شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

  • انتظار فعالان ساختمانی از دولت چهاردهم

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: با نزدیک شدن روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یکی از مسائل مهم از نگاه جامعه برنامه‌‌‌های کاندیداها در بخش مسکن است. اگرچه به اعتقاد فعالان این عرصه، بخش اعظمی ‌‌‌از ایده‌‌‌های کاندیداها سطحی و غیر‌‌‌قابل اجراست، اما به گفته آنها مسکن پاشنه آشیل دولت چهاردهم است چرا که بخش اعظمی ‌‌‌از جامعه با چالش‌‌‌های جدی در این بخش روبه‌‌‌رو است.
  • دیگران مجاز به برگزاری نمایشگاه نیستند!

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه‌ها دارای مزیت‌های متعددی برای بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارها هستند و همچنین نقش پر‌رنگی در جذب مشتریان بالقوه دارند. از این رو نمایشگاه‌های تخصصی هر سال با کیفیت بالاتری برگزار می‌شوند. این موضوع در ایران برای صنعتی مانند لوازم خانگی که دومین صنعت بزرگ تولیدی کشور بعد از خودرو محسوب می‌شود صدق می‌کند.
  • هشدار مالی انبوه‏‏‌سازی

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: فعالان صنعت ساخت‌‌‌وساز در شهرهای جدید در واکاوی مشکلاتی که در حال حاضر انبوه‌‌‌سازان نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با آن مواجه هستند به سه مشکل عمده اشاره می‌کنند و عدم‌تامین منابع مالی از سوی بانک‌ها را به دلیل عدم‌آشنایی آنها یا نداشتن اعتبارات کافی، چالش اصلی می‌‌‌دانند و معتقد هستند که بانک‌هایی که به‌تازگی برای تامین منابع مالی نهضت ملی مسکن اضافه شده‌‌‌اند، از روند کار اطلاعی ندارند و این‌‌‌طور نیست که آنها بخواهند عمدا از تامین منابع مالی خودداری کنند. این عده همچنین از مشکلات مالیاتی و بیمه در پروژه نهضت ملی مسکن خبر می‌دهند.
  • تلاش برای بومی‌سازی تولید لوازم خانگی

    علیرضا ارجمند/کارشناس صنعت لوازم خانگی
    در طول سال‌هایی که تجربه کار در زمینه‌های تولید را دارم به این نتیجه رسیدم که باید استانداردهای تولید در زمینه لوازم خانگی به‌روز باشد تا محصول نهایی از لحاظ کمی و کیفی مطلوب بوده تا موفقیت‌ها تداوم داشته باشد. در کشور به دلیل موانع مختلف و خصوصا بحث تحریم و تنگناهای ارزی، درگیر مباحث تامین مواد اولیه هستیم. اما به دلیل وجود دانش و پروسه تولید، تمام تلاش این بوده که فرآیندها بومی‌سازی شود. به این دلیل که بتوانیم با یک مهندسی معکوس، تاجایی که ممکن است در صنعت لوازم خانگی تاثیر‌گذار باشیم و عمق تولید داخل را افزایش دهیم. خوشبختانه در کشور تولید لوازم خانگی بومی‌سازی شده و تولیدکنندگان حالا به بلوغی رسیده‌اند که تقریبا همه این لوازم در کشور قابلیت تولید را دارد. در همین مسیر خوشبختانه حدود ۷۰‌درصد قطعات موردنیاز صنعت لوازم خانگی، داخلی‌سازی شده و این کمک بسیار خوبی برای کاهش نیاز واردات این کالاها و خروج ارز از کشور بوده است.
  • اتصال فاز ۱ نیروگاه چادرملو به شبکه سراسری برق

    سنکرون فاز ۱ گازی نیروگاه شماره ۲ سیکل ترکیبی چادرملو به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با موفقیت انجام و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.
  • وعده حمایت از فولاد آرتاویل

    دکتر سید حامد عاملی استاندار اردبیل به همراه جمعی از هیات همراه در روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه از پروژه آهن و فولاد آرتاویل بازدید کردند. این بازدید با همراهی دکتر محمدمهدی مستقیمی مدیرعامل شرکت ایریتک و دکتر محمدعلی عزیزمحمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل انجام شد و در جریان آن، روند پیشرفت‌‌های اخیر پروژه مورد بررسی قرار گرفت.
  • انحراف بخشنامه‌ای در واردات ماشین‌آلات معدنی

