شماره روزنامه ۶۰۴۳
|

  • همه نگاه‌ها به ۱۵ تیر

    دنیای اقتصاد: با اعلام نتایج نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انتخابات به مرحله دوم کشیده شد. به این ترتیب مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای باید طی هفته جاری به رقابت انتخاباتی با یکدیگر ادامه دهند.
  • انتخابات ایران از لنز رسانه‌های بین‌المللی

    دنیای اقتصاد: انتخابات زودهنگام روز جمعه هشتم تیر ایران که تا ساعت ۱۲ شب تمدید شد، سرنوشت ریاست پاستور را مشخص نکرد و انتخابات به دور دوم کشیده شد. در این انتخابات دو کاندیدای اصلی یعنی مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌‌طلبان و سعید جلیلی از طیف اصولگرا بیشترین آرا را کسب کرده و به دور دوم راه یافتند. اما این انتخابات مورد توجه گسترده رسانه‌‌های غربی قرار گرفت و رسانه‌‌های مهمی این رویداد را بازتاب دادند.
  • مدافعان حرم ایران و منطقه را نجات دادند

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم که در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شده بود، روز گذشته در محل برگزاری این کنگره در حرم مطهر رضوی منتشر شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، مدافعان حرم را یک پدیده شگفت‌انگیز و مهم و یکی از مظاهر جهان‌نگری نظام جمهوری اسلامی خواندند و تاکید کردند: حضور جوانانی با ملیت‌های مختلف در قالب مدافعان حرم نشان داد انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه، قدرت بازآفرینی همان شور و حماسه اول انقلاب را دارد.
  • مسیر پیروزی پزشکیان راحت‌تر است یا جلیلی‌؟

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت حدود ۴۰ درصد مردم به دور دوم کشیده شد و آقایان پزشکیان و جلیلی در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. یک برداشت ساده و اولیه از این نتیجه آن است که تشکیلات و نه نامزد نقش اصلی را در پیروزی این دو نامزد داشتند. با عنایت به فرصت کم و زودهنگام بودن انتخابات، نقش نامزد‌ها در کمپین برجسته نشد. کم اثر شدن مناظره‌های تلویزیونی موثرترین عامل در این مورد بود. انبوه برنامه‌های تلویزیونی برای نامزد‌ها و شکل نامناسب مناظره تلویزیونی و زمان پخش آنها باعث شد نامزد‌ها حضور رودررو با مردم نداشته باشند. یعنی هم تلویزیون به دلایل مختلف نتوانست مشارکت را افزایش دهد و هم نامزد‌ها فرصت لازم را برای تشکیل ستاد‌ها و رفتن به متن جامعه نداشتند. در نتیجه تشکیلات اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به بازیگران اصلی تبدیل شدند. البته دکتر پزشکیان به دلیل داشتن رای جغرافیایی‌(نه قومی) در شمال غرب کشور، رای شخصی خوبی داشت، اما بدون کمپین تشکیلات اصولگرایان و همراهی افرادی چون دکتر ظریف و تشکیلات اصلاح‌طلبی کار او بسیار سخت بود.
  • سقوط اجتماعی در پایگاه مردمی احزاب

    دنياي اقتصاد: نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری، مشارکتی در حدود ۴۰ درصد را به همراه داشت. جامعه‌شناسان ارزیابی‌های مختلفی در این زمینه داشتند. سعید معیدفر، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره میزان مشارکت می‌گوید: «بسیاری از تحلیلگران این‌گونه ارزیابی می‌کردند که با ایجاد رقابت بین دو جناح مشارکت بالا می‌رود و به نحوی انرژی بیشتری وارد انتخابات می‌شود و کسانی که در دوره‌های قبلی شرکت نکرده بودند، به مشارکت دعوت می‌شوند، اما ارزیابی من این بود که از سال ۹۶ به این سو آسیب‌هایی به اعتماد مردم وارد شده است که نمی‌توان آن را به راحتی جبران کرد.» او تاکید کرد: «اعتماد چیزی است که به سختی به دست می‌آید، این‌طور نیست که به راحتی بشود اعتمادشان را جلب کرد.»
  • زنگ‌های هشدار انتخاباتی

    دنياي اقتصاد: مشارکت مردم در انتخابات مرحله اول دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم، ۹درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در انتخابات اخیر، جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نامزد اختصاصی داشتند و بزرگان هر دو جریان از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کردند. در خصوص چرایی کاهش مشارکت در انتخابات، با دو فعال سیاسی اصولگرا گفت‌و‌گو کردیم. ناصر ایمانی کاهش مشارکت را زنگ خطری دانست که نیازمند بررسی است. محمد مهاجری اما کاهش مشارکت را نشان‌دهنده بی‌اعتمادی دانست.
  • قدردانی باقری از وزیر خارجه عربستان

    ایسنا: علی باقری‌‌‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پیرامون موضوعات مورد علاقه‌‌ طرفین و آخرین تحولات مربوط به فلسطین و جنایات صهیونیست‌‌‌ها، رایزنی و تبادل‌‌‌نظر کرد. در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان از تسهیلات و خدمات مطلوب ارائه‌‌‌شده به زائران بیت‌‌‌الله‌ الحرام به‌‌‌ویژه زائران عزیز ایرانی تشکر کرد. علی باقری کنی با اشاره به حضور قائم‌‌‌مقام وزارت امور خارجه عربستان در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در تهران، روند پیشرفت همکاری‌‌‌های تهران - ریاض را امیدوار کننده ارزیابی کرد.
  • رایزنی تلفنی دیپلمات‌های ایران و روسیه

    تسنیم: علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی پیرامون آخرین وضعیت همکاری‌‌‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌‌‌ای رایزنی کردند. باقری با اشاره به پیشرفت‌‌‌های اخیر در همکاری‌‌‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌ویژه امضای تفاهم‌‌‌نامه همکاری در زمینه انتقال گاز روسیه به ایران و گفت‌وگوی تلفنی سرپرست ریاست جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روند پیشبرد روابط دوجانبه را در مسیری درست و با شتابی مناسب ارزیابی کرد. سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد فرآیند اداری و تشریفات قانونی نهایی‌سازی اسناد مهم در دستورکار همکاری‌‌‌های دوجانبه به‌ویژه معاهده جامع مشارکت راهبردی و توافقات همکاری در زمینه‌‌‌های گاز و ترانزیت میان ایران و روسیه هر چه زودتر انجام شود.
  • هشدار ایران به اسرائیل

    ایسنا: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: «اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌‌‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌‌‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌‌‌های مقاومت روی میز است.» نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود هر تصمیم نابخردانه‌‌‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌‌‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌‌‌کند.
  • گزارش جدید آژانس درباره فردو

    تسنیم: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک نسخه از آن به رویت خبرگزاری رویترز رسیده می‌‌‌گوید ایران چهار دستگاه سانتریفیوژ از هشت دستگاه سانتریفیوژ جدید (IR-۶) را در تاسیسات فردو نصب کرده است. طبق این گزارش ایران مشخص نکرده چه زمانی تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها را آغاز خواهد کرد.
  • روز انتخاب ۴ سال آینده

    دنیای اقتصاد: انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست ‌جمهوری روز گذشته در ایران و خارج از کشور با ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن برگزار شد. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری‌-به دنبال سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و همراهانش در سومین سال دولت سیزدهم و شهادت آنها- روز گذشته زودتر از موعد برگزار شد.
  • دوئل همیشگی در ایران

    دنیای اقتصاد: روز جمعه هشتم تیر ماه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و مردم برای انتخاب یکی از چهار نامزد حاضر به پای صندوق‌های رای رفتند. نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران عبارتند از: مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف. این انتخابات به دلیل شهادت ابراهیم رئیسی و هیات همراه در سانحه بالگرد زودتر از موعد برگزار شد. رسانه‌‌‌های غربی در گزارش‌‌‌ و تحلیل‌‌‌هایی به بررسی این انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداختند. انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای کشور داشته باشد. همچنین این رسانه‌‌‌ها به بررسی مواضع نامزدها نیز پرداختند.
  • خسارت سنگین در سوادکوه و آذربایجان شرقی

    بارش سیل‌آسای باران در روزهای اخیر خسارات سنگین جانی و مالی در سوادکوه و آذربایجان شرقی به جای گذاشت. در روزهای آغازین فصل تابستان طی یک بارش بی‌سابقه شهرهایی از استان آذربایجان شرقی شاهد جاری شدن سیل بودند. مجید فرشی، مدیرکل مدیریت بحران این استان در خصوص خسارات سیلاب، گفت: بر اثر وقوع سیل در شهرستان کلیبر جوانی ۲۱ ساله جان خود را از دست داده است. تعدادی از منازل مسکونی روستایی، معابر و اراضی کشاورزی و باغات در شهرستان‌های کلیبر، خدا آفرین و سراب دچار خسارت شده است. همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تلاش چندساعته نیروهای امدادی این جمعیت در سیل سوادکوه، از نجات ۳۱ نفر گرفتار در سیل خبر داد و گفت: تاکنون یک نفر در این سیل جان باخته و ۳ نفر مفقود شده‌اند. با این حال مدیرعامل هلال احمر مازندران مفقودی‌های سیل سوادکوه را ۵ نفر اعلام کرد./ ایسنا/‌تسنیم
  • حضور در انتخابات آزمون مهم سیاسی است

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته همزمان با آغاز رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، راس ساعت ۸ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی‌(ره) رای خود را در صندوق رای انداختند. رهبر انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: مردم عزیز ایران موضوع رای‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.
  • اربعین شهادت رئیسی

    دنياي اقتصاد: آیین بزرگداشت اربعین شهادت رئیسی و همراهانش عصر پنج‌شنبه در محل مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار شد. در این مراسم جمیله علم‌الهدی، همسر شهید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه تشخیص ولی‌امر و تبعیت از ولی‌امر بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: اقامه عدل برعهده شهروندان و مسوولان است، فریبکاری هم از سوی مسوولان امری ناپسند است هم از سوی مردم .به گزارش «ایرنا»، وی افزود: باید نسل خود را برای شهروندی و کارگزاری مطابق با تعالیم قرآن کریم تربیت کنیم. پیوند ما با یک پدر است، مقام معظم رهبری پدر همه‌ ماست و شهید رئیسی فرزند این پدر و برادری برای شما بود. علم‌الهدی خاطرنشان کرد: هوای نفس اگر سبب تصمیم‌گیری مردم یا مسوولان شود این هر دو ظلم است. تفاوت جمهوری اسلامی با حکومت‌های مردمی دنیای غرب‌زده در همین است. خدمت به مردم به خاطر خدا، پیروی از رهبری ولی به خاطر خدا. به گزارش «ایسنا»، وی در پایان یادآور شد: تقاضای من این است که وظیفه خود را برای شهروندی و حکمرانی مطابق قران کریم انجام دهیم و نظام جمهوری اسلامی را به عنوان نظام برتر در جهان معرفی کنیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر