آماده‌باش یگان‌های ارتش کره جنوبی/ ادعاها درباره نفوذ پهپادی سئول به آسمان پیونگ‌یانگ

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش با کره شمالی به دلیل مطرح شدن ادعاهایی درباره نفوذ پهپادی سئول به آسمان پیونگ یانگ، یگان‌های ارتش این کشور که در جوار خط مرزی با کره شمالی مستقر هستند به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.  بر اساس بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کانگ هوپیل فرمانده عملیاتی این ستاد با فرماندهان یگان‌های ارتش این کشور که در جوار مرز کره شمالی مستقر هستند از طریق کنفرانس ویدئویی یک جلسه هماهنگی اضطراری تشکیل داده است.

در این بیانیه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، آمده است: بر اساس تصمیماتی که در این جلسه اضطراری اتخاذ شد، مقرر شد یگان‌های ارتش کره جنوبی که در جوار مرز کره شمالی مستقر هستند به دلیل تشدید تنش میان دو کشور بر سر مطرح شدن ادعاهایی درباره نفوذ پهپادی سئول به آسمان پیونگ یانگ، به حالت آماده‌باش تغییر وضعیت دهند.

به نوشته تارنمای شبکه خبری کی بی اس، حدود یک ساعت پس از آنکه ارتش کره جنوبی در ابتدا ادعای کره شمالی در مورد نفوذ پهپادهای سئول به آسمان پیونگ یانگ را رد کرد، کیم یونگ هیون وزیر دفاع کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای رسمی این ادعا را رد کرد.

در همین رابطه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز پیش تر با صدور بیانیه‌ای، کره شمالی را مسئول تشدید تنش به وجود آمده کنونی میان سئول و پیونگ یانگ دانست و هشدار داد که اگر امنیت مردم کره جنوبی تهدید شود، قاطعانه پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌ شمالی پیش تر هشدار داد که در صورت رویت دوباره پهپادهای کره‌ جنوبی در آسمان این کشور، سئول با یک «فاجعه وحشتناک» مواجه خواهد شد.

این اظهارات از طریق خبرگزاری مرکزی کره‌ شمالی و یک روز پس از آنکه این کشور بادکنک‌هایی را به سمت کره‌ جنوبی فرستاد و ادعا کرد که کره‌ جنوبی در سه نوبت پهپادهایی را به سوی کره شمالی ارسال کرده است، منتشر شد.

کیم یو جونگ اظهار کرد: ما تمایلی به شناسایی عوامل تحریک پهپادی نداریم اما تاکید می‌کنیم که اگر پهپادی حاوی مطالب تبلیغاتی از کره‌ جنوبی وارد حریم هوایی ما شود، با اقدام نظامی پاسخ خواهیم داد.

وی به موضع‌گیری ارتش کره‌ جنوبی که اعلام کرده بود نمی‌تواند این ادعاها را تائید کند، واکنش نشان داد و آن را به منزله پذیرش ضمنی نقش سئول در این رویداد دانست.

با این حال، کیم یونگ هیون وزیر دفاع کره‌ جنوبی گفت که نمی‌تواند این ادعاها را تائید کند.

روز جمعه وزارت خارجه کره‌ شمالی مدعی شد پهپادهای کره‌ جنوبی در تاریخ سوم اکتبر (۱۲ مهر) و همچنین چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (۱۸ و ۱۹ مهر) در آسمان پیونگ‌یانگ دیده شده‌اند و هشدار داد که در صورت تکرار چنین پروازهایی، پاسخ متقابل خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.