سیگنال حراج تهران به بازار هنر

 اول اینکه هنرمندان شاخص دیگر بازار خود را پیدا کرده‌اند؛ و نکته دوم اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، قدرت خرید مردم اجازه خرید آثار میلیاردی را نمی‌دهد. به نظر می‌رسد حتی کسانی که پیش‌تر امکان خرید چنین آثاری را داشتند حالا با چالش روبه‌رو هستند. با این وضعیت بازار هنر به سمت عرضه آثار هنرمندان جوان پیش رفته و آنها در حال نقش‌آفرینی هستند. طبیعی است که طیف وسیعی از خریداران آثار هنری را کالایی سرمایه‌ای می‌دانند و مجاب شده‌اند روی آثار هنرمندان جوان سرمایه‌گذاری کنند؛ به‌طوری‌که در این حراج ۷۴ اثر بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین رقابت در بین خریداران این دسته ایجاد شده است. حتی آثاری که زیر ۱۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند با انبوهی از خریدار روبه‌رو بودند. اکثر هنرمندان آثار زیر ۵۰۰میلیون تومان، جوان بودند و تنها معدود نام‌های شناخته‌شده همچون رضا کیانیان هم در بین خالقان این  آثار هنری دیده می‌شد. رویکرد جدید حراج تهران نشان می‌دهد که اگر آثاری با قیمت‌های متعادل عرضه شود حتما پای خریداران بیشتری به بازارهای هنری باز خواهد شد و این یک سیگنال مهم به هنرمندان و گالری‌داران ایرانی است. از دیگر ویژگی‌های این دوره از حراج تهران حضور قابل‌توجه هنرمندان زن بود که ۳۳ اثر از آنها ارائه شد. فروش ۱۲۰میلیارد و ۳۱۸میلیون تومانی حراج تهران در بیست و یکمین دوره که تقریبا ۲برابر فروش ۶۱میلیاردی دوره مشابه حراج آنلاین در آذرماه ۱۴۰۲بود، نشان داد که این رویداد هنری از لحاظ اقتصادی تا حدودی به هدف خود دست یافته است.

در این دوره از میان ۱۳۲ اثر به‌فروش‌رسیده ۵۱ اثر بالاتر از کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رسیدند که اغلب هنرمندان آنها از چهره‌های جدید هستند. همچنین ۸۱اثر بین کمینه و بیشینه پیشنهادی به فروش رفتند که نشان از قیمت‌گذاری کارشناسانه دارد و ۲۵ اثر نیز به قیمت میلیاردی به فروش رفتند که نشان می‌دهد طیفی از خریداران همچنان تمایل دارند آثار هنرمندان شاخص را به خانه‌های خود ببرند.

رکوردداران دوره ۲۱

رکورد این دوره حراج به اثری از منیر فرمانفرماییان اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۱۱میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان به فروش رسید. این اثر که از نمونه آثار متفاوت این هنرمند فقید است، تلفیقی از هنر آیینه‌کاری، نقاشی پشت‌شیشه و گچ روی چوب است. رتبه دوم این دوره متعلق به «تابستان، زمستان» از آیدین آغداشلو بود که به قیمت ۱۱میلیارد و ۲۲۰میلیون تومان

به فروش رسید. جایگاه سوم رکوردداران این دوره از حراج هم به تابلوی نقاشی رضا درخشانی با عنوان «روز و شب را می‌شمارم» اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۱۰میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان فروخته شد. در جایگاه بعدی، مجسمه‌ای سفالی از پرویز تناولی با عنوان «شاعر و مرغ» بود که به مبلغ ۷میلیارد و ۲۶میلیون تومان از سوی مجموعه‌داران هنری خریداری شد. در جایگاه پنجم رکوردداران حراج بیست و یکم نیز نقاشی بدون عنوان از فریده لاشایی قرار گرفت که به مبلغ ۵میلیارد و ۶۰میلیون تومان فروخته شد.

بالای یک‌میلیارد تومان

در این رویداد ۲۵ اثر با قیمت بالای یک‌میلیارد تومان به فروش رسیدند که در میان آنها آثار هنرمندانی همچون مسعود عربشاهی، کوروش شیشه‌گران، منصور قندریز، آیدین آغداشلو، منوچهر نیازی، صادق تبریزی، ناصر اویسی، داوود امدادیان، فرامرز پیلارام، پرویز کلانتری، بیتا فیاضی، رضا مافی، فرهاد فزونی، جعفر روح‌بخش، وحید چمانی، محمدحسین عماد، محمدحسین غلام‌زاده و سعید شهلاپور به چشم می‌خورد.

۵۰۰ میلیون تا یک‌میلیارد تومان

همچنین ۱۸اثر بین ۵۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومان چکش خوردند که طیف گسترده‌ای از آثار هنری این دوره‌ از حراج را شامل می‌شد. در این دسته آثاری از کامبیز صبری، شهروز صدر، گارنیک درهاکوپیان، حسن روح‌الامین، اردشیر محصص، لیلی درخشانی، فرخ مهدوی، الهه حیدری، بهرام غنچه‌پور، مهدی سحابی، بهمن بروجنی، بزرگمهر حسین‌پور، مرتضی قاسمی، سینا قاسمی، مجتبی قاسمی، ژازه تباتبایی، ایرج شافعی، محمدهادی فدوی و عباس شهسوار خریداری شدند.

۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان

 در این رویداد ۷۴ اثر ‌کمتر از ۵۰۰میلیون تومان به فروش رسیدند که با بیشترین رقابت از سوی خریداران مواجه شدند. البته تعداد زیادی از هنرمندان حاضر در این گروه نوظهور بودند و آثارشان زیر ۱۰۰میلیون تومان به فروش رفت. آثار مرتضی احمدوند، سوده داود، رضا یحیایی، شنتیا ذاکرعاملی، بارانا سعادت، علیرضا جدی، آرمان یعقوب‌پور، ساسان نصیری، یحیی گمار، کتایون مقدم، پویا رضی، محمود بخشی، شیده تامی، آزاده رزاق‌دوست، ‌امین نورانی، مصطفی گودرزی، مجتبی تاجیک، همایون سلیمی، سیما شاهمرادی، نسترن صفایی، کسری گلرنگ، علی خسروی، مرتضی اسدی، علی ندایی، زینب موحد، کیوان بیرانوند، مرتضی لاسیبی، مهسا عرب‌زاده، رضا کیانیان، ماهیار چرمچی، مرتضی یزدانی، محمدمهدی طباطبایی، ابراهیم فرجی، بیژن اخگر، پانته‌آ سیروس، رضا حسینی، محمد پیریایی، مسعود اصلانی، جمشید بایرامی، سارا عباسیان و... در این بازه قیمتی فروخته شدند.