شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

  • محدودیت‌زدایی از بازرگانی

    دنیای اقتصاد: اهمیت‌ ارتقای سهولت‌ تجارت و کسب‌وکار در تقویت‌ رقابت‌پذیری‌ و بهبود مشارکت‌ کشور در زنجیره‌های‌ ارزش جهانی‌، بی‌تردید یکی‌ از الزامات مهم توسعه اقتصادی است. الزام بنگاه‌ها به‌ دریافت‌ کارت بازرگانی‌ یکی از موانع کسب‌وکار در کشور است. کارشناسان معتقدند که حذف کارت بازرگانی باعث تضعیف اتاق‌های بازرگانی نخواهد شد؛ زیرا نسل جدید اتاق‌های بازرگانی از طریق ارائه مجوزها منفعت کسب نمی‌کنند. در حال حاضر هدف اتاق‌ها جذب عضو بیشتر و گسترش شبکه همکاری است.
  • جزئیات صدور مجوزهای بر‌‌گزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه‌تجارت ایران ضمن اشاره به ابلاغ ضوابط تقویم نمایشگاهی استان‌ها، تدوین سیاست واحد در صنعت نمایشگاهی را گامی مثبت در توسعه‌تجارت داخلی و خارجی دانست.
  • گذار به انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر

    دنیای اقتصاد-فاطمه صالحی: شرکت‌های انرژی نیمه‌دولتی اکوینور نروژ(Equinor) و اورستد دانمارک (Orsted)، دو غول انرژی در منطقه اسکاندیناوی، در مسیر ‌گذار به انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر، راه‏‏‌های کاملا متفاوتی را در پیش گرفته‏‏‌اند. این تفاوت در سیاست‏‏‌های صنعتی متمایز دو کشور ریشه دارد که طی دهه‏‏‌های گذشته دنبال شده است.
  • نیروی انسانی؛ چالش پنهان بخش معدن

    دنیای‌اقتصاد: در جهان، تربیت مدیر یکی از فعالیت‌های اصلی سازمان‌ها است. کارشناسان حوزه‌ معدن در رویداد جامع‌معدن و صنایع معدنی که به کوشش گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شده بود، بر اهمیت تربیت و آموزش نیروی انسانی در این حوزه تاکید کردند.
  • تشکیل بازار آب به رفع چالش‌‌‌های این حوزه کمک می‌کند

    دنیای‌اقتصاد: نایب‌‌‌رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه تشکیل بازار آب، مشکلات سرمایه‌گذاری در این حوزه را رفع می‌کند، گفت: تشکیل این بازار ضمن تقویت انگیزه صرفه‌‌‌جویی، به تامین هزینه‌‌‌های حوزه آب و رفع چالش‌‌‌های این حوزه کمک خواهد کرد.
  • تبلیغات و برندینگ در بهای تمام‌شده کالا به‌زودی محاسبه می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با بیان اینکه به‌‌‌زودی کل موضوع تبلیغات و برندینگ در بهای تمام‌شده کالا قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس مصوبه هیات‌وزیران باید بستری فراهم شود تا برند جزو وثیقه‌‌‌ در بانک‌ها در نظر گرفته شود.
  • قانون تخریب تجارت؟

    دنیای اقتصاد: اولین قانون تجارت ایران حدود یک قرن پیش در زمان علی‌‌‌‌‌اکبر خان داور به تصویب رسید ‌و مشتمل بر ۶۰۰ماده ‌بود. منبع تقنین این قانون، قانون بازرگانی فرانسه بود که در زمان خود به کد ناپلئون معروف بود. «کد» به مجموعه‌‌‌‌‌ای از یک رشته قوانین جامع اطلاق می‌شد. در زمان ناپلئون چهار کد نوشته شد که این کدها حقوق عرفی را در قالب یک کل درآوردند و قانون تجارت و مدنی هم جزئی از آن بود. هدف این بود که تمام مسائل حوزه تجارت در یک جا مدون شود. شاکله قانون تجارت فعلی ایران به استثنای دو مورد همان قانونی است که در زمان علی‌‌‌‌‌اکبر خان داور به تصویب رسید. موارد استثنا یکی اصلاحیه سال‌۱۳۴۷ در مورد شرکت‌های سهامی مشتمل بر۳۰۰ماده و دیگری درباره ورشکستگی و دلالی است. چندین سال‌است که دولت به‌دنبال تدوین قانون تجارت است و نهایتا در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ مجلس، لایحه‌ای را که سال‌ها تحت بررسی قرار داشت، تصویب و برای بررسی به شورای‌نگهبان ارسال کرد. این قانون مشتمل بر ۱۳۴۳ ماده‌است و قصد دارد ایرادات قانون تجارت فعلی را برطرف کند، اما به باور بعضی کارشناسان این قانون نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باری بر دوش حوزه تجارت می‌شود و در آینده با تفسیرهای سلیقه‌‌‌‌‌ای روبه‌رو خواهد شد.
  • تجارت در فاصله ۱۵‌هزار ‌کیلومتری

