پیش‌بینی جهانی از تغییر بهای فلزات

 از دیدگاه‌‌‌ آنها، عدم‌قطعیت‌‌‌ها و نااطمینانی‌‌‌های ناشی از نتیجه این انتخابات می‌‌‌تواند مسیر پیش‌‌‌روی بازار فلزات در دنیا را تحت‌تاثیر قرار دهد. آنچه آنها به‌عنوان یک موضوع مهم در این زمینه بر آن تاکید دارند، مربوط به احتمال ضعیف برای رشد محسوس قیمت فلزات مهم مانند مس، آلومینیوم، سنگ‌‌‌آهن و... تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (نوامبر ۲۰۲۴) است. فرضیه محتمل‌‌‌تر در این زمینه، ادامه روند فعلی یعنی ریزش بهای فلزات تا زمان برگزاری این انتخابات است. هرگونه تغییر در این زمینه می‌‌‌تواند بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، مسیر و جهت قیمت‌ها در بازار فلزات و همچنین رفتار تولیدکننده‌‌‌ها و بازارهای اصلی مصرف‌‌‌ آنها را تعیین کند.

وب‌سایت خبری و تحلیلی mining.com در گزارشی که به‌تازگی در این زمینه منتشر کرده، با استناد به تحلیل‌‌‌های معتبر جهانی، اعلام کرده است که سیاست‌‌‌های مهم و موثر بر بهبود وضعیت تقاضا و در نتیجه بازگشت قیمت‌ها از مسیر نزول به شرایط صعود، می‌‌‌تواند با وضعیت عدم‌قطعیت‌‌‌ها در خصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ارتباط باشد و تحت‌تاثیر آن واقع شود. در این گزارش با استناد به تحلیل منتشرشده در سیتی‌گروپ اعلام شده است: عدم‌اطمینان در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در ماه نوامبر با کاهش ریسک‌پذیری جهانی و احتمالا به تعویق انداختن محرک‌های دولتی در چین، از افزایش معنادار بهای فلزات جلوگیری می‌کند. در این زمینه برخی از تحلیلگران از جمله تام مولکوین معتقدند، براساس پیش‌بینی‌‌‌ها و وضعیت موجود، اقداماتی همچون کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو، اعمال سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی در چین و همچنین جهش در تولیدات جهانی برای قیمت‌گذاری فلزات در اواخر سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۵ اثرگذارتر خواهد بود؛ یعنی درست زمانی که انتخابات آمریکا پشت سر گذاشته شود و نتایج مربوط به این انتخابات مشخص شود.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد متوسط قیمت فروش فلزات، از مس تا آلومینیوم در ماه‌‌‌های اخیر به دلیل نگرانی از کند شدن جریان تقاضا در چین (تقاضای ضعیف)، همراه با نگرانی‌های ایجادشده درباره وضعیت اقتصاد جهانی، عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند. اوایل هفته گذشته نیز برخی منابع تحلیلی پیش‌بینی خود از بهای جهانی مس در سال ۲۰۲۵ را با کاهش ۵هزار دلاری به‌روزرسانی کردند. این پیش‌بینی‌‌‌های کاهشی به روند محتاطانه‌‌‌ای در بازار کالاها از جمله بازار فلزات دامن زده است.

براساس این گزارش ۵نوامبر ۲۰۲۴، نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس‌‌‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، با کامالا هریس، معاون رئیس‌‌‌جمهور، در یک نبرد نزدیک با یکدیگر به رقابت می‌‌‌پردازند. در یک نظرسنجی ملی که اخیرا از رای‌دهندگان احتمالی، توسط کالج امرسون انجام و نتایج آن منتشر شد، هریس با ۴۹‌درصد آرا نسبت به رای ۴۷درصدی ترامپ، از رقیب خود پیشی گرفته است. این در حالی است که پس از اینکه گزارش ماهانه مشاغل ایالات‌متحده نشان داد استخدام در ماه اوت به دنبال تجدید نظر نزولی در دوماه قبل، کمتر از پیش‌بینی‌‌‌ها بود، بهای فلزات در سراسر جهان کاهش یافت. این رویداد احتمالا به بحث‌های جاری در مورد اینکه فدرال‌رزرو چقدر باید نرخ بهره را کاهش دهد، دامن می‌زند. رصد بازارهای جهانی نیز نشان می‌دهد، در حال حاضر، مس در حال حرکت برای دومین افت هفتگی متوالی در بورس فلزات لندن است و آلومینیوم در مسیر هشتمین ضرر روزانه متوالی خود قرار دارد. بهای روی نیز این هفته به دلیل افزایش مشکلات در بازار فولاد چین کاهش یافته است. سیتی‌گروپ همچنین پیش‌بینی‌های سه‌ماهه خود را به میزان ۹۵۰۰دلار برای هر تن مس و ۲۵۰۰دلار برای هر تن آلومینیوم اعلام کرد و گفت که بهبود نهایی رشد جهانی بهای فلزات باید به افزایش قیمت‌ها کمک کند. با این حال، تهدید تعرفه‌‌‌های جدید یا بالاتر در صورت بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید، به‌عنوان یک ریسک کلیدی برای فرضیه بازگشت بهای فلزات به مسیر صعود، مطرح است.