به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه‌تجارت ایران، محمود بازاری، بازاریابی را به‌عنوان ماموریت اصلی سازمان توسعه‌تجارت ایران معرفی کرد و افزود: این سازمان، جدای از ماموریت‌‌‌‌‌‌ها و تکالیف محول شده در حوزه سیاستگذاری تجارت خارجی، مطابق با قوانین بالادستی متولی امر صادرات نیز هست؛ از این‌رو نقش مهم و راهبردی در بر‌‌گزاری رویدادهای تجاری کشور ایفا می‌کند. وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های تخصصی ملی و بین‌‌‌‌‌‌المللی ابزاری برای نشان دان توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور است، تصریح کرد: از سال‌های گذشته براساس تکالیفی که در غالب اساسنامه به سازمان توسعه‌تجارت ایران، محول شده‌است؛ این سازمان در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری زیرساخت‌هایی را آماده کرده تا بتواند باکیفیت بالا و استاندارد لازم نمایشگاه‌ها را برگزار و اجرا کند.

بازاری با تاکید بر تولید محتوای نمایشگاهی از سوی دولت و تشکل‌های بخش خصوصی، ادامه‌داد: بر‌‌گزاری نشست‌های B۲B، کارگاه‌های آموزشی، میزگردها و تبلیغات انجام‌شده در نمایشگاه و فضای‌مجازی، ابزاری مهم برای معرفی تولید و صادرات کشور است. سازمان توسعه‌تجارت ایران به‌عنوان دبیرشورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، سیاستگذاری و ضوابط مربوط به حوزه صادرات، رفع موانع توسعه صادرات و تحقق اهداف برنامه‌های ۵‌ساله را در دستور کار خود قرار داده‌است.

به گفته این مقام مسوول؛ ترویج و بازاریابی در حوزه رویدادهای نمایشگاهی یک بخش مهم در معرفی خدمات است. وی در پاسخ به این پرسش که در سال‌جاری سازمان توسعه‌تجارت ایران مجوز چند نمایشگاه داخلی و بین‌المللی را صادر کرده‌است، گفت: سازمان توسعه‌تجارت ایران در ۲ سال‌گذشته برخی ضوابط و دستورالعمل‌ها را به‌منظور یکپارچه‌سازی و ساماندهی صنعت نمایشگاهی انجام داده‌است؛ در واقع این سازمان با بازنگری در شاخص‌های کمی و کیفی قدم‌‌‌‌‌‌های موثری در این مسیر برداشته‌است. بازاری ادامه‌داد: در سال‌گذشته مجوز بیش از ۹۰ عنوان نمایشگاه بین‌المللی داخلی و ۱۶۰ عنوان پاویون تخصصی در نمایشگاه‌های خارجی و نیز نمایشگاه اختصاصی جمهوری‌اسلامی ایران در خارج از کشور را صادر کردیم که تمامی این عناوین در راستای اجرای سیاست‌های توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه و چند‌جانبه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بوده‌است. بنا بر اظهارات مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه‌تجارت ایران؛ ضوابط برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی استان‌ها با همکاری تشکل‌های حوزه سایت‌‌‌‌‌‌های نمایشگاهی جمع‌بندی و سیاست‌های مربوطه ابلاغ شده‌است.

وی با تصریح تقویم نمایشگاهی مصوب برای استان‌های کشور، توضیح داد: رویدادهای نمایشگاهی در دو سطح بین‌المللی و تخصصی ملی برگزار می‌شود. صدور مجوز نمایشگاه‌های بین‌المللی در هر جای کشور توسط سازمان توسعه‌تجارت انجام می‌شود، همچنین مجوزهای تخصصی ملی نیز با تفویض اختیاری که به استان‌ها داده‌شده توسط کارگروه توسعه صادرات استان‌ها انجام می‌گیرد. بازاری تدوین سیاست واحد در صنعت نمایشگاهی را گامی مثبت در توسعه‌تجارت توصیف کرد و افزود: در حال‌حاضر حدود ۳۰ سایت از سوی سازمان توسعه‌تجارت ایران ارزیابی شده‌است؛ مدارک بررسی و بر اساس امکانات، نوع خدمات، کیفیت زیرساخت و شاخص‌های دیگر به نمایشگاه‌ها مجوز بهره‌‌‌‌‌‌برداری سایت محل دائمی نمایشگاه در استان‌ها داده می‌شود.از ابتدای ۱۴۰۳ بر‌‌گزاری هر عنوان نمایشگاهی اعم از بین‌المللی، تخصصی و استانی در محل‌‌‌‌‌‌ دائمی نمایشگاه‌های استان‌ها مجاز است.وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه‌تجارت ایران به‌دنبال یکپارچگی و انسجام در بر‌‌گزاری رویدادها است، گفت: خارج از این مجموعه‌‌‌‌‌‌ها مجوزی برای بر‌‌گزاری نمایشگاه داده نمی‌شود. مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه‌تجارت ایران در پایان با اشاره به سیاست‌های حمایتی حوزه صادرات در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: در کنار نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، پذیرش هیات‌‌‌‌‌‌های خارجی نیز در دستور کار ما قرار دارد، به بیان دیگر ما سازوکارهایی درنظر گرفته‌ایم تا هیات‌‌‌‌‌‌های خارجی بتوانند با سهولت بیشتری از رویدادهای داخلی بازدید کنند.