شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۱ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت، معدن و بازرگانی - روزنامه شماره ۶۱۰۱

  • حمایت صنعتی در بیراهه

    دنیای اقتصاد: تحلیل بخش صنعت در ایران نشان می‌دهد که به‌رغم رشد این بخش طی چند دهه گذشته نوسانات آن نیز بسیار زیاد بوده است. براساس شاخص ارزش‌افزوده، عمده‌ترین صنایع کشور مبتنی بر مزیت انرژی ارزان، دسترسی به منابع معدنی و همچنین کشاورزی هستند. همچنین متوسط نسبت واردات واسطه‌ای به ارزش تولیدات در کل اقتصاد ایران ۵.۸‌درصد و متوسط مذکور برای بخش صنعت ۱۱.۸‌درصد است. این امر نشان می‌دهد که بخش صنعت در ایران وابستگی بیشتری به واردات برای تولید دارد. همچنین بررسی تحولات شاخص‌های مختلف علم و فناوری در بخش صنعت در ایران نشان می‌دهد که از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ شمسی، روند ارتقای فناورانه در بخش صنعت کشور به کندی پیش می‌رود. سیاست‌‌‌های‌‌‌ حمایتی‌‌‌ از بخش صنعت نیز یا به‌‌‌درستی‌‌‌ در جهت‌‌‌ توانمندسازی‌‌‌ و ایجاد قابلیت‌‌‌های‌‌‌ رقابتی‌‌‌ و فناوری‌‌‌ صنایع‌‌‌ مذکور نبوده یا با ایجاد انحصار سبب‌‌‌ کاهش‌‌‌ انگیزه رشد و نوآوری‌‌‌ در این‌‌‌ صنایع‌‌‌ شده است‌‌‌. دخالت‌‌‌ دولت‌‌‌ در قیمت‌گذاری‌‌‌، مدیریت‌‌‌ غیرمستقیم‌‌‌ دولت‌‌‌ و... همچنین باعث شده‌‌‌ است تا تاثیر حمایت‌‌‌های‌‌‌ دولتی‌‌‌ از صنایع‌‌‌ خنثی‌‌‌ شود.
  • یک اصلاح مثبت اما ناکافی

    دنیای اقتصاد -مرضیه احقاقی: سازمان توسعه‌تجارت طی نامه‏‏‏‏‌ای تصمیمات جلسه اخیر کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات را اعلام کرد؛ طی این نامه صادرکنندگان زنجیره فولاد و فلزات رنگین اساسی، دیگر ملزم به ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما نیستند. این صادرکنندگان می‌توانند ۱۰۰‌درصد ارز صادراتی خود را برای واردات مواد اولیه، طرح‌های توسعه‏‏‏‏‌ای، پروژه‌های تولید انرژی و... مصرف کنند. این بخشنامه قدمی مثبت در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی حاکم بر حوزه معدن و صنایع معدنی است. با این‏‏‏‏‌وجود فعالان عرصه تولید و تجارت این بخشنامه را غیرشفاف و ناکافی می‌دانند. میزان ارزآوری در اغلب صنایع معدنی به‏‏‏‏‌مراتب بالاتر از نیاز آنها به واردات است و همین موضوع به پاشنه آشیل این مصوبه جدید، بدل خواهد شد.
  • کارنامه شورای گفت‌وگو

    دنیای اقتصاد: بررسی عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی حاکی از آن است که مسائل مربوط به بازار پول و سرمایه، بهبود محیط کسب‌وکار، امور مالیاتی و تجارت خارجی به‌ترتیب در صدر حوزه‌های مصوبات اخذشده در نشست‌های این شورا قرار دارد. بررسی گزارش‌های آماری نیز نشان می‌دهد از سال‌۱۳۹۰ تا پایان مرداد ۱۴۰۳، ۱۲۳جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی برگزارشده که منتج به۳۵۵ صورت‌جلسه و ۳۱۴ مصوبه شده‌است.
  • توجه به تجاری‌‌‌‌‌سازی برای خلق ارزش‌‌‌‌‌افزوده

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌ریزی و پایش سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن اشاره به امتیازات صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی بر تجاری‌سازی و حضور در بازارهای جهانی بر اساس نیازسنجی سلایق مشتریان خارجی تاکیدکرد. مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌ریزی و پایش سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن اشاره به امتیازات صادرکنندگان نمونه و ممتاز ملی بر تجاری‌سازی و حضور در بازارهای جهانی، بر اساس نیازسنجی سلایق مشتریان خارجی تاکیدکرد.
  • افزایش ۱۶‌درصدی خرید تضمینی گندم

    دنیای‌اقتصاد: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱‌میلیون و ۹۴۲‌هزار‌تن رسید. به گزارش خبر‌‌گزاری مهر، سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: بر اساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح روز شنبه (بیست‌‌‌‌‌‌‌وچهارم شهریور ماه ۱۴۰۳)، ‌برابر ۱۱‌میلیون و ۹۴۲‌هزار‌تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰.۴هزار ‌میلیارد‌تومان خرید تضمینی شده‌است. وی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال‌زراعی گذشته یک‌میلیون و ۶۲۰‌هزار‌تن معادل ۱۶‌درصد رشد نشان می‌دهد.
  • مجلس بر اجرای کامل قوانین حمایت از تولید نظارت کند

    نمایندگان بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی در نشست اتاق مشهد با اعضای دو کمیسیون اقتصادی مجلس، نظارت دقیق مجلس بر اجرای کامل قوانین حمایت از تولید را به‌عنوان مطالبه شاخص بخش‌خصوصی خواستار شدند. فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در این نشست که در محل اتاق مشهد برگزار شد، نظارت بر اجرای کامل قوانین حمایت از تولید به‌ویژه قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار را خواستار شدند.
  • انتخابات جنجالی یزد

    دنیای‌اقتصاد: در دوره مشروطه، مالکان و تجار به شرطی حق نمایندگی مجلس را داشتند که سالانه ۵۰هزار‌تومان به‌عنوان مالیات بپردازند. اقتصاد غالب ایران تا سال‌۱۳۴۱ مبنی‌بر زمین‌داری بود و زمین‌داران در سرتاسر ایران نفوذ داشتند. آنها با استفاده از قدرت مالی خود می‌توانستند در فضای غیر‌رقابتی و بسته آن روز، نفوذ محلی خود را در عرصه انتخابات افزایش دهند. تا سال‌۱۳۴۱ که اصلاحات ارضی صورت نگرفته بود، بسیاری از تجار و مالکان، زمانی‌که در عرصه انتخابات وارد می‌شدند، با سهولت به مجلس راه‌می‌یافتند؛ به‌شکلی که تقریبا ۵۰‌درصد از نمایندگان مجلس شورای ملی، همین مالکان و زمین‌داران بزرگ بودند.
  • تفاهم‌نامه خواهرخواندگی خوزستان و استان شمال‌شرقی عمان امضا می‌شود

    رئیس اتاق اهواز گفت: پیشنهاد خواهرخواندگی خوزستان و استان شمال‌شرقی کشور عمان پذیرفته‌شده و به‌زودی این تفاهم‌نامه در اهواز منعقد خواهد شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: به‌زودی تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهردار مرکز استان شمال‌شرقی کشور عمان و شهردار اهواز منعقد خواهد شد و این مهم فرصتی برای افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی هرچه بیشتر بین خوزستان و کشور عمان خواهد بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر