایی-مصری با وجود اینکه محکومیت پنج‌ساله خود را به اتهام «انتشار اخبار کذب» کامل کرده است، هنوز در زندان مصر به سر می‌برد. صنعا سیف، خواهر عبدالفتاح، ماه گذشته گفت: «به یاد داشته باشیم که او مرد بی‌گناهی است که هیچ جرمی مرتکب نشده است.»
  • مراسمی برای پایمردی یک پژوهشگر

    دنیای اقتصاد: عبدالمجید ارفعی، مترجم منشور کوروش و گل‌نبشته‌های هخامنشی، در آیین بزرگداشتش که با عنوان «هزار نامه خوان» در خانه هنرمندان برگزار شد، متن یکی از کتیبه‌های قدیمی نوشته شده به زبان «اکدی» متعلق به ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را در ستایش زن قرائت و ترجمه و آن را تقدیم به زنان ایران کرد.
  • بازگشت نوبل ادبیات به آسیا

    دنیای اقتصاد: جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ به هان کانگ، نویسنده اهل کره جنوبی، رسید. چهره‌های آسیایی که قبل از این، این جایزه مهم را از آن خود کرده‌اند، مو یان از چین در سال ۲۰۱۲ و ایشی‌گورو از ژاپن در سال ۲۰۱۷ هستند. هان کانگ، نویسنده زن ۵۳ساله، با مجموعه آثارش که به گفته آکادمی «با نثر شاعرانه قدرتمندش با آسیب‌های تاریخی مواجه شده و شکنندگی زندگی انسان را آشکار کرده است» توانست جایزه صد و هفدهمین دوره این رویداد را آن خود کند؛ جایزه‌ای که برای نخستین بار به کره جنوبی و یک زن آسیایی می‌رسد و هشتمین جایزه‌ای است که برای قاره بزرگ به ارمغان می‌آورد. نکته عجیب این است که پس از توسعه اقتصادی کره جنوبی، حالا هنر و ادبیات این کشور نیز رشد عجیبی کرده و از یک سو فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایش در دنیا عرض‌اندام می‌کنند و از سویی دیگر ادبیاتش مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • درگذشت طراح لوگوهای به‌یادماندنی

    دنیای اقتصاد: مصطفی اسداللهی، هنرمند پیشکسوت گرافیک که آثار مطرحی چون لوگوی شبکه خبر و باشگاه استقلال از او به یادگار مانده، در ۷۴سالگی درگذشت.
  • آواز مجتبی عسگری در کنسرت «مخمس»

    دنیای اقتصاد: گروه «نقش» به سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی جمعه ۲۷ مهر در آستانه پانزدهمین سال فعالیت خود، با برنامه‌ای جدید به نام «مُخمّس» در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌رود. این خواننده از شاگردان زنده‌یاد محمدرضا شجریان در این برنامه قطعات ‌و آوازی در دستگاه راست پنجگاه اجرا خواهد کرد. امیر شریفی، سرپرست گروه «نقش» که تا به امروز ۱۲ آلبوم مستقل را روانه بازار موسیقی کرده، از جمله هنرمندان فعال عرصه موسیقی است که طی سال‌های اخیر به عنوان مدرس و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به فعالیت‌های آموزشی و همچنین برگزاری کنسرت‌های متعدد مشغول بوده است. المیرا مردانه، نوازنده کمانچه، و محمد جعفرقاضی عسگر، نوازنده تمبک، دیگر اعضای اجرایی این کنسرت هستند. علاقه‌مندان برای تماشای کنسرت گروه موسیقی «نقش» پس از تهیه بلیت می‌توانند ساعت ۲۰:۳۰ به فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند.
  • روایت سخنگوی دولت از وضعیت درمانی منتقد تئاتر

    دنیای اقتصاد: در روزهای گذشته خبر بیماری رضا آشفته، روزنامه‌نگار و منتقد تئاتر، در شبکه‌‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌های زیادی را به وجود آورد. در همین رابطه سخنگوی دولت در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان درباره آخرین وضعیت سلامت این روزنامه‌نگار توضیحاتی ارائه کرد.
  • توی چندمثقالی تمام هنرستان را به هم ریخته‌ای!

    دنیای اقتصاد: خیلی حساس است به او بگویند اقلیت. می‌گوید هر کس بگوید اقلیت جواب می‌دهم خودتی. من ایرانی‌ام و ریشه و فرهنگم در ایران است. یک بار در جواب اینکه چرا از ایران نرفته گفته کار من هم فرهنگی است و در خارج از ایران سعدی و حافظ و مولانا ندارم و از طرفی «بیزینس‌من» هم نبودم که بخواهم بروم. امرز سالروز تولد ۸۷سالگی لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر سرشناس ارکستر، است.
  • گیشه ۱۰۰۰میلیاردی در ۷ ماه

    دنیای اقتصاد: سینمای ایران در هفتیمن ماه سال به فروش ۱۰۰۰میلیاردی دست پیدا کرد و پیش بینی کارشناسان درست از آب درآمد. آنها گفته بودند فروش ۱۰۰۰میلیارد تومانی بسیار زودتر از سال گذشته به دست خواهد آمد که در نهایت در اولین ماه پاییز همین موضوع محقق شد.
  • مراسم سالگرد داریوش مهرجویی در نیاوران

    دنیای اقتصاد: کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد که مراسم اولین سالگرد درگذشت داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همراه با نمایش فیلم ماندگار «دایره مینا» فردا یکشنبه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران بود که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است. آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر