به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، محسن منتظری با اشاره به بر‌‌گزاری روز ملی صادرات از سوی سازمان توسعه‌تجارت ایران، گفت: تقدیر از صادرکنندگان نمونه از دهه‌۷۰ به این‌سو به یکی از اقدامات دولت‌ها به‌ویژه سازمان توسعه‌تجارت ایران، برای تشویق و ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان با هدف توسعه صادرات غیرنفتی تبدیل شده‌است و هر‌ساله با اصلاح معیارهای انتخاب و تنوع‌بخشی به گروه‌های کالایی، تلاش کرده‌است الگوهای صادراتی موفقی را به جامعه معرفی کند. وی ادامه‌داد: هرچند تقدیر صادرکنندگان از سوی رئیس‌‌‌‌‌جمهور، منجر به ارتقای ‌شأن و منزلت اجتماعی و افزایش انگیزه فعالیت صادرکنندگان می‌شود، اما درنظرگرفتن امتیازات ویژه برای منتخبان متناسب با شرایط روز کشور و رفع مشکلات کلیدی آنها منجر به ترغیب به ادامه فعالیت اقتصادی‌‌‌‌‌شان خواهد شد.

طبق آیین‌نامه صادرکنندگان نمونه، منتخبان مشمول امتیازاتی چون کارت ویژه، جایزه نقدی، تخفیف در هزینه اجاره غرفه یا زمین در نمایشگاه‌های داخلی، تخفیف هزینه اجاره غرفه در نمایشگاه‌های اختصاصی و بین‌المللی، تخفیف هزینه حضور در هیات‌‌‌‌‌های تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف، تخفیف در هزینه خدمات ارائه‌شده توسط صندوق ضمانت صادرات ایران و تخفیف در هزینه تبلیغات در شبکه‌‌‌‌‌های برون‌مرزی صدا و سیما و... خواهند شد که لازم است میزان آن مورد بازنگری قرارگرفته و متناسب با شرایط جاری افزایش یابد. مدیرکل دفتر برنامه‌‌‌‌‌ریزی و پایش سازمان توسعه‌تجارت ایران با اشاره به لزوم پرهیز از خام‌فروشی و اهمیت خلق ارزش‌‌‌‌‌افزوده در روند صادرات، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تکمیل و تقویت زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی، گذر از مونتاژکاری و افزایش عمق ساخت داخل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و رسوخ فناوری‌های نوین و اقدامات تشویقی می‌تواند سبد صادراتی کشور را به نفع محصولات با ارزش‌افزوده و دارای فناوری بالا تغییردهد. در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرکنندگان خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی شده‌است و در سال‌های اخیر گزینه‌‌‌‌‌های بیشتری از این فعالان انتخاب می‌شوند. 

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در برخی کالاها مانند فرش دستباف، خاویار، زعفران، زرشک و... دارای مزیت‌های صادراتی است اما به‌نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر سهم ما از این بازارها محدود شده‌است. به‌نظر شما برای حفظ این بازارها چه برنامه‌هایی باید در دستور کار قرار بگیرد؟ گفت: رقبای تجاری ایران در فرش دستباف چین، پاکستان، هند و افغانستان هستند. این کشورها از فرصت غیبت ایران در بازارهای جهانی فرش دستباف استفاده کردند و مبادرت به کپی‌‌‌‌‌سازی از فرش ایرانی و فروش آنها با نام فرش دستباف ایرانی کردند. این اقدام باعث شد حجم صادرات فرش دستباف ایران از ۲‌میلیارد دلار در سال‌به زیر ۵۰‌میلیون دلار در سال‌برسد. این مقام مسوول با بیان اینکه رقبای ما نتوانستند جای خالی فرش ایرانی را در بازارهای جهانی پر کنند، افزود: فرش ایرانی ‌بار دیگر می‌تواند با برندسازی، تبلیغات جهانی و تغییر در ارزش‌گذاری و فروش دوباره جایگاه خود را به‌دست آورد. منتظری بر تغییر روش‌های بازاریابی تاکید کرد و افزود: تولیدکنندگان با هدف تجاری‌‌‌‌‌سازی و حضور در بازارهای جهانی، باید بر اساس سلایق مشتریان خارجی تولید کنند، همچنین تجربه و علم را در تولید فرش دستباف به هم گره بزنند. وی در پایان خاطرنشان کرد: خلق ارزش‌افزوده در محصولات مزیت‌‌‌‌‌دار کشاورزی نیازمند توجه به بسته‌‌‌‌‌بندی، رعایت استاندارهای بین‌المللی و مسائل بهداشت نباتی، اتصال به شبکه‌‌‌‌‌های توزیع بین‌المللی و برندسازی و رفع موانع داخلی از جمله ارزش‌گذاری صحیح صادراتی، تسهیل در رفع تعهدات ارزی، حذف عوارض آب‌مجازی زعفران و توسعه شهرک‌های تخصصی است.