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: مرداد ماه سال گذشته بود که وزارت صمت در بخشنامه‌ای ضوابط واردات ماشین‌‌آلات معدنی را ابلاغ کرد و بر این اساس، ماشین‌آلات بدون سابقه‌‌ ساخت داخل در کشور شامل بیل مکانیکی با توان موتور بالاتر از ۳۵۰ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ۴۰ تن، لودر با توان موتور بالاتر از ۳۱۰ اسب بخار یا وزن کل بالاتر از ۳۰ تن، دامپتراک با وزن بارگیری بالاتر از ۵۰ تن، تراک معدنی با وزن بارگیری بالاتر از ۷۰ تن، بولدوزر با توان موتور بالاتر از ۳۲۰ اسب بخار، گریدر با وزن کل بالاتر از ۲۰ تن و ماشین‌آلات موردنیاز عملیات معدنی زیرزمینی تعیین شدند که ضوابط واردات آن وفق بخشنامه معاونت معادن و فرآوری مواد ابلاغ شد تا معادن با رعایت مفاد آن نسبت به واردات ماشین‌آلات اقدام کنند. همچنین در خصوص ماشین‌آلات دارای مشابه ساخت داخل با هدف حمایت از تولید این ماشین‌آلات در کشور مقرر شد به ازای خرید هر دستگاه رده معدنی از سازندگان داخلی، اجازه واردات ماشین‌آلات تا ۵ سال ساخت با تعداد مشابه خرید از داخل برای واحدهای معدنی کشور صادر شود. حالا و بعد از گذشت ۱۰ ماه از ابلاغ باید پرسید این دستورالعمل تا چه اندازه توانسته گرهی از مشکل بخش معادن باز کند.
  • تبعات مالیات بر تولید مسکن

    حسین محمودی‌اصل / کارشناس مسکن
    به‌طور کلی حوزه ساختمان نسبت به بخش‌‌‌‌های دیگر صنعت که محدودیت و قیمت‌‌‌‌گذاری دستوری دارند دارای حاشیه سود بیشتری است. همچنین تامین مالی در این صنعت نسبت به بازارهای دیگر بدون ضابطه و راحت است به طوری که در این صنعت سازنده بخشی از سرمایه را خود وارد پروژه می‌‌‌‌کند به طور مثال با ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان آورده یک پروژه ۲۰۰ میلیاردی تومانی را آغاز می‌‌‌‌کند و در میانه راه از طریق پیش‌فروش تامین مالی می‌‌‌‌کند بنابراین انتظار سازنده مبنای برگشت پول یا سود ۲۰۰ میلیاردی تومانی است در حالی که کل آورده وی ۳۰ میلیارد مشارکت نقدی بوده است.
  • رشد ۴۰ درصدی دومین نمایشگاه بتن آماده ایران

    دومین دوره نمایشگاه بتن آماده، قطعات بتنی و صنایع وابسته با حضور ۱۰۰ شرکت مختلف داخلی و خارجی در فضایی به وسعت ۱۴هزار مترمربع برگزار شد. محمد حلاجیان اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور شرکت‌های مختلف از زنجیره تامین صنعت بتن به معرفی کامل این صنعت کمتر دیده شده پرداخت. وی بیان کرد: سال گذشته نمایشگاه برای اولین بار با این عنوان تخصصی برگزار شد و امسال نمایشگاه با استقبال بیشتری مواجه شد و تعداد شرکت‌کنندگان در آن رشد ۴۰درصدی داشت و از نکات بارز این نمایشگاه حضور شرکت‌های مختلف از بخش‌های گوناگون این صنعت است. مدیرعامل شرکت فرجاد تجارت خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در دومین دوره نمایشگاه یکی از اقدامات موثر در زمینه آموزشی بود و امیدواریم سال آینده نمایشگاه با حضور کشورهای مختلف و قوی در صنعت بتن دنیا برگزار شود.
  • تقارن فرهنگ، اقتصاد و جامعه در صنعت اسباب‌بازی

    حامد تاملی / نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران
    صنعت تولید اسباب بازی در ایران، نوپاست که قدمتی بین ۵۰ تا ۶۰ سال دارد و به طور تقریبی بیش از ۵۰۰ شرکت فعال را در خود جای داده است. این صنعت به واسطه تنوع گسترده محصولاتش، مزیت‌های رقابتی گسترده‌ای دارد که بخشی از آنها ناشی از دسترسی به مواد اولیه به‌ویژه در حوزه پتروشیمی‌هاست. در واقع سازندگان اسباب بازی در ایران به دلیل تنوع و گستردگی محصولات پتروشیمی، با کمبود خاصی در زمینه تامین مواد اولیه به‌خصوص پلیمرها مواجه نیستند و همین مزیت می‌تواند ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت بدل کند.
  • سود ۷۵۰۰ریالی پتروشیمی مارون به ازای هر سهم

    مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی مارون برای سال مالی منتهی به ۲۹اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور ۸۲.۵۳درصد از صاحبان سهام در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد‌. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این مجمع که به ریاست بابک ابراهیمی و امین امرایی مدیرعامل به عنوان دبیر مجمع برگزار شد، صاحبان سهام سود تقسیمی را به میزان ۸۴.۵‌درصد به رقم ۷۵۰۰ریال به ازای هر سهم مصوب کردند.
  • جادوی تخیل در تبلیغات شرکت‌ها

    با ظهور ایده‌‌‌های جسورانه‌‌‌تر و پیشرفت‌‌‌های فناوری، برندها در حال افزایش کیفیت بازاریابی و بالا بردن استانداردهای آن هستند. اما همچنان این سوال به قوت خود باقی است که چه چیزی باعث می‌شود یک کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی مردم را سرجایشان خشک و توجهشان را جلب کند؟ یک ایده بزرگ درخشان و اجرای عالی ضروری است، اما استراتژی خلاقی که بر پایه بینش درست از مخاطب بنا شده باشد هم به همان اندازه اهمیت دارد. بدون این استراتژی صرفا امیدوارید ایده‌‌‌تان جواب بدهد، در صورتی که آگاهی چیز دیگری است.
  • عقب‏‏‌نشینی رستوران‏‏‌ها از منوهای QR کد

    تا همین چند وقت پیش، منوهایی که با QR کد کار می‌کنند، برای رستوران‌‌‌هایی که می‌‌‌خواستند خدماتشان را بدون استخدام نیروی بیشتر سرعت ببخشند، بهترین راه‌حل بود. اما شکایت مشتری‌‌‌ها کم‌‌‌کم شروع شد. برخی مشتری‌‌‌ها می‌‌‌گویند در مورد سفارششان توضیح رو در رو می‌‌‌خواهند. برخی دیگر هم نگران حریم شخصی خود هستند. و برخی افراد، به‌‌‌خصوص مسن‌‌‌ترها در استفاده از خود تکنولوژی مشکل دارند یا حس می‌کنند این نوع منوها آن حال و هوای رستوران‌‌‌های لوکس را از بین می‌‌‌برد. «آز دو سولیل» که در لاس وگاس زندگی می‌کند و همیشه برای صرف میان‌‌‌وعده لته موکا سفارش می‌دهد، اخیرا کافه‌‌‌ای را به خاطر اینکه صرفا منوی QR کد داشت، ترک کرد. او می‌‌‌گوید بالا و پایین کردن منو روی گوشی برایش سخت است و اینکه او نگران حریم شخصی‌‌‌اش است. آز ۵۹ ساله می‌‌‌گوید: «این کار مثل سر هم کردن وسیله‌‌‌ای که از ایکیا خریده باشی، برایم سخت است.»
  • توانمندسازی کارکنان به جای تعدیل نیرو

    در زمان رکود یا بحران‌‌‌های جدی کسب و کار، احتمالا نخستین راهکاری که به ذهن مدیران می‌‌‌رسد، تعدیل کارکنان است. اما این راهکار شاید در بهترین حالت، فقط ساده‌‌‌ترین راه است و تجربه مدیرعاملی به نام کنت تیری نشان داد که با یک استراتژی منابع انسانی کاملا متفاوت می‌توان به ساحل امن بازگشت. در شماره‌‌‌های پیش، داستان یک شرکت آمریکایی خدمات دیالیز به نام هلدینگ مراقبت‌‌‌های کلیوی توتال (Total Renal Care Holdings) را شرح دادیم که در آستانه ورشکستگی بود. مدیرعامل بلندپرواز آنها، ویکتور چلتیل به دنبال سلطه سریع بر بازار، چنان بر تعداد واحدهای عملیاتی افزود که دیگر امکان مدیریت آنها وجود نداشت. در این شرایط، چلتیل اخراج شد و عملیات نجات شرکت با مدیرعامل جدیدی به نام کنت تیری کلید خورد.
  • گرگ و میش عرضه فلز نقره‏‏‌ای

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: صنعت آلومینیوم در ایران، یک صنعت استراتژیک به شمار می‌‌‌رود. ایران هجدهمین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است. ظرفیت کارخانه‌های تولید آلومینیوم به ۷۵۰ هزار تن در سال رسیده و برای تولید این میزان شمش، ۱.۳ میلیون تن آلومینا باید تامین شود که متاسفانه تنها ۳۰۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و بیش از ۱ میلیون تن این ماده اولیه باید از طریق واردات تامین شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر