صلاحیت و ویژگی های بیزینس کوچ حرفه ای

رپرتاژ آگهی :  برخی از مردم فکر می‌کنند که در این زمینه هیچ‌کسی به‌اندازه‌ی خود فرد به زوایای مختلف کارشان مسلط نیست اما دارا بودن علم تجارت به منظور مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی مبحث عمیقی بوده که در سال‌های اخیر به عنوان مربی کسب و کار محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مربی کسب ‌و کار علاوه بر آموزش مدیریت و برنامه ریزی در اموری نظیر نظارت بر کارها با آنالیزهای ریاضی، هدف گذاری، بودجه‌بندی و شناسایی بازار هدف موثر عمل می‌کند.

 داشتن یک بیزینس کوچ حرفه‌ای می‌تواند مدیران را در شرایط بحرانی حتی با کاهش خسارت‌ها نجات دهد. این مربیان اغلب با افزایش دادن میزان سود شرکت‌ها در نهایت باعث توسعه کسب و کار و پیشرفت‌های چشمگیر مدیران می‌شوند. در ادامه این مقاله با مفهوم بیزینس کوچ، صلاحیت‌ها و ویژگی‌های مربی کسب و کار و کلیه وظایف آن‌ها بیش‌تر آشنا می‌شوید. لطفا تا به انتها این مطلب با ما همراهی کنید.

آشنایی با مفهوم بیزینس کوچ یا مربی کسب و کار

مفهوم اصلی Business Coach یا مربی کسب و کار توانمند سازی مشتریان عنوان شده و در واقع مربی کسب و کار مشابه یک مشاور شغلی بوده که تخصص و علم بالایی در مدیریت کردن امور گوناگون کاری داشته و تبحر زیادی در تکنیک های نرم و سخت دارند. البته با این تفاوت که در بیزینس کوچینگ، مربی به مراجع کمک میکند که تصمیم بهتری در مورد کسب و کار خود بگیرد و نه اینکه مسیر را به او نشان دهد.

مربی کسب و کار

از صاحبان کسب و کارهای کوچک تا بزرگ و حتی استارت آپ‌ها قادر هستند از مزایای مربی کسب و کار بهره مند شوند. شاید شما هم برایان تریسی کار آفرین و نویسنده برتر حوزه تجارت را بشناسید. برایان معتقد است که مربی کسب و کار همان کارآفرین موفقی است که دارای استعداد تدریس بوده و کلیه تجربه‌های خود را به دیگران به نحو احسنت آموزش می‌دهد.

مربیان این حوزه با‌توجه‌به نقطه قوت یا نقطه ضعف صاحبان کار، هدف‌های متنوعی را با در نظر گرفتن میزان انتظارات ما به اضافه جزئیات کاری دریافت کرده و سپس در مسیر رشد گام بر می‌دارند. همچنین، مربیان کسب و کار راهنمایی های زیادی برای دستیابی متقاضیان به کشف پتانسیل های خود به منظور پیدا کردن پاسخ سوالات و راه حل های کاربردی جهت برطرف کردن مشکلات کمک خواهند کرد. اگر شما فردی هستید که کار جدیدی را شروع کرده اید لازم به ذکر است که برای مراقبت و حفظ آن احتیاج به یک بیزینس کوچ دارید تا با صرف زمان بیش‌تر و کمک های مربی خود چشم انداز خلاقانه ای برای پیشبرد اهداف خود داشته باشید.

صلاحیت ها و ویژگی های کوچینگ

میزان صلاحیت و ویژگی های بیزینس کوچ حرفه ای در موفقیت‌های شما موثر عمل می کند. اغلب بیزینس کوچ ها با دارا بودن روحیه توانمند در حل مسائل ویژگی هایی نظیر تمرکز بالا، تفکر استراتژیک، رازداری و حفظ اطلاعات مشتری به شکل کاملا محرمانه، استراتژی گذاری، تحلیل گری، کارآفرینی، ابتکار، صبوری، مهارت ارتباطی قوی، ارزیابی، دلسوزی، انعطاف پذیری و داشتن دانش کافی و عمیق از اطلاعات روز فرآیند های تجاری کشورها راه حل های فراوانی را برای حل مشکلات ارائه می کنند.

صلاحیت ها و ویژگی های کوچینگ

در دوره بیزینس کوچینگ و تربیت کوچ، تمامی صلاحیت‌های لازم برای انجام کوچینگ مؤثر به‌طور جامع آموزش داده می‌شود. شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها با انواع مدل‌های کوچینگ کسب‌وکار آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه با استفاده از این مدل‌ها، به بهبود عملکرد فردی و سازمانی کمک کنند. در ادامه ۲۰ مورد از مهم‌ترین صلاحیت‌های بیزینس کوچ را معرفی خواهیم کرد:

۱. هماهنگ با قوانین

تعهد به رشد و آموزش، احترام به تفاوت های مشتری، پذیرش مسئولیت، اعتماد سازی بر پایه شفافیت برای متقاضیان، خود آگاهی، ایجاد صمیمیت و صداقت، شفافیت و صداقت از جمله اصول مهمی هستند که کلیه مربیان کسب و کار باید به آن عمل کنند.