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی فرانسه و استرالیا (FACCI) به‌عنوان یک سازمان پیشرو در تقویت و توسعه روابط تجاری، نقشی حیاتی در ایجاد یک پل ارتباطی بین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فرانسوی و استرالیایی ایفا می‌کند. از زمان تاسیس این نهاد اقتصادی در دهه‌۱۹۸۰، اتاق با ارائه خدمات متنوعی از جمله مشاوره تجاری، بر‌‌گزاری رویدادهای شبکه‏‏‏‏‌سازی و تحلیل‌های بازار، به ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین فرانسه و استرالیا کمک کرده‌است.
  • ۲۵ کشتی نهاده دامی در صف بارگیری تا تخلیه

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: از ابتدای سال‌۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۴۷همت نهاده دامی مدت‌دار در سامانه بازارگاه، عرضه شده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، حسین شیرزاد؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در راستای استمرار تولید، حمایت از تولیدکنندگان، تنظیم‌بازار و تامین پایدار و کافی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی، از ابتدای سال‌۱۴۰۲ تاکنون، یک‌میلیون و ۸۳۵‌هزار‌تن ذرت دامی، یک‌میلیون و ۱۷۹‌هزار‌تن جو دامی و ۱۲۲‌هزار‌تن کنجاله سویا به‌صورت مدت‌دار در سامانه بازارگاه عرضه شده‌است. حسین شیرزاد افزود: در این مدت، یک‌میلیون و ۵۱۴‌هزار‌تن ذرت، ۹۲۷‌هزار‌تن جو و ۱۰۲‌هزار‌تن کنجاله سویا در سامانه بازارگاه از سوی تولید‌کنندگان خریداری‌شده‌است.
  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در عراق

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه‌تجارت ایران با بیان اینکه باید رویکرد ایران در بازار عراق تغییر کند، گفت: در حال‌حاضر واحدهای متعددی از بخش‌خصوصی در این کشور در حوزه‌های سیمان، فولاد، آجر، بلوک سبک، نوشیدنی‌‌‌‌‌‌ها، رب‌گوجه، تولید مرغ و تخم‌مرغ و خودرو مشغول به فعالیت هستند.
  • به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز رسانی فهرست تعرفه‌های مجاز برای ثبت‌سفارش جدید

    دنیای‌اقتصاد: سامانه جامع تجارت اعلام کرده بر اساس تصمیم وزارت صمت، فهرست تعرفه‌های مجاز جهت اخذ ثبت‌سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی مرتبط با این وزارتخانه به‌روز‌رسانی شده‌است.
  • چالش واردات خودروهای سنگین به کشور

    دنیای‌اقتصاد: نمایندگان بخش‌خصوصی در نشست هفدهم کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، به مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات واردکنندگان خودروهای سنگین پرداختند؛ نشستی که در آن اعلام شد با وجود ثبت‌‌‌‌‌‌سفارش رسمی در سال‌گذشته، حدود ۴هزار دستگاه خودروی سنگین بیش از ۶ماه است که به دلیل تغییر مقررات تخصیص ارز پشت مرزهای کشور معطل مانده و در خطر توقیف توسط کشور همسایه قرار دارند. به‌گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، هفدهمین نشست کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل اتاق بازرگانی تهران با حضور اعضا و نمایندگان تشکل‌های اقتصادی، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران و فعالان حوزه واردات خودروهای سنگین برگزار شد. در این نشست، مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات‌نمایندگان اتاق تهران، گزارشی از پیگیری مصوبات پیشین کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل ارائه کرد. او به تصویب برنامه‌‌‌‌‌‌ها و اهداف کمیسیون ‌‌‌‌‌‌حمل‌‌‌‌‌‌ونقل و تدوین نقشه‌راه آن اشاره کرد و گفت: در بین کمیته‌‌‌‌‌‌های مختلفی که ذیل کمیسیون تشکیل شده‌است، دو کمیته قوانین و خودروها برنامه عملیاتی خود را ارائه کرده و عملکرد موفقیت‌‌‌‌‌‌آمیزی داشته‌‌‌‌‌‌اند.
  • ظرفیت‌های همکاری تجاری با ویتنام

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با اشاره به تجربه‌‌‌‌‌‌‌های موفق کشور ویتنام به‌ویژه در آزادسازی اقتصادی، اصلاح سیاست‌های پولی و مالی و... گفت: فعالیت در بازار این کشور آسیای جنوب‌شرقی، دروازه‌‌‌‌‌‌‌های ورود به بازارهای پربازده سنگاپور، تایوان و اندونزی را نیز به روی ما خواهد گشود.
  • آمادگی سرمایه‌گذاران برای مشارکت در طرح‌های استان

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد گفت: هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشور برای سرمایه‌گذاری بر روی برخی طرح‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام چهارمحال و بختیاری اعلام آمادگی کرده‌اند و برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف استان، پیشنهاد می‌شود فرمانداران بسته‌‌‌‌‌های جذب سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها را به اتاق شهرکرد ارائه دهند.
  • توهم استراتژی جایگزینی واردات

    دنیای اقتصاد: تمام موارد موفق توسعه صنعتی از مسیر تشویق صادرات و ادغام در زنجیره ارزش جهانی عبور کرده‌اند. ادغام در این زنجیره ارزش باعث انتقال سریع تکنولوژی و گسترش یادگیری صنعتی می‌شود. بر‌عکس سیاست درهای بسته و جایگزینی واردات باعث اتلاف منابع و تعمیق توسعه‌نیافتگی می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر