لمینت کنم یا کامپوزیت؟

رپرتاژ آگهی: اما به دلیل شباهت هایی که این دو روش با یکدیگر دارند، سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که لمینت کنم یا کامپوزیت؟ ما می خواهیم در ادامه به تمامی ابهاماتی که در این زمینه دارید پایان دهیم و یک بار برای همیشه انتخاب قطعی خود را برای انجام یا عدم انجام این روش ها بگیرید. 

کامپوزیت دندان چیست؟

از کامپوزیت ونیر یا روکش کامپوزیت برای اصلاح مشکلاتی مثل پوسیدگی، تغییر رنگ و رفع ترک دندانی استفاده می شود. کامپوزیت دندان یک ماده خمیری شکل از رزین است که هم رنگ دندان ها است و ظاهری کاملا طبیعی دارد. متخصص ترمیم و زیبایی در یک جلسه درمانی پس از قرار دادن این ماده، با کمک اشعه ای مخصوص آن را بر روی دندان ها فیکس می کند. 

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به برند و موادی که استفاده می شود می تواند مفید باشد، اما به طور کلی هزینه روکش دندان کامپوزیتی کمتر از لمینت دندان است. طول عمر کامپوزیت های دندانی بین 5 الی 10 سال است، البته در صورت مراقبت صحیح طول عمر آنها بیشتر خواهد شد.

در صورتی که دندان های شما سالم باشد، نصب کامپوزیت هر دندان بین نیم ساعت تا یک ساعت زمان می برد. به طور کلی کامپوزیت دندان در یک جلسه مراجعه به دندانپزشکی تمام می شود و نیازی به مراجعه مجدد به کلینیک دندانپزشکی نیست. 

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، نوعی ونیر دندانپزشکی از جنس پرسلن یا رزین است. برخلاف کامپوزیت که تنها در یک جلسه قابل انجام است برای نصب لمینت دندان باید سه جلسه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.  برای انجام لمینت دندان می بایست کمی مینای دندان ها تراشیده شوند و سپس قالب گیری برای دندان ها انجام شود، قالب گرفته شده برای ساخت لمینت به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود و پس از گذشت چند روز می توانید برای نصب لمینت در کلینیک دندانپزشکی حاضر شوید. 

از لمینت دندان برای اصلاح تغییر فرم دندان، تغییر رنگ دندان، دندان شکسته یا ترک برداشته، نامرتبی و فاصله جزئی دندان ها استفاده می شود. از جمله تفاوت های کامپوزیت و لمینت دندان می توان به اینکه هزینه لمینت دندان بیشتر است و از طرفی طول عمر و ماندگاری آن بین 10 تا 15 است و حتی در صورت نگهداری صحیح تا پایان عمر می توان از آن استفاده کرد، اشاره کرد. 

فرق کامپوزیت با لمینت در چیست؟

با اینکه لمینت و کامپوزیت دندان هر دو با هدف زیباسازی دندان ها استفاده می شوند، اما تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که شاید کمتر کسی از آنها اطلاع داشته باشد. از جمله تفاوت های کامپوزیت با لمینت دندان عبارتند از:

  • برای نصب لمینت دندان نیاز به قالب گیری دندان است و ممکن است تا نصب نهایی لمینت بر روی دندان ها حدود 1 ماه زمان ببرد، در حالی که برای نصب کامپوزیت نیازی به قالب گیری دندان نیست و معمولا در جلسه انجام می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی قصد سفید کردن دندان ها در سریع ترین زمان ممکن را دارید؛ کامپوزیت دندان گزینه مناسبی برای شماست. 

  • برای نصب لمینت بر روی دندان نیاز به تراشیدن مقداری از مینای دندان است در حالی برای نصب کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان نیست.

  • از نظر ظرافت و زیبایی لمینت بهتر از کامپوزیت دندان است.

  • استحکام و مقاومت لمینت به نسبت کامپوزیت بسیار بیشتر است.

  • رنگ پذیری لمینت به نسبت کامپوزیت دندان بسیار کم است.

  • در صورتی که مشکلات ظاهری دندانی عمیق باشد، امکان پوشاندن آنها با کامپوزیت نیست و باید لمینت دندان انجام دهید.

  • ماندگاری لمینت بیشتر از کامپوزیت دندان است. 

  • لمینت دندان قابل ترمیم یا قابل برگشت نیست در حالی که امکان ترمیم کامپوزیت یا برداشتن آن وجود دارد. 

کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت دندان؟

 کامپوزیت و لمینت دندان، جزء بهترین روش های سفید سازی دندان ها هستند. اینکه کدام روش بهتر است بستگی به سبک زندگی شما دارد. برای مثال در صورت استفاده از کامپوزیت از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی باید خودداری کنید زیرا امکان تغییر رنگ و لکه دار شدن آن وجود دارد. 

به منظور اصلاحات کوچک، سفید سازی سریع دندان ها و تغییر فرم تعداد کمی از دندان ها، کامپوزیت گزینه خوبی است. در صورتی که از کامپوزیت استفاده کنید پس از گذشت 7 الی 10 سال باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنند. در حالی لمینت دندان بین 10 تا 15 سال ماندگاری دارند. 

اما به طور کلی اگر بخواهیم به این سوال که لمینت بهتر است یا کامپوزیت پاسخ دهیم، باید بگوییم که علیرغم گران تر بودن لمینت، به طور کلی لمینت دندان ویژگی های مثبت بیشتری به نسبت کامپوزیت دندان دارد و بهتر است. اما کامپوزیت دندان هم مزایای خاص خود را دارد و نمی توان از این مزایا چشم پوشی کرد.

کلام آخر

ما در این نوشتار با بررسی دقیق ویژگی های لمینت دندان و کامپوزیت دندان پرداختیم و از پس از آن به بررسی اینکه لمینت بهتر است یا کامپوزیت پرداختیم. امیدواریم که توانسته باشیم به ابهامات شما درباره این موضوع پاسخ داده باشیم. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.