۲. تنظیم کردن توافقنامه و رعایت آن ها

توافقنامه معمولا ‌شامل مواردی نظیر انتظارات مشتری و مربی، وظایف دو طرف و هدف ها شده که برای شکل گیری اعتماد و حفظ تعهد ضروری است.

۳. سوالات قدرتمند کوچینگ

سوالات قدرتمند در کوچینگ به سوالاتی اشاره دارد که به مراجعان کمک می‌کند تا به عمق تفکر خود نفوذ کنند و به درک بهتری از اهداف، چالش‌ها و فرصت‌هایشان دست یابند. این سوالات معمولاً باز هستند و فضایی برای تفکر و خودبازنگری ایجاد می‌کنند، که منجر به افزایش خودآگاهی و ایجاد راه‌حل‌های خلاقانه می‌شود.

۴. بازخورد گرفتن

بازخورد گرفتن از صلاحیت‌های بیزینس کوچ به معنای ارائه نظرات و ارزیابی‌های سازنده به مراجعان است تا آن‌ها بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند. این بازخورد می‌تواند به مراجعان کمک کند تا در فرآیند یادگیری و رشد خود پیشرفت کنند و بهبودهای لازم را در عملکرد و استراتژی‌های خود اعمال کنند. بازخورد مؤثر همچنین اعتماد به نفس مراجعان را افزایش می‌دهد و آن‌ها را در مسیر دستیابی به اهدافشان حمایت می‌کند.

۵. شکل گیری اعتماد و ایجاد امنیت

رابطه میان مربی و متقاضی باید در محیطی امن با اعتماد کامل آغاز شود تا متقاضی با خیالی راحت با مربی گفتگو خود را توسعه دهد.

۶. توجه کافی و حضور درست

مربی موظف است در هر جلسه با حضور فعالانه و به موقع خود بدون قضاوت و با تمرکز به سخنان مراجعه کننده خود گوش کند.

۷. وظیفه ارتباطی

از جمله وظایف ارتباطی مربی کسب و کار پرسش سوالات مهندسی شده، گوش کردن صحیح و بازخورد اصولی است.

۸. ارائه آگاهی عمیق درباره محیط

به کمک مربی متقاضیان قادر هستند تصمیم گیری های درست تری را بر پایه آگاهی های بیش خود از محیط بگیرند.

۹. ارائه نحوه عملکرد منحصر به فرد

مربی با طراحی برنامه، معین سازی هدف ها و پیگیری امور مربوط به شیوه کاری پیشرفت مشتری خود موجب عملکرد موثر آن ها می‌شود.

۱۰. مدیریت مراجعه کننده و افزایش مسئولیت پذیری

از کنترل پیشرفت های متقاضی تا درست مدیریت کردن دستاورد های مشتریان و بالا برده انگیزه آن ها در این مسیر بر عهده مربی است.

وظایف اصلی بیزینس کوچ ها

معرفی وظایف اصلی بیزینس کوچ ها

وظایف کوچ بسیار گسترده بوده از مشاوره و مدیریت مالی کسب و کارها گرفته تا پشتیبانی مستمر و ارزیابی داده‌ها بر عهده بیزینس کوچ‌ها است. سایر وظایف کوچ ها عبارتند از: 

  • تحلیل دقیق شرایط اولیه کسب و کار

  • تصویب استراتژی ها و هدف ها

  • گسترش دادن تکنیک های مدیریتی

  • حذف ناکارآمدی ها و افزایش بهینه سازی روند کسب و کار

  • طراحی برنامه‌های حرفه ای آموزشی و یادگیری حتی برای کارکنان مجموعه

  • مشاوره برای بهینه کردن منابع مالی و بودجه بندی درست

  • تدوین و اعمال استراتژی های هوشمندانه و جدید بازاریابی و توسعه آن ها با تبلیغات و غیره

  • ارزیابی مستمر داده ها، نتایج و پایش عملکرد صحیح

  • متعادل سازی مناسب جریانات زندگی و چالش های کاری

  • حمایت لازمه به شکل مداوم و ارائه مشاوره منظم به منظور برطرف کردن تغییرات

مربیان کسب و کار با همکاری مراجع در ابتدا یک نقشه قابل اجرا به همراه اولویت‌هایی را تعیین می‌کنند و با ارائه ترفند هایی اعم از برطرف کردن مشکل استرس و مدیریت زمان کیفیت کاری را افزایش داده و رضایت شغلی را به مراجعه کنندگان خود هدیه می دهند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.