«جت وام» خدمتی نوین برای خرید اقساطی/ تبلیغات موثر با «پوش نوتیفیکیشن» امکان پذیر است

رپرتاژ آگهی: بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، محصولات جذابی عرضه کرده‌اند که یکی از آنها با نام تجاری «جت وام» توسط شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق ارائه شده است.  همچنین کاهش هزینه، همیشه برای مشتریان جذاب بوده است که ارسال ارزان‌تر پیامک‌ تراکنش‌های مالی نیز از جمله آنهاست. این خدمت همچنین ارائه خدمات تبلیغاتی نیز از دیگر مواردی است که برای مشتریان خدمات ویژه‌ای را به ارمغان می‌آورد. هم‌اکنون ارائه خدمات تبلیغات موثر و ارسال پیامک با ساختار محصول جدید «پوش‌نوتیفیکیشن» توسط این شرکت ارائه شده است. در این زمینه گفتگویی داشتیم با علیرضا بیجار؛ مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق که در ادامه می‌خوانید؛

  • جناب آقای بیجار با توجه به فعالیت‌های شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق در سال‌های اخیر در صورت امکان مختصری از محصولات و خدمات شرکت متبوع خود را تشریح کنید؟

در راستای رشد شرکت مهندسی ‌افزار شقایق از سال 1401 در حوزه استراتژی‌ها با کمک هیات مدیره و با اتکا به تیم‌های مدیریتی، کارشناسی و فنی شرکت اقداماتی را تعریف کردیم. در قدم نخست موضوع تنوع بخشی به خدمات و محصولات در بازار و در قدم دوم توسعه بازار با توجه به تنوع بخشی و پتانسیل‌های موجود در دست اقدام قرار گرفت.

در این راستا، 2 موضوع را در شرکت مورد توجه قرار دادیم تا در قالب محصولات جدید در حوزه لندتک و پوش‌نوتیفیکیشن در بازار ورود کنیم. در کنار این 2 محصول مهم؛ پروژه‌های دیگری نیز به اجرا درآمد که از افتخارات شرکت نرم‌افزار شقایق است. از جمله این پروژ‌ه‌ها می‌توان به اپلیکیشن «مگابانک» اشاره کرد که یک اپلیکیشن بانکی-اجتماعی است و اکنون با بیش از 3 میلیون کاربر در بازار حضور دارد. این اپلیکیشن علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های بانکی عادی، خدمات بسیاری در حوزه پیام‌رسانی ارائه می‌کند که نه تنها خدمات پیام‌رسانی در حوزه مالی بلکه امکان ارسال پیام و تماس صوتی و تصویری و بسیاری خدمات و ویژگی‌های متنوع و جذاب را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.

همچنین باشگاه مشتریان، شرکای تجاری، نماچک، سامانه مدیریت حساب‌های بانکی‌ بزرگ (محب) و مرکز تماس بانک ملت که از پروژه‌های بسیار خوب در شرکت نرم‌افزار شقایق بودند. این محصولات و خدمات سبب شد تا شرکت نرم‌افزار شقایق در سال‌های اخیر به عنوان یکی از شرکت‌های اثر بخش بانک و هلدینگ بهسازان فردا شناخته شود.

  • به ۲ محصول لندتک و پوش‌نوتیفیکیشن اشاره کردید که به عنوان محصولات جدید از طرف شرکت نرم‌افزار شقایق وارد بازار شدند و برنامه‌ریزی برای توسعه آنها انجام گرفته است. با توجه به تمایل متقاضیان و مشتریان به محصولات لندتک خدمات این بخش را بیشتر توضیح ‌می‌دهید؟

در 2 پروژه‌ی جت وام و پوش نوتیفیکیشن که با هدف تنوع بخشیدن و توسعه بازار در پیش گرفتیم باید بگویم که این ماحصل تحقیقات بازار و بررسی نیاز بازار بود و موضوع تنوع بخشیدن به روش‌های تامین مالی یکی از اقدامات موثر هر سازمانی در بازار فناوری اطلاعات است.

در حال حاضر، روش تامین مالی سنتی از طریق وام‌های خرد در بانک‌ها جوابگوی نیازهای سریع جامعه نیست. اعطای وام‌های خرد به دلیل قواعد و قوانین که رگولاتورهای بانکی تعیین کردند برای نیازهای روزمره مردم جوابگو نیست و از سرعت پایینی برخوردار است؛ لذا شرکت‌هایی که در حوزه لندتک و ارائه تسهیلات خرد ورود کردند با متنوع سازی روش‌های تامین مالی، هم به افزایش قدرت خرید مردم و هم سهولت در دریافت تسهیلات کمک نمودند.

ما پس از شناسایی نیازهای موجود در حالی به این بخش ورود کردیم که شرکت‌های فعال دیگری نیز با قدرت و توان بالا در بازار حضور داشتند و زحمات زیادی کشیدند. هرچند هنوز رگولاتور تصمیم مشخصی درباره رفتار و نحوه کارکرد این خدمات نگرفته است.

در این راستا، پس از بررسی بازار، سامانه‌های موجود را مقایسه کردیم و ویژگی‌های مثبت آنها را احصا و ضعف‌هایشان را به فرصت و نقطه قوت برای خودمات تبدیل کردیم و سفری جذاب برای متقاضیان طراحی کردیم. در این سفر، مزیت‌هایی را برای متقاضایان در نظر گرفتیم که از جمله آنها می‌توان به هزینه‌های موجود در بهره‌برداری از لندتک‌ها اشاره کرد. شرکت نرم‌افزار شقایق با تجمیع تیم فین‌تکی خود و اجماع افراد متخصص پس از شناسایی نیازها اقدام به ساخت پلتفرم مورد نظر کرد.

همچنین در این پلتفرم، یک باشگاه مشتریان ایجاد کردیم که تخصصی در حوزه تسهیلات خدمات ارائه می‌کند. در این باشگاه مشتریان، مزایای بسیاری برای اعضا در نظر گرفته شده است که بواسطه هزینه عضویتی که پرداخت می‌کنند، می‌توانند از مزایای متنوع و جذاب آن بهرمند شوند که از جمله آنها می‌توان به تخفیفات ایده‌آل از برندهای شرکای تجاری اشاره کرد. در این راه، سفر مشتری را ساده کردیم و متقاضی می‌تواند تنها با یک برگ چک صیادی ظرف 10 دقیقه تسهیلات خود را دریافت کند. در مسیر تسهیل روند دریافت تسهیلات در تلاش هستیم تا سفته الکترونیک و سایر ابزارهای تضمینی را به این مسیر اضافه کنیم.

  • روش اعتبارسنجی مشتریان را چگونه برنامه‌ریزی کردید تا سیستم در مسیر ارائه تسهیلات با مشکل معوقات مواجه نشود؟

در حوزه شناسایی ارزش و اعتبارسنجی مشتری از آخرین ابزارها و متدهای موجود در بازار استفاده می‌کنیم. موضوعات و محورهای متعددی را برای سنجش اعتبار مشتری به‌کار گرفتیم تا یک مشتری کاملاً موجه و منطقی داشته باشیم و به افرادی تسهیلات اعطا کنیم که شیب ریسک آن به صفر تمایل داشته باشد تا خدمات ما را در سطح قابل کنترلی نگه دارد. همچنین در این مسیر شرکای تجاری بسیار خوبی را برای تامین خدمات و کالاهای مورد نیاز متقاضایان خود انتخاب کردیم که از بهترین، معتبرترین و پر شعبه‌ترین برندها هستند. البته هر مسیر جدیدی برای تداوم کسب و کار نیازمند اصلاحاتی هست که در این زمینه نیز در تلاش هستیم.

  • سقف ارائه تسهیلات به متقاضیان و نحوه بازپرداخت آن به چه صورت است؟ و آیا آماری از بهره برداری متقاضیان در این مدت وجود دارد؟

اکنون سقف تسهیلات قابل ارائه به متقاضیان 50 میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند در همان لحظه دریافت تسهیلات چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری اقدام به خرید از شرکای تجاری ما کنند. در راستای بازپرداخت تسهیلات ارائه شده نیز متقاضیان ‌توانند در یک بازه زمانی یک تا 2 ساله بازپرداخت داشته باشند.

اکنون که پنج ماه از تولد «جت وام» می‌گذرد می‌توان گفت که نسبت‌های جنسیتی متقاضیان 70 به 30 بوده که 70 درصد آقایان و 30 درصد بانوان را تشکیل می‌دهد. بازه سنی متقاضیان که بیشترین تسهیلات را دریافت کرده‌اند نیز میان 25 تا 40 سال بوده است. همچنین استان‌های بسیاری در این مسیر وجود داشتند که بالاترین‌ آمارها به ترتیب مربوط به تهران، مازندران، خراسان و اصفهان بوده است. بیشترین میزان دریافت تسهیلات در حوزه خرید موبایل و لپ تاپ و سپس لوازم‌خانگی و الکترونیکی و بعد از آن موضوعات مربوط به سلامت و آموزش بوده است و امیدواریم با یک نگاه تخصصی بتوانیم سمت‌دهی و ارائه تسهیلات را در گروه‌های تخصصی و با ویژگی‌های خاص هر گروه کاری ارائه کنیم.

  • آیا روند تکمیلی و ارتقا برای خدمات «جت وام» در نظر گرفته شده است؟

برای اینکه بتوانیم چرخه خدمات «جت وام» را کامل کنیم، نیاز به یک بازارگاه داشتیم که این مهم با تحقیقات بازار و مقایسه‌های داخلی و بین‌المللی صورت‌گرفته، مشخص شد. این تحقیقات نشان داد که در صورت مجهز شدن لندتک به یک بازارگاه و تکمیل چرخه خرید در داخل مجموعه می‌تواند اتفاقات خوبی را در بحث زنجیره تامین و خدمات مالی فراهم کند.

در این مسیر، ما در تلاش هستیم تا یک بازارگاه برای مجموعه «جت وام» تدارک ببینیم که اعضای باشگاه بتوانند از برندها و فروشندگان و عرضه‌کنندگان در همین بازارگاه استفاده کنند و به نوعی در محیطی خارج از اکوسیستم، خریدی رخ ندهد و بتوانیم ارزش بیشتری برای تمام شرکا و کاربران فراهم کنیم. این مهم به زودی در ساختار «جت وام» معرفی خواهد شد.

  • پیش‌تر درباره خدمات ارائه پیام در بستر مگابانک صحبت کردید. پوش‌نوتیفیکیشن چه خدماتی ارائه می‌کند و تفاوت‌هایش با خدمات پیامکی بانک چیست؟

خدمات پوش‌نوتیفیکیشن بیش از یک سال است که عملیاتی شده است. این محصول در بانک ملت و پروژه «مگابانک» راه‌اندازی شده و تمام مشتریانی که از خدمات «مگابانک» استفاده می‌کنند؛ کافی است در بخش تنظیمات، "دریافت پیام‌ها از طریق پوش‌نوتیفیکیشن" را فعال کنند و پس از آن هر تراکنشی که در حساب‌های بانک ملت رخ دهد؛ از این طریق پیام تراکنش بدون هیچ هزینه‌ای دریافت می‌شود و عملاً بیش از 3 میلیون مشتری که از سامانه مگابانک استفاده می‌کنند، می‌توانند از این سرویس نیز بهرمند شوند.

لازم به ذکر است، این خدمات صرفاً مرتبط با مشتریان «مگابانک» نیست؛ بلکه قابلیت‌های این سرویس برای صاحبان اپلیکیشن‌ها نیز فراهم است و کافی است تا SDK ما در سامانه آنها فراخوانی شده و تمام پیام‌ها در طول شبانه روز برای کاربرانشان ارسال شود. ثبت کاربران در سامانه‌های مورد نظر صاحبان اپلیکیشن‌ها این امکان را می‌دهد که تنها با یک گوشی هوشمند و دسترسی به اینترنت  پیامشان را هر لحظه به کاربرانشان ارسال کنند.

این محصول می‌تواند یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی باشد. استفاده کنندگان از سامانه‌های ارسال پیامک تنها می‌توانند متن خود را دربازه زمانی خاص ارسال کنند و امکان استفاده از امکانات صوتی و تصویری در آن وجود ندارد؛ اما در محصول پوش‌نوتیفیکیشن این قابلیت وجود دارد که پیام مورد نظر از طریق تصویر، فیلم، انیمیشن فایل صوتی و متون گرافیکی و بسیاری از مدل‌های اثربخش دیگر در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی به مخاطب ارسال شود.

خدمات اثر بخش دیگری نیز امکان ارائه دارد که از جمله آنها می‌توان به برقراری ارتباط مدیران مجموعه با کارکنانشان از طریق پیام‌های صوتی در لحظات خاص (ایونت‌ها) اشاره کرد. مدیران می‌توانند محتوای خود را کاملاً مستقیم برای کاربران مورد نظرشان ارسال کنند و بسیاری از هزینه‌های که در حوزه تبلیغات به دلیل عدم اثربخشی رسانه مورد نظر، هدر می‌رود را در این محصول کاملا هدفمند بهینه‌سازی و اثربخش کنند.

همچنین پنل مدیریتی مساعدی از نظر گزارش‌ها، دسته‌بندی گیرندگان پیام و ... در آن دیده شده است. در این محصول امکان دریافت تمامی گزارش‌های مورد نظر فعالان شبکه‌های اجتماعی دیده شده است. محصول پوش‌نوتیفیکیشن کاملاً تجاری‌سازی شده و آماده بهره‌برداری در بانک‌ها، سازمان بزرگ و شرکت‌ها است. کافی‌است، افراد علاقمند با تیم فنی ما در ارتباط قرار گیرند تا تبادلات فنی صورت گرفته و ارائه آن برای ایشان در دستور کار قرار گیرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.