نرخ تورم خرداد اعلام شد / آینده قیمت‌ها به کدام سو می‌رود؟+جدول

به گزارش اکوایران، اولین تصویر مرکز آمار از تورم خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که سطح تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت ماه تغییری نکرده و نزدیک به ۳ درصد باقی مانده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه افزایش یافته است. این شاخص در حالی که تا انتهای سال قبل کاهشی بوده، از ابتدای امسال روند صعودی در پیش گرفته است. تورم سالانه نیز نسبت به اردیبهشت اُفت کرده و به کمتر از ۳۶.۵ درصد رسیده است.

تورم ماهانه یک نسبت قیمتی است که نشان می‌دهد هزینه خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. اگر این نرخ مثبت باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته و اگر منفی باشد حکایت از کاهش قیمت‌ها دارد. همچنین، زمانی که گفته می‌شود نرخ تورم کاهشی شده یعنی قیمت‌ها با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته در حالی که تورم افزایشی حاکی از افزایش قیمت‌ها با سرعت بیش‌تری نسبت به ماه قبل است.

این نرخ در خرداد امسال مانند اردیبهشت ماه برای کل کشور ۲.۸ درصد اعلام شده در حالی که در فروردین ماه ۲.۶ درصد بوده است. به بیان دیگر، قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات مصرفی خانوارها ۲.۸ درصد نسبت به اردیبهشت ماه گران‌تر شده و این گرانی با سرعت بیش‌تری نسبت به فروردین اتفاق افتاده است.

از میان اقلام خوراکی، بالاترین تورم ماهانه مربوط به «میوه و خشکبار» بوده است. بین کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز «آموزش» شاهد کمترین تورم ماهانه بوده است.

030403

افزایش تورم در نگاه میان‌مدت

تورم نقطه به نقطه، تغییر قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات مصرفی خانوار را در هر ماه نسبت به همان ماه در یک سال قبل می‌سنجد. این شاخص از 31 درصد در اردیبهشت به 31.9 درصد در خرداد رسیده است. در فروردین ماه نیز تورم نقطه به نقطه 30.9 درصد برآورد شده است. بنابراین از ابتدای امسال، یک روند صعودی در تورم نقطه به نقطه ایجاد شده است. بالاترین تورم نقطه به نقطه در میان کل اقلام مصرفی سبد خانوار، به گروه «مسکن» تعلق دارد.

در مقابل، تورم سالانه کاهش یافته و از 37 درصد در اردیبهشت ماه به 36.1 درصد رسیده است. این نرخ، کمترین تورم سالانه اعلام شده از سوی مرکز آمار از بهمن 99 به تا کنون است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.